ElarK-PNU

Емоційна компетентність: шляхи реалізації якісного розвитку дитини дошкільного віку

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Олійник, Олена Михайлівна
dc.date.accessioned 2018-06-18T09:26:28Z
dc.date.available 2018-06-18T09:26:28Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Олійник О.М. Емоційна компетентність: шляхи реалізації якісного розвитку дитини дошкільного віку / Олена Олійник // Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Інститут педагогіки НАПН України ; [гол. ред. В. М. Лабунець]. – Кам’янець-Подільський, 2018. – Вип. 24 (1-2018), ч. 2. – С. 265-270. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1637
dc.description.abstract У статті окреслено питання емоційної компетентності дошкільника в педагогічному та психологічному аспектах, розкрито взаємозв’язок базових якостей з основними особистісними якостями дитини. Проаналізовано наукове підґрунтя сучасних підходів щодо формування емоційної культури; розкрито компоненти емоційного розвитку, напрями формування емоційного досвіду; запропоновано методи формування емоційної сфери дітей. Висвітлено педагогічні можливості театрально-ігрової діяльності в емоційному розвитку. uk_UA
dc.description.abstract The pedagogical terms of successful performance before an audience are exposed, practical recommendations are given in relation to preparation to the live performance, the question of forming of psychological freedom of a child of preschool age is outlined. Being emotional and sensual by nature, children get knowledge and orientation in the outside world through perception; it’s the necessary condition of personal qualities development, that’s why we should take into account children’s natural abilities. Among the various means of emotional culture development special attention is given to theatrical and game activity which is considered to be a school of emotional culture and communication. Theatrical activity is improvisational, it’s an individual creative process which combines different creative principles (productive, performing, decorating) and children’s ability to perceive specific theatrical art. Such synthesis provides effective pedagogical conditions for the development and improvement of children’s emotional sphere and creativity. The article analyses current approaches to forming senior preschoolers’ emotional culture and reveals the components of children’s emotional development. The author defines educational opportunities of preschoolers’ harmonious development through the interaction of their major needs based on emotional- sensual sphere and personal culture formation. Special attention is paid to the development of child’s emotional culture as an important component of her/his social competence, forming the personality with a broad outlook and high culture capable of harmonious relations with people and realization of her/his natural potential. Having made the analysis of the concept of emotional culture, considered the features of children’s personal culture of emotional development and revealed the educational opportunities of theatrical activity in the process of children’s emotional culture formation, the author proves that teacher’s competence on the organization of theatrical games is the first necessary step to professional, systematic and creative work with children. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher ПП Зволейко Д.Г. uk_UA
dc.subject емоційна культура uk_UA
dc.subject емоційна сфера uk_UA
dc.subject емоційний інтелект uk_UA
dc.subject емоційна компетентність uk_UA
dc.subject емоційний профіль uk_UA
dc.subject театралізована діяльність uk_UA
dc.subject emotional culture en
dc.subject emotional sphere en
dc.subject emotional intellect en
dc.subject emotional competence en
dc.subject emotional type en
dc.subject theatrical activity en
dc.title Емоційна компетентність: шляхи реалізації якісного розвитку дитини дошкільного віку uk_UA
dc.title.alternative EMOTIONAL COMPETENCE: WAYS TO IMPLEMENT THE QUALITATIVE DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN en
dc.type Article en
dc.identifier.udc 37.03:372.32


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу