dc.contributor.author |
Олійник, Олена Михайлівна |
|
dc.date.accessioned |
2018-06-18T09:26:28Z |
|
dc.date.available |
2018-06-18T09:26:28Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.citation |
Олійник О.М. Емоційна компетентність: шляхи реалізації якісного розвитку дитини дошкільного віку / Олена Олійник // Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Інститут педагогіки НАПН України ; [гол. ред. В. М. Лабунець]. – Кам’янець-Подільський, 2018. – Вип. 24 (1-2018), ч. 2. – С. 265-270. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1637 |
|
dc.description.abstract |
У статті окреслено питання емоційної компетентності дошкільника в педагогічному та психологічному аспектах, розкрито взаємозв’язок базових якостей з основними особистісними якостями дитини. Проаналізовано наукове підґрунтя сучасних підходів щодо формування емоційної культури; розкрито компоненти емоційного розвитку, напрями формування емоційного досвіду; запропоновано методи формування емоційної сфери дітей. Висвітлено педагогічні можливості театрально-ігрової діяльності в емоційному розвитку. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The pedagogical terms of successful performance before an audience are exposed, practical recommendations are given in relation to preparation to the live performance, the question of forming of psychological freedom of a child of preschool age is outlined. Being emotional and sensual by nature, children get knowledge and orientation in the outside world through perception; it’s the necessary condition of personal qualities development, that’s why we should take into account children’s natural abilities. Among the various means of emotional culture development special attention is given to theatrical and game activity which is considered to be a school of emotional culture and communication. Theatrical activity is improvisational, it’s an individual creative process which combines different creative principles (productive, performing, decorating) and children’s ability to perceive specific theatrical art. Such synthesis provides effective pedagogical conditions for the development and improvement of children’s emotional sphere and creativity. The article analyses current approaches to forming senior preschoolers’ emotional culture and reveals the components of children’s emotional development. The author defines educational opportunities of preschoolers’ harmonious development through the interaction of their major needs based on emotional- sensual sphere and personal culture formation. Special attention is paid to the development of child’s emotional culture as an important component of her/his social competence, forming the personality with a broad outlook and high culture capable of harmonious relations with people and realization of her/his natural potential. Having made the analysis of the concept of emotional culture, considered the features of children’s personal culture of emotional development and revealed the educational opportunities of theatrical activity in the process of children’s emotional culture formation, the author proves that teacher’s competence on the organization of theatrical games is the first necessary step to professional, systematic and creative work with children. |
en |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
ПП Зволейко Д.Г. |
uk_UA |
dc.subject |
емоційна культура |
uk_UA |
dc.subject |
емоційна сфера |
uk_UA |
dc.subject |
емоційний інтелект |
uk_UA |
dc.subject |
емоційна компетентність |
uk_UA |
dc.subject |
емоційний профіль |
uk_UA |
dc.subject |
театралізована діяльність |
uk_UA |
dc.subject |
emotional culture |
en |
dc.subject |
emotional sphere |
en |
dc.subject |
emotional intellect |
en |
dc.subject |
emotional competence |
en |
dc.subject |
emotional type |
en |
dc.subject |
theatrical activity |
en |
dc.title |
Емоційна компетентність: шляхи реалізації якісного розвитку дитини дошкільного віку |
uk_UA |
dc.title.alternative |
EMOTIONAL COMPETENCE: WAYS TO IMPLEMENT THE QUALITATIVE DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN |
en |
dc.type |
Article |
en |
dc.identifier.udc |
37.03:372.32 |
|