Репозиторий Dspace

Теоретичні та практичні засади професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Алєксєєв, Олександр Олексійович
dc.date.accessioned 2022-11-14T07:48:54Z
dc.date.available 2022-11-14T07:48:54Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Алєксєєв О. О. Теоретичні та практичні засади професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора педагогічних наук: спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Олександр Олексійович Алєксєєв, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. – Хмельницький, 2022. – 39 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/6778
dc.description.abstract Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія МОН України, Хмельницький, 2022. У дисертаційному дослідженні обґрунтовано і експериментально доведено ефективність педагогічної системи підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями. Основними складниками системи було обрано: підсистеми (методологічну, змістову і діагностичну); педагогічні умови (забезпечення ціннісної й мотиваційної професійної спрямованості підготовки майбутніх учителів фізичної культури до усвідомленого вибору засобів на уроках фізичної культури; створення інформаційно-насиченого освітнього середовища; управління практичною освітньою (зокрема, самостійною) діяльністю студентів у напрямі збагачення професійних умінь майбутніх учителів фізичної культури щодо проєктування методики індивідуалізації та диференціації фізичного виховання школярів; інтеграція у зміст різних видів практик комплексу завдань, вирішення яких передбачає розробку студентами творчих методичних проєктів). Розроблено педагогічну концепцію підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями, яка представлена на трьох рівнях: теоретичному, методологічному і практичному. Експериментально доведено ефективність розробленої структурно-функціональної моделі такої педагогічної системи, яка представлена блоками: цільовий; теоретико-методологічний; праксеологічно-технологічний; діагностико-оцінювальний; результативний. Кожний з блоків виконує свої функції, які забезпечуються їх складниками. uk_UA
dc.description.abstract Thesis for obtaining a scientific degree of Doctor of Pedagogical Sciences, specialty 13.00.04 «Theory and Methods of Vocational Training». – Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy Ministry of Education and Science of Ukraine, Khmelnytskyi, 2022. The effectiveness of the pedagogical system of training future teachers of physical culture to organize individual work with pupils has been substantiated and experimentally proven in the dissertation research. A logical-semantic, generalizing and comparative analysis of modern scientific literature, practical activities of physical education teachers, own experience of training future physical education teachers to implement differentiated and individual approaches in the process of physical education of pupils has been carried out. The normative and legal basis for the training of future teachers of physical culture has been characterized, regularities have been revealed and a set of general pedagogical and specific principles of professional training of future physical education teachers for the organization of individual work with pupils has been substantiated. Based on the results of the matrix analysis of the formation of the readiness of future teachers of physical education to organize individual work with pupils, it is defined as a socially determined, specially organized, pedagogical process of step-bystep changes in professionally significant knowledge, abilities, skills, values, worldviews, individual experience, models of professional behavior and communication of pupils, which provides humanistic, personally-oriented, professional and pedagogical orientation of pupils in the implementation of the professional functions of a teacher of physical culture. In the structure of readiness, the following has been distinguished: components (motivational-axiological, cognitive-integrative, activity-projective, reflective-creative); criteria (motivational, cognitive, behavioral, reflective)); indicators of the levels of readiness of future physical education teachers to organize individual work with pupils (low, satisfactory, sufficient, high). The key conceptual provisions of the professional training of future physical education teachers have been specified, which are considered at three conceptual levels – theoretical, methodological and practical, each of which is an integrative, principle component of the concept. The pedagogical system of professional training of future physical culture teachers for the organization of individual work with pupils has been developed, which is understood as a set of subsystems organized in a special way (methodological, content and diagnostic); pedagogical conditions (ensuring a valuable and motivational professional orientation of training future physical education teachers for the conscious choice of means at physical education lessons; creating an information-rich educational environment; managing practical educational (including independent) activities of pupils in the direction of enriching the professional skills of future teachers of physical culture regarding the projecting of methods of individualization and differentiation of physical education of schoolchildren; integration into the content of various types of practices of a set of tasks, the solution of which involves the development of creative methodical projects by students). The pedagogical concept of training future physical culture teachers for the organization of individual work with pupils has been developed, which is presented at three levels: theoretical, methodological and practical). The effectiveness of the developed structural-functional model has been experimentally proved. Such pedagogical system is represented by blocks: target; theoretical and methodological; praxeological and technological; diagnostic and evaluation; effective. Each of the blocks performs its functions, which are provided by their components and the connections between them, ensuring the realization of the common goal of the pedagogical system – the achievement by future teachers of a certain level of readiness for the individualization and differentiation of physical culture and sports activities of pupils at physical education classes based on the use of individual work and the ability to demonstrate it adequate manifestation in real pedagogical situations. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher ФОП Стрихар А. М. uk_UA
dc.subject майбутні учителі фізичної культури uk_UA
dc.subject професійна підготовка uk_UA
dc.subject індивідуальна робота з учнями uk_UA
dc.subject педагогічна система uk_UA
dc.subject педагогічні умови uk_UA
dc.subject структурно-функціональна модель uk_UA
dc.subject педагогічна концепція uk_UA
dc.subject future teachers of physical culture en
dc.subject professional training en
dc.subject individual work with pupils en
dc.subject pedagogical system en
dc.subject pedagogical conditions en
dc.subject structural-functional model en
dc.subject pedagogical concept en
dc.title Теоретичні та практичні засади професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями uk_UA
dc.title.alternative Theoretical and Practical Principles of Vocational Training of Future Physical Training Teachers for Organizing Individual Work with Pupils en
dc.type Thesis en


Файлы в этом документе

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Поиск в DSpace


Расширенный поиск

Просмотр

Моя учетная запись