КАМЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ІВАНА ОГІЄНКА

 

 

 

Н. П. ПАНЧУК

 

 

ОСНОВИ ПСИХОКОРЕКЦІЇ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ

НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Електронне видання на CD-ROM

 

 

 

Кам’янець-Подільський, 2021

 

УДК 159.98(075.8)

ББК 74.3я73

П16

 

Рекомендувала вчена рада Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, протокол № 11 від 28 листопада 2019 року

 

Рецензенти:

КОМАР Т. В., доктор психологічних наук, професор кафедри психології та педагогіки Хмельницького національного університету;

СТАВИЦЬКА С. О., доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри загальної і соціальної психології та психотерапії факультету психології Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова
;

ЮРЧЕНКО В. І., кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології та педагогіки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського.

 

 

 

Панчук Н. П.

П16  Основи психокорекції особистості дитини: навчальний посібник для студентів закладів вищої освіти [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2021. 1 електрон. опт. диск (CD-ROM); 12 см.

 

Навчальний посібник розкриває основний зміст навчального матеріалу, передбаченого для вивчення з курсу «Основи психокорекції». Розглянуто питання вимог до психолога, що здійснює психокорекцію, особливості побудови психокорекційних програм, групові методи психокорекційної роботи, практичні основи психокорекції, що дозволяють поглибити теоретичні знання та засвоїти практичні прийоми діагностування психологічних особливостей особистості.

Посібник призначається для студентів закладів вищої освіти педагогічних спеціальностей, може використовуватись практичними психологами, вчителями та викладачами вищої школи.

УДК 159.98(075.8)

ББК 74.3я73

 

© Панчук Н. П., 2021

 

 

ЗМІСТ

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

 

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПСИХОКОРЕКЦІЇ

 

 

Тема 1. ПСИХОКОРЕКЦІЯ – ОДИН З ОСНОВНИХ НАПРЯМІВ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА

 

1.1. Поняття психологічної корекції

 

1.2. Види психокорекції

 

1.3. Основні принципи, цілі і задачі корекційної роботи

 

Основні поняття теми. Запитання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

Тема 2. ВИМОГИ ДО ПСИХОЛОГА, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ПСИХОКОРЕКЦІЙНІ ЗАХОДИ

 

2.1. Вимоги до особистості керівника психокорекції

2.2. Основні ролі керівника

2.3. Керівник – фасилітатор

2.4. Функції керівника групи

Основні поняття теми. Запитання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

Тема 3. ТЕОРЕТИЧНІ МОДЕЛІ ПСИХОКОРЕКЦІЙНОЇ ПРАКТИКИ

 

3.1. Психодинамічний напрямок

 

3.2. Клієнт-центрований підхід К. Роджерса

 

3.3. Поведінковий напрямок

 

3.4. Трансактний аналіз Е. Берна

 

 

Основні поняття теми. Запитання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

Тема 4. ОСОБЛИВОСТІ СКЛАДАННЯ ПСИХОКОРЕКЦІЙНИХ ПРОГРАМ

4.1. Принципи складання і основні види психокорекційних програм

 

4.2. Основні вимоги до складання психокорекційних програм

 

4.3. Оцінка ефективності психокорекційних заходів

 

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

Тема 5. ГРУПОВІ МЕТОДИ ПСИХОКОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ

 

5.1. Специфіка групової форми психокорекції

5.2. Особливості комплектування групи

5.3. Групова динаміка, цілі та завдання, норми групи

5.4. Біхевіорально-орієнтовані групи

5.5. Тренінгові групи (Т-групи)

5.6. Групи зустрічей

5.7. Гештальт-групи

5.8. Транзактний аналіз у групі

5.9. Психодраматичний підхід

5.10. Тілесно-орієнтований підхід

 

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

 

Тема 6. ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ІГРОВОГО МЕТОДУ ТА ЗАСОБІВ МИСТЕЦТВА
У ПСИХОКОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ

 

6.1. Використання ігрової психотерапії, як методу в психокорекційній роботі

 

6.2. Основні психологічні механізми корекційного впливу гри

 

6.3. Принципи здійснення ігротерапії

 

