ElarK-PNU

Особливості змістового наповнення навчальних програм із дисципліни «Стилістика української мови»

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Попович, Анжеліка Станіславівна
dc.date.accessioned 2018-06-13T13:16:39Z
dc.date.available 2018-06-13T13:16:39Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Попович А.С. Особливості змістового наповнення навчальних програм із дисципліни «Стилістика української мови» / А.С. Попович // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Серія: Педагогічні науки / гол. ред. М.О.Носко. – Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 2017. – Вип. 144. – С. 103-107. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1612
dc.description.abstract У статті аналізується змістове наповнення типових навчальних програм зі стилістики української мови для студентів філологічних факультетів вищих навчальних закладів (автори – О. Блик та Л. Мацько). Детально охарактеризовані теоретичні й практичні частини навчальних програм, звернуто увагу на подібності й розбіжності в програмах. Сьогодні доцільно розширювати змістове наповнення програм через вивчення ґенези стилістики української мови, віддзеркалення сучасних аспектів лінгвістичних досліджень, аналіз нових напрямів стилістики, впровадження елементів інтерактивної стилістики тощо. uk_UA
dc.description.abstract Stylistics makes possible the fundamental study of the language in the communicativelyactive aspect and takes an exceptional place in the process of the professional and methodical training of Ukrainian Language and Literature teachers. The paper deals with the analysis of the content of typical curricula in «Stylistics of the Ukrainian anguage» for philological faculties’ students of higher educational establishments (the authors – O. Blyk and L. Matsko). The theoretical and practical parts of the curricula are characterised in details, attention is paid to similarities and differencies in the curricula. The content of the analysed curricula, mostly, represents «classical» traditions in the studying of stylistics. The necessity of the theoretical generalisation of some new aspects of linguostylistics researches through the changed picture of the language viewing, defining it as not only a linguistics object, but also of other social, has appeared today. Modern viewing of Stylistics’ problems involves Language Philosophy, Culturology, Sociolinguistics, Ethnolinguistics, with the actualisation of the pschycologycal approach in the linguistics (communicative linguistics, anthropocentrical, cognitive, pragmatical etc.) The necessities of cultural consciousness’ verbalisation in the modern informational space make us use the elements of the interactional stylistics, aimed to the effective communication, creating the optimal communicative strategy and interaction with interlocutor. The attention to the language personality of the author and his idiostyle in the communicatively-active aspect is emphasised in Stylistics; the interest to the extra-lingual factors of communication is growing; new methods and methodics, caused by changes in the modern linguistics and integration with the other scienses are being used; new language genres in the different sociocultural spheres appear. The structure of Stylistics is widening, in particular, such of its types as interactive, cognitive, communicative, pragmatical, gender, media, creative, graphycal, orthographycal, calligraphycal. In the content of the curricula it is necessary to take into account the modern state of the linguistic theory, to epresent the needs of completeness and fundamentality, mind the personal potential of the students, project as for the development of the critical thinking of the future teachers, their creativity etc. So, it is worth to update the content of Stylistics of the Ukrainian language and the system of its studying at higher school as well. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка uk_UA
dc.relation.ispartofseries Вип. 144;
dc.subject вищий навчальний заклад uk_UA
dc.subject вчитель української мови і літератури uk_UA
dc.subject дисципліна «Стилістика української мови» uk_UA
dc.subject змістове наповнення навчальної програми uk_UA
dc.subject навчальна програма uk_UA
dc.subject об’єкт лінгвістичних досліджень uk_UA
dc.subject ресурси стилістики uk_UA
dc.subject higher educational establishments uk_UA
dc.subject the Ukrainian language and literature teacher uk_UA
dc.subject discipline «Stylistics of the Ukrainian Language» uk_UA
dc.subject the content of the curriculum uk_UA
dc.subject curriculum uk_UA
dc.subject the object of the linguistics studies uk_UA
dc.subject the resources of stylistics uk_UA
dc.title Особливості змістового наповнення навчальних програм із дисципліни «Стилістика української мови» uk_UA
dc.type Article uk_UA
dcterms.title THE PECULIARITIES OF DISCIPLINE CONTENT IN «STYLISTICS OF THE UKRAINIAN LANGUAGE» CURRICULA en
dc.identifier.udc 811.161.2’38 (075.8)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу