Міністерство освіти і науки України Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО НАПИСАННЯ ТА ЗАХИСТУ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ БАКАЛАВРА СПЕЦІАЛЬНОСТІ 122 КОМП’ЮТЕРНІ НАУКИ ПОСІБНИК ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЕЛЕКТРОННЕ ВИДАННЯ Кам’янець-Подільський 2024 УДК 378.2 ББК 32.973.м54 М54 Рекомендувала вчена рада Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка (протокол № 1 від 29 січня 2024 року) РЕЦЕНЗЕНТИ: С. В. Оптасюк, кандидат фізико-математичних наук, доцент, завідувач кафедри фізики Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка; І. Б. Ковальська, кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри математики Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. УКЛАДАЧІ: В. А. Іванюк, В. А. Федорчук, В. С. Щирба, Р. В. Моцик, О. А. Смалько, Т. М. Пилипюк, М. О. Мястковська, О. В. Слободянюк, В. В. Бараннік, В. В. Понеділок, О. М. Кух, І. С. Понеділок. М54 Методичні рекомендації до написання та захисту кваліфіка- ційної роботи бакалавра спеціальності 122 Комп’ютерні науки: посібник для самостійної роботи здобувачів вищої освіти [Елект- ронний ресурс] / уклад. В. А. Іванюк, В. А. Федорчук, В. С. Щирба та ін. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний уні- верситет імені Івана Огієнка, 2024. 44 с. Електронна версія посібника доступна за покликаннями: URL: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7952 У методичних вказівках містяться рекомендації, що сприятимуть форму- ванню творчого мислення здобувача вищої освіти, набуттю навичок збирання, аналізу та інтерпретації джерел і літератури, вмінню формулювати висновки та пропозиції з перспектив продовження дослідження. Цей посібник для самостій- ної роботи здобувачів вищої освіти сприятиме успішному проведенню наукового дослідження, написанню та оформленню роботи, що залежить від чіткого дотри- мання основних наведених вимог, які стосуються насамперед наукового рівня роботи, її змісту, структури, форми викладу матеріалу, а також її оформлення. Методичні вказівки рекомендовані у першу чергу для студентів фізико- математичного факультету спеціальності 122 Комп’ютерні науки. Можуть бути корисними для здобувачів вищої освіти інших спеціальностей УДК 378.2 ББК 32.973.м54 © Укладачі, 2024 ЗМІСТ ВСТУП ................................................................................................................................................. 5 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ...................................................................................................... 7 1.1. Порядок визначення та затвердження тематики кваліфікаційних робіт ......................................................................... 7 1.2. Організаційні етапи написання кваліфікаційної роботи ...................... 8 1.3. Контроль за виконанням кваліфікаційної роботи ................................... 9 2. ВИМОГИ ДО СТРУКТУРИ ТА ЗМІСТУ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ ........... 10 2.1. Вимоги до змісту кваліфікаційної роботи ................................................... 10 2.2. Вимоги до структури кваліфікаційної роботи .......................................... 10 3. ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ ............................. 15 3.1. Загальні вимоги до оформлення кваліфікаційної роботи ................ 15 3.2. Оформлення розділів (підрозділів) ................................................................. 15 3.3. Нумерація ....................................................................................................................... 16 3.4. Вимоги до оформлення ілюстрацій, таблиць, формул та додатків .............................................................................. 16 3.5. Загальні правила цитування та покликання на використані джерела ....................................................... 18 4. ПІДГОТОВКА ТА ЗАХИСТ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ ................................... 21 4.1. Попередній захист кваліфікаційної роботи ................................................ 21 4.2. Рецензування кваліфікаційної роботи .......................................................... 21 4.3. Підготовка роботи до захисту ............................................................................ 23 4.4. Перевірка на рівень унікальності ..................................................................... 23 4.5. Захист кваліфікаційної роботи .......................................................................... 24 3 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ................................................................................ 34 ДОДАТКИ ....................................................................................................................................... 35 Додаток А. ЗРАЗОК ЗАЯВИ НА ВИКОНАННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ .................................................................. 35 Додаток Б. ЗРАЗОК ЗАВДАННЯ НА КВАЛІФІКАЦІЙНУ РОБОТУ ЗДОБУВАЧУ ВИЩОЇ ОСВІТИ .................................................................. 36 Додаток В. ЗРАЗОК ТИТУЛЬНОЇ СТОРІНКИ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ .................................................................. 39 Додаток Г. ЗРАЗОК ЗМІСТУ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ .............................. 40 Додаток Д. ЗРАЗОК ПЕРЕЛІКУ УМОВНИХ ПОЗНАЧЕНЬ .................................. 41 Додаток Е. ЗРАЗКИ ОСНОВНИХ ТИПІВ БІБЛІОГРАФІЧНОГО ЗАПИСУ ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ................................................... 42 ВІДОМОСТІ ПРО УКЛАДАЧІВ .............................................................................................. 43 4 ВСТУП Відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів зі спеціальності 122 Комп’ютерні науки атестація здобувачів вищої осві- ти проводиться у формі публічного захисту кваліфікаційної роботи. Ате- стація здійснюється відкрито і публічно. Кваліфікаційна робота передбачає теоретичне, системотехнічне або експериментальне дослідження спеціалізованого завдання або практич- ної задачі в галузі комп’ютерних наук, яке характеризується комплексні- стю та невизначеністю умов і потребує застосування теорій та методів інформаційних технологій. У кваліфікаційній роботі не має бути академі- чного плагіату. Кваліфікаційна робота має бути розміщена в репозитарії університету. Посібник містить загальні вимоги до підготовки, змісту, структури, оформлення та захисту кваліфікаційної роботи здобувачів вищої освіти освітнього ступеня «бакалавр» спеціальності 122 Комп’ютерні науки, яку відповідно до «Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієн- ка» виконують на завершальному етапі навчання і передбачають:  систематизацію, закріплення, розширення теоретичних і практичних знань зі спеціальності та застосування їх під час виконання конкрет- них наукових, технічних, економічних, виробничих та інших завдань;  розвиток компетентностей організації проведення самостійної робо- ти й оволодіння методикою дослідження та експерименту, пов’язаних з темою роботи. Методичні рекомендації укладено на підставі відповідних нормати- вно-правових документів:  Стандарт вищої освіти за спеціальністю 122 Комп’ютерні науки галузі знань 12 Інформаційні технології для першого (бакалаврського) рів- ня вищої освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 р. № 962; 5  Освітньо-професійна програма «Комп’ютерні науки та інформаційні технології» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.  ДСТУ 3008:2015 «Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлення».  ДСТУ 8302:2015 Інформація та документація. Бібліографічне поси- лання. Загальні положення та правила складання. Чинний від 01.07.2016. 6 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ Кваліфікаційна робота бакалавра повинна мати логічний, доказо- вий, аргументований характер і відповідати таким вимогам:  містити поглиблений самостійний аналіз досліджуваної проблеми та обґрунтовані пропозиції щодо її вирішення;  мати належне оформлення;  містити всі необхідні супровідні документи;  подати на кафедру в зазначені терміни. 1.1. ПОРЯДОК ВИЗНАЧЕННЯ ТА ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТЕМАТИКИ КВАЛІФІКАЦІЙНИХ РОБІТ Тематика кваліфікаційних робіт визначається кафедрою комп’ютер- них наук, пропонується здобувачам вищої освіти, зазвичай, у кінці VІ се- местру та оновлюється кожного навчального року. Здобувачам вищої освіти надається право запропонувати свою тему з обґрунтуванням доцільності її розробки. У таких випадках перевагу на- дають темам, які безпосередньо пов’язані з місцем майбутньої професій- ної діяльності випускника. Бажано, щоб вона виконувалася на замовлен- ня відповідного підприємства. До 10 вересня здобувач подає на ім’я завідувача кафедри заяву про дозвіл підготовки кваліфікаційної роботи із зазначенням керівника (див. Додаток А). Заява зберігається на кафедрі до закінчення терміну навчан- ня здобувача. Обговорення і затвердження тем відбувається в кінці вересня на за- сіданні кафедри та призначаються наукові керівники роботи відповідно до поданих заяв. Загальний перелік усіх кваліфікаційних робіт, які вико- нуватимуться на кафедрі, затверджується вченою радою фізико- математичного факультету. 7 Зміни або уточнення у формулюванні затвердженої теми можуть бу- ти внесені лише за об’єктивних причин. Допускається корегування теми, а також заміна наукового керівника. Такі рішення затверджуються на за- сіданнях кафедри та вченої ради факультету. 1.2. ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЕТАПИ НАПИСАННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Після затвердження на кафедрі теми кваліфікаційної роботи здобу- вач із науковим керівником до 10 жовтня розробляє індивідуальне за- вдання із зазначенням усіх етапів та офіційних термінів виконання (див. Додаток Б). Завдання підписується здобувачем, науковим керівником та затверджується завідувачем кафедри. Завдання складається у двох примірниках, один з яких одержує здо- бувач, другий – зберігається на кафедрі до закінчення терміну навчання здобувача. Над виконанням кваліфікаційної роботи здобувач працює під контролем наукового керівника впродовж усього навчального року. Організаційно процес написання кваліфікаційної роботи складаєть- ся з таких етапів:  підготовчого, який починається з вибору здобувачем теми й отримання індивідуального завдання кваліфікаційної роботи щодо питань, які не- обхідно вирішити: ознайомлення зі станом проблеми, збирання факти- чних матеріалів, проведення необхідного огляду та аналізу аналогічних розробок та їх застосування у відповідних галузях тощо;  основного, який реалізовується відповідно до вимог щодо організації наукового дослідження й передбачає на основі вивчення досвіду ро- боти збирання фактичного матеріалу та його опрацювання, викла- дення тексту роботи згідно з її структурою, формулювання висновків та рекомендацій;  підсумково-оформлювального, який завершується орієнтовно за місяць до захисту роботи на засіданні Екзаменаційної комісії. На цьому етапі робота повинна бути повністю виконана та перевірена керівником; 8  заключного, який включає отримання відгуку керівника та рецензії на кваліфікаційну роботу від фахівця відповідного профілю, прове- дення попереднього захисту на кафедрі та фіксації його результату у протоколі засідання кафедри про допуск до захисту і подання роботи до Екзаменаційної комісії. 1.3. КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Безпосередній контроль за підготовкою кваліфікаційної роботи ба- калавра відповідно до завдання на роботу здійснює науковий керівник. Інформація наукових керівників про хід виконання здобувачами кваліфікаційних робіт бакалавра заслуховується на засіданні кафедри у квітні. При цьому визначається спроможність здобувача вчасно завер- шити роботу, труднощі, які у нього виникли та необхідність вжити захо- ди щодо їх подолання. 9 2. ВИМОГИ ДО СТРУКТУРИ ТА ЗМІСТУ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ 2.1. ВИМОГИ ДО ЗМІСТУ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Робота має бути актуальною, скерованою на новітні методи теоретич- ного та експериментального дослідження, розкривати самостійне дослі- дження автора, відображати практичне значення одержаних результатів, їх апробацію і впровадження у практичній діяльності. Робота готується дер- жавною мовою у вигляді спеціально підготовленої наукової праці на пра- вах рукопису в твердій або м’якій палітурці та в електронній формі. Обсяг кваліфікаційної роботи визначається в залежності від специ- фіки роботи. Зазвичай основна частина роботи складається із трьох роз- ділів, на кожен із яких орієнтовно відводиться 7-9 сторінок. Тоді разом зі вступом та висновками обсяг роботи становитиме від 25 до 35 сторінок друкованого тексту. 2.2. ВИМОГИ ДО СТРУКТУРИ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Обов’язковими структурними елементами кваліфікаційної роботи є: 1. Титульна сторінка. Зразок титульної сторінки подано у Додатку В. 2. Анотація. Стисле відображення загальної характеристики та основ- ного змісту кваліфікаційної роботи в такому порядку: тема роботи, виконавець, науковий керівник, науковий консультант (за наявності). Текст анотації обов’язково включає опис отриманих результатів та рекомендації щодо їх використання, результати впровадження (за наявності), ключові слова. Обсяг до 1 сторінки. Мови – українська та англійська. 3. Зміст. Зразок змісту подано у Додатку Г. 10 4. Перелік умовних позначень (за необхідності). Зразок умовних поз- начень подано у Додатку Д. Такий перелік вводиться, якщо в роботі використовується специфічна термінологія, маловідомі скорочення, нові символи тощо. Перелік друкується двома колонками, у яких лі- воруч за абеткою наводять скорочення, праворуч – їх детальну інтер- претацію. Якщо спеціальні терміни, символи, позначення повторю- ються лише декілька разів, то перелік не складають, а їх розшифру- вання наводять у тексті при першому згадуванні. 5. Вступ. Обсяг вступу, зазвичай, становить 2–3 сторінки. У вступі розк- ривається сутність наукової проблеми та її значущість, стан розробки й обґрунтування необхідності проведення дослідження та подається загальна характеристика роботи у такій послідовності: Актуальність теми. Шляхом критичного аналізу та порівняння з ві- домими уже підходами до розв’язання проблеми обґрунтовують актуа- льність та доцільність роботи для розвитку відповідної галузі. На основі проведеного аналізу формулюється проблема, яку здобувач планує ви- рішити. Автор визначає науково-практичну та суспільну значущість те- ми наукового дослідження. Висвітлення актуальності не повинно бути багатослівним. Наступною складовою вступу є визначення об’єкта та предмета до- слідження. Об’єкт дослідження – це процес або явище, яке породжує проблем- ну ситуацію. Визначаючи об’єкт дослідження, необхідно відповісти на запитання: що розглядається? А предмет означає аспект розгляду, дає уявлення про те, як розглядається об’єкт саме в даному дослідженні цим автором. Предмет дослідження міститься в межах об’єкта і становить части- ну від цілого (тобто об’єкта). Об’єкт і предмет співвідносяться як загаль- не і часткове. В об’єкті виділяється та його частина, яка й стане предме- том дослідження. Саме на предмет спрямована увага автора, оскільки він має визначати назву роботи. Мета і завдання дослідження. Формулюються мета роботи і за- вдання, які необхідно вирішити для досягнення поставленої мети. Мета 11 дослідження повинна бути пов’язана з об’єктом і предметом досліджен- ня. Вона є кінцевим науковим результатом, якого автор роботи прагне досягти у процесі власного дослідження. Для досягнення мети форму- люються завдання дослідження. Формулювання завдань необхідно ро- бити якомога ретельніше, оскільки опис їх вирішення має відобразити зміст складових частин роботи. Досить часто заголовки розділів і підроз- ділів формуються на основі завдань. Методи дослідження вказують на шляхи досягнення мети та вирі- шення поставлених у роботі завдань, свідчать про достовірність та віро- гідність отриманих наукових результатів. Необхідно коротко та конкре- тно визначати, що саме досліджувалось тим чи іншим методом. Практичне значення одержаних результатів. Надаються відомос- ті про використання результатів досліджень або рекомендацій щодо їх використання. Відзначаючи практичну цінність одержаних результатів, необхідно подати інформацію про ступінь їх готовності до використання або масштабів використання. Відомість про впровадження результатів дослідження необхідно по- давати із зазначенням найменувань організацій, в яких здійснено впро- вадження, форми реалізації та реквізитів відповідних документів. Факт кожного впровадження (чи рекомендацій щодо доцільності впроваджен- ня) повинен підтверджуватись актом про впровадження, підписаним ко- місією та/чи керівником організації/керівником структурного підрозді- лу, який подається у додатку. Висвітлюють результати практичного застосування отриманих ре- зультатів на виробництві, в освітній сфері або рекомендації щодо їх ви- користання. Апробація результатів (за наявності). Якщо автор має публікації чи брав участь у наукових конференціях, семінарах, засіданнях наукового гур- тка, конкурсах із оголошенням результатів своєї роботи, то вказується на- зва заходу і місце його проведення та подається цьому підтвердження. Структура роботи. У цьому підпункті вказується, що робота склада- ється зі вступу, певної кількості розділів, висновків, списку використаних джерел (вказується кількість) та додатків (за наявності). 12 6. Основна частина. Основна частина кваліфікаційної роботи може складатися з розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів. Головні вимо- ги до наукового викладу результатів – точність, чіткість, стислість. Кожний розділ починають з нової сторінки. В основних розділах ро- боти автор подає огляд літератури за темою та обґрунтовує вибір на- пряму дослідження, наводить методи вирішення задач та їх порівня- льні характеристики, описує хід дослідження, з вичерпною повнотою викладає результати власних досліджень. Автор повинен дати оцінку повноти вирішення поставленої задачі (задач), оцінку достовірності одержаних результатів та порівняти одержані результати з аналогіч- ними результатами вітчизняних та зарубіжних дослідників, обґрун- тувати необхідність додаткових досліджень. У кінці кожного розділу формулюють стилі висновки. Текст повинен містити бібліографічні покликання на літературу, що дозволяє аналізувати власні дані та порівнювати їх з даними інших джерел. 7. Висновки повинні містити чіткий виклад найбільш важливих ре- зультатів дослідження з пропозиціями та побажаннями щодо пода- льшого перспективного дослідження даної теми. Важливо, щоб сфор- мульовані висновки відповідали поставленим завданням. У виснов- ках необхідно зазначити не тільки позитивне, що вдалося виявити в результаті вивчення теми, але й проблемні питання, а також конкре- тні рекомендації щодо їх усунення. Ознайомлення з текстом виснов- ків повинно сформувати уявлення про ступінь реалізації автором кваліфікаційної роботи поставленої мети і завдань. 8. Список використаних джерел (Додаток Е). З кількох можливих спо- собів упорядкування матеріалу у списку (за алфавітом, за видом дже- рел) найбільш вживаним є розміщення прізвищ авторів або назв тво- рів за алфавітом. Якщо список містить джерела, записані як кирилич- ними літерами, так і латинськими, то спочатку потрібно подавати ті, які записані кирилицею, а потім латиницею (за алфавітом). 9. Додатки. За необхідності до додатків доцільно включити допоміж- ний матеріал (при його великій кількості та неможливості подати у тексті), необхідний для повноти сприйняття роботи. До них вносять- ся допоміжні матеріали: 13  лістинги програмних застосунків;  інструкції та методики, опис алгоритмів і програм розв’язання за- дач з використанням комп’ютерних технологій;  таблиці допоміжних цифрових даних або результатів комп’ютерних експериментів;  допоміжні ілюстрації; проміжні математичні доведення, формули;  карти тощо. У додатки виносяться великі таблиці допоміжного характеру, блок- схеми, зразки форм таблиць тощо. Додатки нумеруються великими літе- рами. На кожний додаток повинно бути покликання в тексті, наприклад, «блок-схема алгоритму (див. Додаток Б)». 14 3. ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ 3.1. ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Оформлення кваліфікаційної роботи має відповідати загальним ви- могам до наукових робіт. Роботу друкують на аркушах білого паперу фо- рмату А4 на одному боці аркуша через півтора інтервали. Розмір шрифту 14 пт. Поля: зліва – 30 мм, справа – 15 мм, зверху і знизу по 20 мм. Робота подається до захисту у переплетеному вигляді. Текст квалі- фікаційної роботи повинен бути стислий, точний та логічно послідовний. Текст викладають, дотримуючись норм чинного українського правопису, використовуючи стиль ділового мовлення, необхідний для службових документів. Потрібно користуватися усталеною лексикою, наявною в академічних словниках, дотримуватися прийнятої наукової термінології, умовних символів та скорочень. 3.2. ОФОРМЛЕННЯ РОЗДІЛІВ (ПІДРОЗДІЛІВ) Текст основної частини поділяють на розділи, а при потребі ще й на підрозділи, пункти та підпункти. Заголовки структурних частин «ЗМІСТ», «ПЕРЕЛІК УМОВНИХ ПОЗНАЧЕНЬ», «АНОТАЦІЯ», «ВСТУП», «РОЗДІЛ», «ВИСНОВКИ», «СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ», «ДОДАТКИ» друку- ють великими літерами симетрично до тексту. Заголовки підрозділів друкують маленькими літерами (крім першої великої) з абзацу. Крапку в кінці заголовку не ставлять. Якщо заголовок складається з кількох ре- чень, їх розділяють крапкою. Заголовки пунктів та підпунктів також друкують маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відс- тупу. 15 Кожна структурна частина роботи починається з нової сторінки (крім підрозділів і пунктів та підпунктів). Не допускається розташування назв розділів, підрозділів, а також пунктів і підпунктів у нижній частині сторінки, якщо після неї міститься лише один рядок тексту. Відстань між заголовком (за винятком заголовка пункту) та текстом повинна дорів- нювати трьом інтервалам. 3.3. НУМЕРАЦІЯ Нумерацію сторінок, розділів, підрозділів, додатків, рисунків, таб- лиць подають арабськими цифрами без знаку №. Нумерація сторінок ро- боти має бути наскрізною і проставлятися у правому верхньому куті ар- куша без крапки. Першою сторінкою є титульний аркуш, який входить до загальної нумерації сторінок. На титульному аркуші номер сторінки не ставиться. Номер розділу ставлять після слова «РОЗДІЛ», без крапки та (можна з нового рядка) друкують заголовок розділу великими літерами. Підроз- діли нумерують у межах кожного розділу. Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номера підрозділу, між якими ставлять крапку. Наприкінці номера підрозділу крапка не ставиться. Наприклад: «2.3» (третій підрозділ другого розділу). У тому ж рядку зазначають за- головок підрозділу. Наприкінці заголовка крапки не ставлять. 3.4. ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ ІЛЮСТРАЦІЙ, ТАБЛИЦЬ, ФОРМУЛ ТА ДОДАТКІВ Ілюстрації (креслення, рисунки, графіки, схеми, діаграми, фотознімки, тощо) потрібно розташовувати безпосередньо після тексту, де вони згаду- ються вперше, або на наступній сторінці. На всі ілюстрації повинні бути по- кликання у тексті. Ілюстрації повинні мати назву, яку розташовують безпо- середньо під зображенням. За необхідності під ілюстрацією розміщують 16 пояснювальні дані (підрисуночний надпис). Ілюстрації позначаються сло- вом «Рисунок...», яке разом із назвою ілюстрації розташовують після пояс- нювальних даних. Ілюстрації потрібно нумерувати арабськими цифрами порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком ілюстрацій, наведе- них у додатках. Номер ілюстрації складається з номера розділу та порядко- вого номера ілюстрації, відокремлених крапкою, наприклад, другий рису- нок третього розділу позначається як «Рисунок 3.2» або «Рис. 3.2». Покли- кання на ілюстрації роботи вказують порядковим номером ілюстрації, на- приклад, (див. рис. 1.2). Якщо ілюстрації створені не автором роботи, необ- хідно зробити певні покликання, дотримуючись вимог чинного законодав- ства щодо авторських прав. Наприклад: Рис. 3.1. Програмні документи у сфері євроінтеграційної політики України Джерело: Звіт про виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. – Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id=248115804 Таблиці. Цифровий матеріал здебільшого оформлюють у вигляді таблиць. Таблицю слід розташовувати безпосередньо після тексту, у якому вона згадується вперше або на наступній сторінці. На всі таблиці повинні бути покликання у тексті. Таблиці потрібно нумерувати арабсь- кими цифрами порядковою нумерацією в межах розділу (за винятком додатків). Номер таблиці складається з номера розділу й порядкового номера таблиці, відокремлених крапкою. Наприклад: друга таблиця тре- тього розділу позначається як «Таблиця 3.2». Слово «Таблиця» вказують один раз праворуч над першою частиною таблиці. Якщо таблиця перехо- дить на наступну сторінку, то над іншими частинами пишуть «Продов- ження таблиці» або «Кінець таблиці» із зазначенням номера. Кожна таб- лиця повинна мати назву, яку розміщують над нею і друкують симетри- чно до тексту. Назву починають з великої літери і не підкреслюють. Таб- лицю з великою кількістю рядків можна переносити на наступну сторін- ку. Таблицю з великою кількістю колонок можна ділити на частини і ро- зміщувати одну частину під іншою в межах однієї сторінки. На всі табли- ці повинні бути покликання в тексті, при цьому слово «таблиця» в тексті пишуть скорочено, наприклад: (... у табл. 1.2). У повторних покликаннях 17 на таблиці та ілюстрації треба вказувати скорочено слово «дивись», на- приклад: (див. табл. 1.3). Формули розташовують безпосередньо після тексту, у якому вони згадуються, посередині рядка. Формули у тексті слід нумерувати поряд- ковою нумерацією в межах розділу. Номер формули складається з номе- ра розділу й порядкового номера формули, відокремлених крапкою. На- приклад: третя формула першого розділу позначається як (1.3). Номер формули вирівнюють по правому краю рядка. Пояснення значень кожно- го символу й числового коефіцієнта потрібно давати з нового рядка. Пе- рший рядок пояснень починають з абзацу словом «де» без двокрапки. Покликання на формули вказують порядковим номером формули в дуж- ках, наприклад:... у формулі (2.1). У додатках розмішують матеріал, який не може бути послідовно ро- зташований в основній частині через великий обсяг. Додатки потрібно оформлювати як продовження рукопису на подальших сторінках, розта- шовуючи відповідно до появи покликань на них у тексті. Додатки повин- ні мати спільну з рукописом наскрізну нумерацію сторінок. Додатки поз- начають послідовно великими літерами українського алфавіту. Не вико- ристовують літери Ґ, Є, І, Ї, Й, О, Ч, Ь. Додатки, наведені у цьому посібнику, можуть слугувати зразком їх оформлення. Якщо у тексті лише один до- даток, то він літерою не позначається. 3.5. ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА ЦИТУВАННЯ ТА ПОКЛИКАННЯ НА ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА При написанні кваліфікаційної роботи здобувач вищої освіти пови- нен вказувати на джерела, звідки взято ідеї, висновки, задачі, питання, вивченню яких присвячена робота. Такі покликання дають змогу відшу- кати документи, перевірити достовірність відомостей про цитування до- кумента, забезпечують необхідну інформацію про нього, допомагають з’ясувати його зміст, мову тексту, обсяг. Рекомендовано використовува- ти останні видання. 18 Використовувати праці інших авторів можна шляхом цитування, пе- рефразовування або узагальнення. У разі покликання на структурні еле- менти самої роботи зазначають відповідно номери розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів, позицій переліків, рисунків, формул, рівнянь, таб- лиць, додатків. Наприклад, потрібно використовувати такі вирази: «у розділі 4», «див. 2.1», «відповідно до 2.3», «(рисунок 1.3)», «відповідно до таблиці 3.2», «згідно з формулою (3.1)», «у рівняннях (1.23) – (1.25)», «(додаток Г)» тощо. Покликання на джерела розміщують у тексті в квадратних дужках, наприклад: [11, с. 34], де «11» – номер джерела у списку використаних джерел, на яке покликається автор, а через кому вказано номер сторінки, на якій розміщено цитований текст. У разі використання запозиченого матеріалу без покликання на автора та джерело кваліфікаційна робота вважається плагіатом і не допускається до захисту. Коли текст дослідження перевантажений цитатами і суцільними по- кликаннями, відсутні авторські міркування, то робота набуває характеру компіляції. Елементи компіляції допустимі для кваліфікаційної роботи бакалавра. Помилковим вважається цитування, що має покликання на джерело, яке такої інформації не містить. Неприпустимою є фальсифікація – під- робка або зміна вихідних даних з метою доведення правильності висно- вку (гіпотези тощо), а також умисне використання неправдивих даних. Науковий етикет потребує точно відтворювати цитований текст, не до- пускати, щоб найменше скорочення наведеного витягу спотворювало зміст, закладений автором. Пряме цитування конкретного джерела не повинно перевищувати 1– 2 абзаців. Кількість прямих цитат на одній сторінці роботи, як правило, не повинна перевищувати 2–3. Не потрібно подавати цитати у висновках. Загальні вимоги до цитування такі: 1. Текст цитати починається і закінчується лапками та наводиться в тій граматичній формі, в якій він поданий у джерелі, зі збереженням особли- востей авторського написання. Наукові терміни, запропоновані іншими авторами, не виділяються лапками, за винятком тих, що викликали зага- льну полеміку. У цих випадках використовується вираз «так званий». 19 2. Цитування повинно бути повним, без довільного скорочення автор- ського тексту та без перекручень думок автора. Пропуск слів, речень, абзаців при цитуванні допускається без перекручення авторського тек- сту і позначається трьома крапками. Вони ставляться у будь-якому міс- ці цитати (на початку, всередині, наприкінці). Якщо перед випущеним текстом або за ним стояв розділовий знак, то він не зберігається. 3. Кожна цитата обов’язково супроводжується покликанням на джерело. 4. При непрямому цитуванні (переказі, викладі думок інших авторів своїми словами), що дає значну економію тексту, слід бути гранично точним у викладенні думок автора, коректним щодо оцінювання його результатів і давати відповідні покликання на джерело. 5. Цитування не повинно бути надмірним або недостатнім. 6. Якщо автор роботи виділяє деякі слова, то робиться відповідне засте- реження, наприклад: (курсив мій), (підкреслено мною). 20 4. ПІДГОТОВКА ТА ЗАХИСТ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ 4.1. ПОПЕРЕДНІЙ ЗАХИСТ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Кваліфікаційні роботи проходять попередній захист на засіданні ка- федри за встановленим графіком. Попереднім захистом кваліфікаційної роботи може вважатися, за рішенням кафедри, виступ та участь здобува- ча вищої освіти у наукових конференціях – університетських, міжунівер- ситетських, міжнародних тощо. Попередній захист проводиться на засіданні кафедри за обов’язкової присутності завідувача кафедри та наукового керівника і передбачає такі процедурні етапи:  виступ автора кваліфікаційної роботи з повідомленнями про основні положення роботи;  детальні відповіді здобувача на усні та письмові запитання членів кафедри щодо змісту й суті роботи;  виступ наукового керівника про якість виконання роботи, про мож- ливість допуску роботи до захисту перед ЕК. На підставі цього робиться висновок про готовність роботи до захи- сту перед ЕК, вказують терміни роботи над зауваженнями. 4.2. РЕЦЕНЗУВАННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Рецензія на кваліфікаційну роботу є необхідним елементом творчих дебатів на захисті роботи, гарантією точного та неухильного виконання встановлених вимог до неї. Від ретельності роботи рецензента, аргументо- ваності й повноти його висновків, залежить оцінка кваліфікаційної роботи на засіданні ЕК. Критичний підхід до кваліфікаційного дослідження – це 21 головний критерій високого професіоналізму рецензента та необхідна умова належної конструктивної дискусії під час захисту роботи. Рецензія на кваліфікаційну роботу подається на кафедру до захисту роботи. Рецензу- вання кваліфікаційної роботи здійснює фахівець з певної галузі. Рецензія на кваліфікаційну роботу може бути внутрішньою (нада- ється науково-педагогічним працівником, який працює на іншій кафедрі закладу вищої освіти) або зовнішньою (надається фахівцем з даної галу- зі, який не працює в закладі вищої освіти). Рецензія має бути об’єктивною, відображати як позитивні, так і негативні сторони роботи й містити оцінку за прийнятою чотирибальною шкалою. Особливу увагу в ній потрібно звернути на:  актуальність теми;  вміння застосовувати теоретичні знання для вирішення конкретних практичних завдань;  наявність у роботі особистих пропозицій і рекомендацій, їх перспек- тивність, практичну цінність;  достовірність результатів і обґрунтованість висновків автора;  стиль викладу й оформлення роботи;  недоліки роботи (якщо такі є). Рецензія не повинна дублювати відгук наукового керівника, тому що відгук керівника – це в основному характеристика професійних якос- тей здобувача вищої освіти та його роботи в процесі проектування, а ре- цензія – це характеристика якості безпосередньо дослідження. Здобувач вищої освіти має право заздалегідь ознайомитися із текстом рецензії. Негативна рецензія не є підставою для відхилення роботи від її захисту. 22 4.3. ПІДГОТОВКА РОБОТИ ДО ЗАХИСТУ Здобувач подає на кафедру:  зброшурований примірник кваліфікаційної роботи із висновком заві- дувача кафедри про допуск до захисту. Висновок вказується у спеціа- льному документі «ПОДАННЯ ГОЛОВІ ЕКЗАМЕНАЦІЙНОЇ КОМІСІЇ ЩОДО ЗАХИСТУ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ (ПРОЕКТУ)» [7, c. 45];  письмовий відгук наукового керівника з характеристикою діяльності здобувача вищої освіти під час написання кваліфікаційної роботи;  письмову рецензію на кваліфікаційну роботу;  інформацію про перевірку кваліфікаційної роботи на рівень унікаль- ності;  заяву з підтвердженням відсутності плагіату;  інші супровідні документи, які можуть вплинути на рішення екзаме- наційної комісії, наприклад, акт про впровадження, список праць, ін- формацію про апробацію результатів роботи (участь в конференціях). 4.4. ПЕРЕВІРКА НА РІВЕНЬ УНІКАЛЬНОСТІ Перевірка кваліфікаційної роботи на рівень унікальності здійсню- ється відповідно до Методичних рекомендацій з перевірки курсових, ди- пломних/кваліфікаційних робіт (проєктів), дисертацій здобувачів вищої освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка на рівень унікальності – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1gTpUsOe-rBUAEC7oSLd9WwH1wxsjWQUM /view. Відповідно до «Положення про дотримання академічної доброчесно- сті педагогічними, науково-педагогічними, науковими працівниками та здобувачами вищої освіти у Кам’янець-Подільському національному уні- верситеті імені Івана Огієнка» (пункт 2.2.1) – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1vwOb8sJzVjHpAnrAmFADtNQWYUhJny-R/view 23 здобувач подає на кафедру заяву з підтвердженням відсутності плагіату. Зразок заяви наведено у цьому ж Положенні. 4.5. ЗАХИСТ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Здобувач вищої освіти зобов’язаний захищати кваліфікаційну робо- ту на відкритому засіданні екзаменаційної комісії. Структура та діяль- ність екзаменаційної комісії регламентується Положенням про організа- цію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному уніве- рситеті імені Івана Огієнка – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1ZbMN35h-7ZSJBBOVvL2bTCaLtRbcQA86/view і Положенням про атестацію та організацію роботи екзаменаційної комі- сії в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/- 1tHg3tKyySlq2GCIBk5ZDIUbsWKxQ42dr/view Процедура захисту включає:  доповідь здобувача вищої освіти про зміст роботи;  запитання до здобувача;  відповіді здобувача на запитання членів ЕК та осіб, присутніх на захисті;  оголошення відгуку наукового керівника та рецензії;  оголошення інших поданих матеріалів (довідка про впровадження, список праць, інформація про апробацію результатів роботи (участь в конференціях, інформація про перевірку кваліфікаційної роботи на рівень унікальності);  заключне слово здобувача. Доповідь необхідно підготувати заздалегідь у формі виступу, в яко- му доцільно висвітлити такі важливі питання: обґрунтування актуаль- ності теми дослідження; мету, завдання, об’єкт, предмет дослідження; що вдалося встановити, виявити, довести; якими методами це досягнуто; з якими труднощами довелося зіткнутися в процесі дослідження, які по- ложення не знайшли підтвердження. У виступі мають міститися також відповіді на основні зауваження наукового керівника та рецензента. До- повідь здобувача не повинна перевищувати за часом 10-15 хвилин. 24 Під час захисту кваліфікаційної роботи здобувач зобов’язаний дати вичерпні відповіді на всі зауваження з відгуку та рецензії, а також на за- питання після виступу. Відповідати на запитання членів ЕК та присутніх на захисті слід тільки по суті. У заключному слові здобувач висловлює свої висновки щодо результатів обговорення його роботи. Оцінка за кваліфікаційну роботу виставляється на закритому засі- данні ЕК і оголошується її головою здобувачу і всім присутнім на відкри- тому засіданні. Тривалість захисту однієї кваліфікаційної роботи не по- винна перевищувати 30 хвилин. Результати захисту кваліфікаційної роботи визначаються оцінками: «відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно» та кількістю балів за шкалою ЄКТС (Європейська кредитно-трансферна система). Здобувача вищої освіти, який на захисті кваліфікаційної роботи отримав незадовільну оцінку за національною шкалою та оцінку FX за шкалою ЄКТС, відраховують з університету. Йому видають академічну довідку встановленого зразка. У разі, коли захист роботи визнається незадовільним, екзаменаційна комісія вирішує, чи може здобувач подати на повторний захист ту саму роботу з доопрацюванням, чи він зобов’язаний опрацювати нову тему, визначену кафедрою. Здобувач вищої освіти, який не захистив кваліфі- каційну роботу, має право на повторну атестацію з наступного навчаль- ного року упродовж трьох років після відрахування із закладу вищої освіти. Кваліфікаційні роботи зберігаються в бібліотеці закладу вищої освіти впродовж п’яти років. Після закінчення терміну зберігання роботи списують і знищують, про що складається відповідний акт. Оцінювання має три складових: 1. Якість кваліфікаційної роботи (максимальна оцінка 50 балів) Критерії оцінювання якості кваліфікаційної роботи здобувачів ви- щої освіти подано в таблиці 4.1. 2. Захист кваліфікаційної роботи (максимальна оцінка 40 балів) Критерії оцінювання захисту роботи здобувачем вищої освіти пода- но в таблиці 4.2. 3. Накопичувальні бали (максимальна оцінка 66 балів) 25 Максимальна (сумарна) рейтингова оцінка кваліфікаційної роботи – 100 балів. Таблиця 4.1 Критерії оцінювання якості кваліфікаційної роботи № Макси- Характеристики і критерії оцінки п/п мум 1 Практична спрямованість роботи та наукова новизна роботи 10 1.1 Робота виконана за заявкою підприємства, установи. Технічне 10 завдання погоджено замовником дослідження. У роботі викорис- товуються оригінальні ідеї, що були висунуті студентом особисто (за відгуком наукового керівника). Проведено глибокий аналіз науково-технічних результатів з точки зору достовірності, нау- кової та практичної цінності. 1.2 Робота виконана у рамках науково-дослідної роботи, що реалізуєть- 8-9 ся на кафедрі. Дослідження здійснені на підставі відомих підходів, але при цьому отримано остаточне вирішення проблеми, яку було поставлено. Проведена оцінка отриманих результатів у напрямку можливостей їх використання в науковій та практичній діяльності. 1.3 Робота виконана в інтересах освітнього процесу кафедри. У робо- 6-7 ті продемонстровано уміння здійснювати наукові дослідження під керівництвом і робити правильні висновки. 1.4 Дослідження здійснені на підставі відомих підходів, але при цьому 1-5 вирішення проблеми, яку було поставлено, здійснено частково. 1.5 Робота не несе практичної спрямованості. 0 2 Обґрунтування актуальності, мети, об’єкту, предмету та ме- 10 тодів досліджень 2.1 Обґрунтовано визначені актуальність, мета, об’єкт, предмет дос- 10 лідження. Аналіз стану проблеми здійснено за новітніми вітчиз- няними і зарубіжними джерелами. Глибоко, за багатьма критері- ями, розглянуті припустимі методи дослідження. Вибір теорети- чних і експериментальних методів дослідження здійснено на під- ставі підходів системного аналізу. 26 Продовження таблиці 4.1 2.2 Визначення актуальності, мети, об’єкта, предмета дослідження 8-9 аргументовано недостатньо. Аналіз стану проблеми здійснено в основному за вітчизняними джерелами без використання періо- дичних науково-технічних видань. Розглянуто декілька можливих теоретичних та/або експериментальних методів дослідження. 2.3 Визначення актуальності, мети, об’єкту, предмету дослідження 6-7 аргументовано недостатньо. Аналіз стану здійснено в основному за навчальною літературою та застарілими джерелами (більше 10 років). 2.4 Актуальність мети дослідження аргументовано недостатньо. Ви- 1-5 бір методу дослідження здійснено без достатнього обґрунтування. 2.5 Актуальність мети дослідження не аргументовано. Вибір методу 0 дослідження здійснено без обґрунтування. 3 Рівень експериментальної перевірки прийнятих рішень (для 10 розробників програмного забезпечення) 3.1 На сучасному технічному і методологічному рівні проведено екс- 10 периментальну перевірку основних рішень (проведено перевірку якості програмного продукту за декількома критеріями). Зроб- лено аналіз точності результатів і їх співставлення з теоретич- ними висновками. 3.2 Продемонстровано уміння якісно здійснювати експерименталь- 8-9 ну перевірку основних рішень (проведено перевірку якості про- грамного продукту за одним з можливих критеріїв). Наведено аналіз результатів і зроблено висновки. 3.3 Експериментальна перевірка технічних рішень має обмежений 6-7 характер (зроблено перевірку працездатності програмного про- дукту). Проведений аналіз результатів і зроблені висновки. 3.4 Експериментальна перевірка технічних рішень має обмежений 1-5 характер (працездатність програмного продукту є частковою). Не проведений аналіз результатів. 3.5 Експериментальна перевірка не виконувалась. 0 27 Продовження таблиці 4.1 3 Рівень експериментальної перевірки прийнятих рішень (для 10 користувачів) 3.1 Обґрунтовано вибрано метод моделювання. Проведено аналіз 10 адекватності розробленої моделі та співставлення результатів моделювання з теоретичними висновками. 3.2 Вибір методу моделювання зроблений вірно, але недостатньо об- 8-9 ґрунтований. Розроблена модель є адекватною об’єктові; основні припущення коректні, але обґрунтовані недостатньо. 3.3 Вибір методу моделювання зроблений вірно, але не обґрунтова- 6-7 ний. Розроблена модель є адекватною об’єктові; деякі припу- щення є не коректними або не обґрунтовані. 3.4 Метод моделювання не обґрунтовано. Основні припущення не 1-5 обґрунтовані. 3.5 Експериментальна перевірка не виконувалась. 0 4 Рівень використання інформаційних технологій (для розро- 10 бників програмного забезпечення) 4.1 Здійснено розробку прикладних або системних програмних засо- 10 бів. Обґрунтовано вибір системи програмування. Наявність діа- логового інтерфейсу при розробці прикладного програмного за- безпечення (ПЗ). Обґрунтовано оптимальність розробленого ПЗ. 4.2 Здійснено розробку програмних систем проєктування баз даних 8-9 або інтерфейсів та схем взаємодії програмних засобів, або мате- матичного, лінгвістичного, програмного, інформаційного або ор- ганізаційного забезпечення. Обґрунтовано вибір системи про- грамування. Обґрунтовано оптимальність розробленого ПЗ. 4.3 Здійснено розробку окремих компонентів математичного, лінгвіс- 6-7 тичного, програмного, інформаційного або організаційного забез- печення комп’ютерних систем. Обґрунтовано вибір системи про- грамування. Не обґрунтовано оптимальність розробленого ПЗ. 4.4 Здійснено розробку окремих компонентів математичного, лінгві- 1-5 стичного, програмного, інформаційного або організаційного за- безпечення комп’ютерних систем. Не обґрунтовано вибір систе- ми програмування та оптимальність розробленого ПЗ. 28 Продовження таблиці 4.1 4.5 Програмне забезпечення не розроблено 0 4 Рівень використання інформаційних технологій (для корис- 10 тувачів) 4.1 Вирішення завдань дослідження здійснено на основі викорис- 10 тання сучасних програмних систем або інформаційних техноло- гій із застосуванням хмарних обчислень та інформаційно- комунікаційних технологій. Вибір програмних систем та техно- логій обґрунтовано. 4.2 Вирішення завдань дослідження здійснено на основі викорис- 8-9 тання сучасних програмних систем або інформаційних техноло- гій. Вибір програмних систем та технологій обґрунтовано. 4.3 Вирішення завдань дослідження здійснено на основі викорис- 6-7 тання сучасних програмних систем або інформаційних техноло- гій. Вибір програмних систем та технологій не обґрунтовано. 4.4 Інформаційні технології застосовуються для виконання основних 1-5 розрахунків та на рівні використання офісних технологій. 4.5 Інформаційні технології не застосовується для вирішення основ- 0 них питань роботи. 5 Якість оформлення роботи 10 5.1 Матеріал викладений чітко, стисло, зрозуміло, оформлення робо- 10 ти повністю відповідає чинним вимогам. Ілюстративний матері- ал повністю, з високою наочністю, розкриває основні положення роботи, що виносяться на захист. 5.2 Матеріал викладений чітко, стисло, але є стилістичні помилки. 8-9 Ілюстративний матеріал повністю, але з недостатньою наочніс- тю, розкриває основні положення роботи. Є незначні відхилення від вимог нормативних документів. 5.3 Нечітке викладення матеріалу, є граматичні помилки. Оформ- 6-7 лення з порушеннями вимог нормативних документів. Ілюстра- тивний матеріал не повністю та з недостатньою наочністю розк- риває основні положення роботи 29 Продовження таблиці 4.1 5.4 Нечітке викладення матеріалу, є граматичні помилки. Ілюстра- 1-5 тивний матеріал не повністю та з недостатньою наочністю розк- риває основні положення роботи. Структура та оформлення ро- боти не відповідають вимогам «Положення…». 5.5 Структура та оформлення роботи не відповідають вимогам «По- 0 ложення…». Ілюстративний матеріал не розкриває основні поло- ження роботи. Таблиця 4.2 Критерії оцінювання захисту кваліфікаційної роботи № Мак- Характеристики і критерії оцінки п/п симум 1 Чіткість, логічність, послідовність, лаконічність викладу ма- 10 теріалу. Наявність презентації та постеру роботи 1.1 Доповідь про основні результати дослідження змістовна, прого- 10 лошена вільно. Наявні презентація або постер роботи повністю, з високою наочністю, розкривають основні положення роботи, що виносяться на захист. Презентація дозволяє залучити зоровий та слуховий канал сприйняття інформації. Наявні презентації роз- робленої інформаційної системи або програмного засобу. На пре- зентації та постері зрозуміло подано матеріал. 1.2 Доповідь про основні результати дослідження змістовна, прого- 8-9 лошена вільно. Наявні презентація або постер роботи повністю, з високою наочністю, розкривають основні положення роботи, що виносяться на захист. Презентація дозволяє залучити зоровий та слуховий канал сприйняття інформації. Відсутня презентація ро- зробленої інформаційної системи або програмного засобу 1.3 Доповідь про основні результати дослідження змістовна, прочи- 6-7 тана за текстом. Наявні презентація або постер роботи повністю, але з недостатньою наочністю, розкривають основні положення роботи. Презентація є невдалою, що нівелює залучення зорового і слухового каналів сприйняття інформації 30 Продовження таблиці 4.2 1.4 У доповіді порушена логічність, послідовність, лаконічність викла- 4-5 ду матеріалу. Наявні презентація або постер роботи не повністю і з недостатньою наочністю розкривають основні положення роботи. Презентація не доповнює виступ здобувача на захисті роботи 1.5 Доповідь про основні результати дослідження нечітка, невпев- 0-3 нена. Відсутні презентація або постер роботи. 2 Компетентність здобувача у веденні дискусії, вичерпність ві- 10 дповідей на запитання членів ЕК та зауваження й рекомен- дації рецензента 2.1 Здобувач дає правильні та чіткі відповіді на всі запитання, пра- 10 вильно аргументує власну позицію 2.2 здобувач дає правильні відповіді на всі запитання, але не завжди 8-9 упевнений в аргументації, чи не завжди коректно її формулює 2.3 здобувач допускає суттєві неточності у відповідях на запитання, 6-7 не завжди належно обґрунтовує положення роботи 2.4 здобувач не в змозі відповісти на деякі поставлені запитання 1-5 2.5 здобувач відмовляється відповідати на поставлені запитання 0 3 Ступінь розуміння здобувачем предмету та об’єкту дослі- 10 дження, здатність чітко пояснити процедуру аналізу та про- демонструвати самостійність дослідження 3.1 Здобувач вільно оперує основними поняттями та теоріями, заді- 10 яними у роботі, для відповідей на запитання, зрідка користуєть- ся текстом роботи, не потребує допомоги наукового керівника чи інших осіб для пояснення роботи 3.2 Здобувач оперує основними поняттями та теоріями задіяними у 8-9 роботі, хоча допускаються незначні прогалини у володінні мате- ріалом. Здобувач достатньо добре обґрунтовує прийняті рішення та вміє захищати свою думку. 3.3 Здобувач не чітко пояснює процедуру дослідження, для відповіді 6-7 на запитання часто користується текстом роботи чи підготовле- ного виступу 31 Продовження таблиці 4.2 3.4 Здобувач не в змозі чітко та аргументовано пояснити хід дослі- 4-5 дження, але володіє базовими поняттями та намагається надати правильні відповіді 3.5 Здобувач не в змозі чітко та аргументовано пояснити хід дослі- 0-3 дження, плутається у базових поняттях 4 Якість представлення практичних здобутків у роботі та ви- 10 сновків 4.1 У доповіді широко представлені практичні здобутки та висновки, 10 результати дослідження свідчать про ретельність проведеного аналізу. Демонстрація роботи інформаційної роботи, програмно- го засобу, програмного продукту 4.2 У доповіді не системно представлені практичні здобутки та ви- 8-9 сновки, хоча результати дослідження відповідають ступеню ви- конання поставлених задач 4.3 У доповіді хаотично представлені практичні здобутки та виснов- 6-7 ки, результати дослідження недостатньо відповідають ступеню виконання поставлених задач 4.4 У доповіді недостатньо висвітлено практичні здобутки та висно- 4-5 вки або ж вони носять загальновідомий характер 4.5 У доповіді не висвітлено практичні здобутки та висновки або ж 0-3 вони носять загальновідомий характер та не відповідають темі дослідження Таблиця 4.3 Накопичувальні бали № Мак- Характеристики і критерії оцінки п/п симум 1 Впровадження 15 1.1 результати роботи впроваджені або прийняті до впровадження 10 за відповідними актами; 1.2 результати роботи прийнято до використання у навчальному 5 процесі за актом 32 Продовження таблиці 4.3 2 Статті, тези 15 2.1 опубліковано наукову статтю у виданнях, які індексуються в 10 Scopus або Web Of Science; 2.2 опубліковано статтю у науковому фаховому журналі; 5 2.3 опубліковано статтю у науковому журналі, збірці; 2 2.4 опубліковано науково-популярну статтю, тези; 2 3 Виступи на конференціях, симпозіумах тощо 10 3.1 зроблено доповідь на науковій конференції (всеукраїнській, між- 5 народній); 3.2 зроблено доповідь на міській (вузівській) науковій конференції; 3 3.3 зроблено доповідь перед здобувачами вищої освіти 2 4 Конкурси 15 4.1 перемога в ярмарці, конкурсі наукових робіт або стартапів всеук- 10 раїнського або міжнародного рівня; 4.2 призер в ярмарці, конкурсі наукових робіт або стартапів всеукра- 5 їнського або міжнародного рівня; 4.3 участь в ярмарці, конкурсі наукових робіт або стартапів всеукра- 2 їнського або міжнародного рівня. 5 Дотримання календарного плану 5 5.1 участь у попередніх обговореннях (захистах) роботи 1 5.2 Робота вчасно подана до захисту 2 6 Відгуки керівника і консультанта 3 6.1 висока оцінка 3 6.2 позитивна оцінка 2 6.3 задовільна оцінка 1 7 Рецензія 3 7.1 відмінно 3 7.2 добре 2 7.3 задовільно 1 33 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському націо- нальному університеті імені Івана Огієнка. URL: https://drive.google.com/file/d/1ZbMN35h-7ZSJBBOVvL2bTCaLtRbcQA86/view 2. Положення про атестацію та організацію роботи екзаменаційної комісії в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка. URL: https://drive.google.com/file/d/1tHg3tKyySlq2GCIBk5ZDIUbsWKxQ42dr/view 3. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження вимог до оформлення дисертації». 12.01.2017. №40. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0155-17 Освітньо-професійна програма «Комп’ютерні науки та інформаційні технології» пер- шого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: http://drive.google.com/file/d/18J- LqO6N_3jQcwmT5hKOpWnb3VgCGXYt/view 6. ДСТУ 3008:2015 «Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлен- ня». 7. ДСТУ 8302:2015 Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання. Чинний від 01.07.2016. 8. Методичні рекомендації з написання та оформлення дипломних робіт (проектів) студентами Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огі- єнка [Електронний ресурс] / уклад. Л. М. Воєвідко, В. В. Кобильник; [наук. ред. С. А. Копилов]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2018. 1 електрон. опт. диск (CD-ROM) ; 12 см. URL: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/1641/Metodychni- rekomendatsii-z-napysannia-ta-oformlennia-dyplomnykh-robit%28proektiv%29- studentamy-K-PNU-im-I.Ohiienka.pdf?sequence=1&isAllowed=y 9. Методичні рекомендації з написання та оформлення дипломних робіт (проектів) студентами Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огі- єнка. Кам’янець-Подільський. 2017. (сайт навчально-методичного відділу). URL: https://drive.google.com/file/d/1B9cMdn0Uz4ASvTmsj5YW4yFY-z85tJOO/view 10. Методичні рекомендації до написання курсових робіт (проектів) у Кам’янець- Подільському національному університеті імені Івана Огієнка. URL: https://drive.google.com/file/d/1GiIJozc_1itWK0sZlXO29LFbccxJz-fz/view 11. Рекомендації до структури та змісту кваліфікаційних робіт здобувачів ступеня бакалавра та магістра. URL: https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/- downloads/Rekomendacii_DP_DR_MD_0.pdf 12. Методичні рекомендації до написання та захисту дипломної роботи за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти. URL: https://nmv.pnu.edu.ua/wp- content/uploads/sites/118/2021/04/bakalavrski_robotu.pdf 34 ДОДАТКИ ДОДАТОК А ЗРАЗОК ЗАЯВИ НА ВИКОНАННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Завідувачеві кафедри комп’ютерних наук Віталію ІВАНЮКУ здобувача вищої освіти групи KN1-B20 спеціальності 122 Комп’ютерні науки галузі знань 12 Інформаційні технології Олексія ЖОЛТОВСЬКОГО З А Я В А Прошу дозволити виконувати кваліфікаційну роботу бакалавра під керівництвом доктора технічних наук, професора Володимира ФЕДОРЧУКА. Дата Підпис Погоджено: Підпис Володимир ФЕДОРЧУК 35 ДОДАТОК Б ЗРАЗОК ЗАВДАННЯ НА КВАЛІФІКАЦІЙНУ РОБОТУ ЗДОБУВАЧУ ВИЩОЇ ОСВІТИ Факультет Фізико-математичний Кафедра Комп’ютерних наук Освітній ступінь Бакалавр Галузь знань 12 Інформаційні технології Спеціальність 122 Комп’ютерні науки Освітня програма Комп’ютерні науки та інформаційні технології ЗАТВЕРДЖУЮ Завідувач кафедри комп'ютерних наук _________ Віталій ІВАНЮК (підпис) “____” _________________20___року З А В Д А Н Н Я НА КВАЛІФІКАЦІЙНУ РОБОТУ ЗДОБУВАЧУ ВИЩОЇ ОСВІТИ _________________________________________________________ (ім’я та ПРІЗВИЩЕ) 1. Тема роботи: _________________________________________________________________ (Назва теми) керівник роботи: ____________________________________________________________________ (ім’я та ПРІЗВИЩЕ, науковий ступінь, вчене звання) затверджені вченою радою фізико-математичного факультету протокол №_____ від “___”________20___ року. 2. Термін подання здобувачем роботи – __________ 20__ року 3. Вихідні дані до роботи: об’єкт дослідження: _______________________________________ предмет дослідження: ________________________________________ 4. Перелік завдань кваліфікаційної роботи: 36 1. __________________________________________________________________________________ 2. __________________________________________________________________________________ 3. __________________________________________________________________________________ (Зазвичай, орієнтовний перелік розділів майбутньої роботи) 5. Дата видачі завдання “___”________20___ року 6. Консультанти кваліфікаційної роботи (за потреби) Підпис, дата Прізвище, ініціали та по- Предмет консультування сада консультанта Завдання Завдання видав прийняв КАЛЕНДАРНИЙ ПЛАН Термін вико- № При- Назва етапів кваліфікаційної роботи нання основних з/п мітка етапів роботи 1 Визначення мети і завдань кваліфікаційної робо- До 15 жовтня ти (бажано узгодити з планом роботи проблем- ної групи) 2 Ознайомлення зі станом проблеми, збирання фа- До 20 січня ктичних матеріалів, проведення необхідного огляду та аналізу аналогічних розробок і публі- кацій та їх застосування у відповідних галузях тощо 3 Підготовка програмного продукту або інформа- Лютий ційної системи відповідно до тематики кваліфі- каційної роботи 4 Виконання індивідуального завдання з науково- Під час прохо- го дослідження під час виробничої практики (чо- дження вироб- рновий варіант роботи, впровадження результа- ничої практики тів роботи у виробництво) 37 5 Підготовка матеріалів для участі в роботі звітної Березень студентської наукової конференції 6 Звіт про виконання етапів календарного плану Початок березня 7 Підготовка чорнового варіанту першого розділу Березень роботи 8 Попередній захист кваліфікаційної роботи Травень 9 Узгодження з керівником тексту роботи та зава- Не пізніше ніж нтаження її для перевірки на унікальність за 10 днів до за- хисту 10 Подача на кафедру зброшурованого примірника Не пізніше ніж кваліфікаційної роботи із відповідними супро- за 8 днів до за- відними документами хисту 11 Підготовка презентації та доповіді на захист ро- Не пізніше ніж боти за 2 дні до захи- сту 12 Публічний захист кваліфікаційної роботи Згідно розкладу роботи ЕК Здобувач вищої освіти _______________________ (підпис) Керівник роботи _______________________ (підпис) 38 ДОДАТОК В ЗРАЗОК ТИТУЛЬНОЇ СТОРІНКИ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ Міністерство освіти і науки України Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка Фізико-математичний факультет Кафедра комп’ютерних наук Кваліфікаційна робота бакалавра з теми: «Моделювання екологічних задач для малих річок на прикладі річки Смотрич» Виконав: здобувач вищої освіти групи _______ спеціальності 122 Комп’ютерні науки _______________________________________________________ (прізвище, ім’я та по батькові здобувача вищої освіти) Керівник:____________________________________________ (прізвище, ім’я та по батькові, науковий ступінь, вчене звання керівника) Консультант: Козак Максим Іванович, канди- дат біологічних наук, доцент, доцент кафедри біології і екології (за наявності) Рецензент:__________________________________________ (прізвище, ім’я та по батькові, науковий ступінь, вчене звання рецензента) м. Кам’янець-Подільський – 20___ р. 39 ДОДАТОК Г ЗРАЗОК ЗМІСТУ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ ЗМІСТ ПЕРЕЛІК УМОВНИХ ПОЗНАЧЕНЬ ........................................................................................... АНОТАЦІЯ............................................................................................................................................ ВСТУП .................................................................................................................................................... РОЗДІЛ 1 (Назва) ............................................................................................................................. 1.1 (Назва) ................................................................................................................................. 1.2 (Назва) ................................................................................................................................. 1.3 (Назва) ................................................................................................................................. Висновки до розділу 1 ................................................................................................................. РОЗДІЛ 2 (Назва) ............................................................................................................................. 2.1 (Назва) ................................................................................................................................. 2.2 (Назва) ................................................................................................................................. 2.2.1 (Назва) ................................................................................................................... 2.2.2 (Назва) ................................................................................................................... Висновки до розділу 2 ................................................................................................................. РОЗДІЛ 3 (Назва) ............................................................................................................................. 3.1 (Назва) ................................................................................................................................. 3.2 (Назва) ................................................................................................................................. 3.2.1 (Назва) ................................................................................................................... 3.2.2 (Назва) ................................................................................................................... Висновки до розділу 3 ................................................................................................................. ВИСНОВКИ .......................................................................................................................................... СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ...................................................................................... ДОДАТКИ ............................................................................................................................................. Додаток А. (Назва) .......................................................................................................................... Додаток Б. (Назва) .......................................................................................................................... 40 ДОДАТОК Д ЗРАЗОК ПЕРЕЛІКУ УМОВНИХ ПОЗНАЧЕНЬ ПЕРЕЛІК УМОВНИХ ПОЗНАЧЕНЬ АДТ – активна ділянка траєкторії БР – балістична ракета ГЧ – головна частина ДТП – двигун на твердому паливі КЛА – космічні літальні апарати ЛА – літальний апарат НОРК – наземне обладнання ракетних комплексів ОУ – органи управління ПАТ – пороховий акумулятор тиску ПДТ – пасивна ділянка траєкторії ППТ – плоско-паралельне поле тяжіння ПТКР – протитанкова керована ракета РВіА – ракетні війська і артилерія РВ – ракетні війська СА – стандартна атмосфера СК – система координат ЦМ – центр мас ЦПТ – центральне поле тяжіння ЦТ – центр тяжіння ШСЗ – штучний супутник Землі 41 ДОДАТОК Е ЗРАЗКИ ОСНОВНИХ ТИПІВ БІБЛІОГРАФІЧНОГО ЗАПИСУ ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1-3 автори Скопецький В. В., Стоян В. А., Кривонос Ю. Г. Математичне моделювання прямих та обернених задач динаміки систем з розподіленими параметрами. Київ: Наукова думка, 2002. 458 с. 4 і більше авторів Ладанюк А. П., Луцька Н. М., Кишенько В. Д. та ін. Сучасна теорія управління. Київ: Ліра-К, 2019. 372 с. Посібники Кузьма К.Т., Мельник О.В. Паралельні та розподілені обчи- слення: навчальний посібник для вищих закладів освіти. Миколаїв: ФОП Швець В.М., 2020. 172 с. Статті в журналах Бомба А.Я., Барановський С. В. Моделювання малих прос- чи збірниках торово розподiлених впливiв на динамiку iнфекцiйного захворювання в умовах типу фармакотерапiї. Журнал об- числювальної та прикладної математики. 2020. № 1 (133). С. 5-17. Іванюк В. А., Мястковська М. О., Понеділок В. В. Автомати- зовані засоби тестування програмних модулів розв’язування інтегральних рівнянь Вольтерри другого роду. Збірник наукових праць Математичне та комп'ютер- не моделювання. Серія: Технічні науки. 2023. Випуск 24. С. 26-34. Електронні джере- Оптимальне керування інтенсивністю занурених точкових ла джерел води у ненасиченому пористому середовищі. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/162683 (Дата звернення: 19.05.2023) 42 ВІДОМОСТІ ПРО УКЛАДАЧІВ Іванюк Віталій Анатолійович, доктор технічних наук, доцент, заві- дувач кафедри комп’ютерних наук Федорчук Володимир Анатолійович, доктор технічних наук, про- фесор, професор кафедри комп’ютерних наук Щирба Віктор Самуїлович, кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри комп’ютерних наук Моцик Ростислав Васильович, кандидат педагогічних наук, до- цент, доцент кафедри комп’ютерних наук Смалько Олена Аркадіївна, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри комп’ютерних наук Пилипюк Тетяна Михайлівна, кандидат фізико-математичних на- ук, доцент, доцент кафедри комп’ютерних наук Мястковська Марина Олександрівна, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри комп’ютерних наук Слободянюк Олександр Васильович, кандидат технічних наук, до- цент, доцент кафедри комп’ютерних наук, IEEE member Бараннік Володимир Вікторович, доктор технічних наук, профе- сор кафедри комп’ютерних наук, IEEE head of ITSoc Ukraine Понеділок Вадим Віталійович, кандидат технічних наук, старший викладач кафедри комп’ютерних наук Кух Оксана Михайлівна, асистент кафедри комп’ютерних наук Понеділок Ірина Сергіївна, асистент кафедри комп’ютерних наук 43 Міністерство освіти і науки України Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка НАВЧАЛЬНЕ ЕЛЕКТРОННЕ ВИДАННЯ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО НАПИСАННЯ ТА ЗАХИСТУ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ РОБОТИ БАКАЛАВРА СПЕЦІАЛЬНОСТІ 122 КОМП’ЮТЕРНІ НАУКИ ПОСІБНИК ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЕЛЕКТРОННЕ ВИДАННЯ Підписано 29.03.2024. Формат 60х84/16. Гарнітура «Cambria». Об’єм даних 0,97 Мб. Обл.-вид. арк. 1,7. Зам. № 1100. Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, вул. Огієнка, 61, м. Кам’янець-Подільський, 32300. Свідоцтво серії ДК № 3382 від 05.02.2009 р. Виготовлено в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка, вул. Огієнка, 61, м. Кам’янець-Подільський, 32300.