6.4. Гра як діяльність і її психолого-педагогічні можливості

 

6.5. Поняття арт-терапії

 

6.6. Методи арт-терапії

 

6.7. Вимоги до психолога-ігротерапевта

 

6.8. Застосування арт-терапії для різних вікових груп

6.8.1. Арт-терапія для дошкільного віку

 

6.8.2. Арт-терапія для дітей шкільного віку

 

6.8.3. Арт-терапія для підлітків

 

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

 

 

РОЗДІЛ 2. ПРАКТИЧНІ ОСНОВИ ПСИХОКОРЕКЦІЇ

 

 

Тема 1. АКТИВІЗАЦІЯ І РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ ДИТИНИ

 

1.1. Порушення уваги

 

1.2. Розвиток уваги різних вікових груп

 

1.2.1. Розвиток уваги немовляти та дитини раннього віку

 

1.2.2. Розвиток уваги дошкільника

 

1.2.3. Розвиток уваги молодшого школяра

 

1.2.4. Розвиток уваги підлітка

 

1.2.5. Розвиток уваги в юнацькому віці

 

1.3. Вимоги до організації корекційних занять з розвитку уваги

 

1.4. Особливості розвитку пам'яті

 

1.5. Основні прийоми мнемотехніки

 

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

 

 

Тема 2. ПРОБЛЕМА КОРЕКЦІЇ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ В ДИТЯЧОМУ ВІЦІ

 

2.1. Порушення особистісного розвитку в дитячому віці

2.2. Специфіка роботи психолога з маленькими дітьми

2.3. Замкнутість і її корекція

2.4. Особливості корекційної робота з дітьми, у яких є проблеми з самооцінюванням

 

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

Тема 3. ЕМОЦІЙНІ ПОРУШЕННЯ В ДИТЯЧОМУ ВІЦІ ТА ЇХ КОРЕКЦІЯ

 

3.1. Суб'єктивні та об'єктивні чинники дитячих емоцій

3.2. Емоційні розлади в дитячому віці та їх корекція

3.3. Страх як емоційний розлад в дитячому віці

3.4. Методи корекції страхів

3.5. Корекційна робота з агресивними дітьми

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

Тема 4. ПСИХОКОРЕКЦІЙНА РОБОТА ПСИХОЛОГА З УЧНЯМИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

 

4.1. Корекція психологічної готовності дітей до школи

4.2. Корекція типів невстигання у навчанні учнів початкових класів

4.3. Типологія дітей з труднощами в навчанні

4.4. Рання профілактика педагогічної занедбаності учнів

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

Тема 5. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОКОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ
З ПІДЛІТКАМИ ТА СТАРШОКЛАСНИКАМИ

 

5.1. Основні психологічні проблеми підліткового віку. Причини важковиховуваності

 

5.2. Психолого-педагогічні підходи у психокорекції підлітків з різними акцентуаціями характеру

 

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

Тема 6. ПСИХОКОРЕКЦІЙНА РОБОТА ПСИХОЛОГА З ВЧИТЕЛЯМИ

 

6.1. Психокорекційний вплив на професійну самосвідомість педагога

6.2. Активне соціально-психологічне навчання вчителів

 

Основні поняття теми. Питання для самостійного опрацювання. Список використаної літератури

 

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

ГЛОСАРІЙ

 

 

 

 

 

 

Міністерство освіти і науки України

Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

 

 

Навчальне електронне видання на CD-ROM

 

ПАНЧУК Наталія Петрівна,

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології освіти
Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка

 

 

ОСНОВИ ПСИХОКОРЕКЦІЇ
ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ

НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ СТУДЕНТІВ
ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Електронне видання на CD-ROM

 

Один електронний оптичний диск (CD-ROM).
Об’єм даних 33,3 Мб. Обл.-вид. арк. 12,7. Підп. 25.03.2021. Тираж 10. Зам. № 927.

 

 

Видавець і виготовлювач Кам’янець-Подільський національний університет
імені Івана Огієнка, вул. Огієнка, 61, м. Кам’янець-Подільський, 32300

Свідоцтво про внесення до державного реєстру суб'єктів видавничої справи
серії ДК № 3382 від 05.02.2009 р.