ElarK-PNU

Екологічне виховання майбутнього вчителя в освітньому процесі ВНЗ

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Валюк, В. Ф.
dc.date.accessioned 2019-01-31T08:33:50Z
dc.date.available 2019-01-31T08:33:50Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Валюк В.Ф. Екологічне виховання майбутнього вчителя в освітньому процесі ВНЗ /В. Ф. Валюк // Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія екологія. – 2018. – Вип. 3. – С. 20-31. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2082
dc.description.abstract У статті визначено екологічне виховання майбутніх учителів як цілісний педагогічний процес, заснований на взаєминах суб’єктів виховання та спрямований на вивчення цільових, змістових і процесуальних характеристик виховання. Виділено такі загальнопедагогічні принципи на основі яких здійснюється екологічне виховання студентів: гуманістичної спрямованості; науковості; орієнтованості на формування знань і умінь, свідомості і поведінки; наступності, послідовності і систематичності; наочності; поєднання педагогічного управління з розвитком ініціативи та самостійності; свідомості і активності; узгодженості вимог суб’єктів педагогічної взаємодії; зв’язку теорії з практикою; єдності навчальних і виховних результатів педагогічної взаємодії та ін. uk_UA
dc.description.abstract The article identifies the ecological education of future teachers as a holistic pedagogical process, based on the relations of subjects of education and aims at studying the target, content and procedural characteristics of education. It is established that the structure of ecological education of future teachers corresponds to the structure of the pedagogical process in general and ecological education in particular, including targeted, meaningful, organizational and activity and evaluation and productive components. Originality and practical value. The following general pedagogical principles are based on which the ecological education of students is carried out: humanistic orientation; scientific knowledge; orientation on the formation of knowledge and skills, consciousness and behavior; continuity, consistency and systematicity; visibility; a combination of pedagogical management with the development of initiative and autonomy; consciousness and activity; coherence of requirements of subjects of pedagogical interaction; connection theory with practice; unity of educational and educational results of pedagogical interaction, etc. Conclusion. It is revealed that the implementation of the process of preparing students for ecological education of students is based on a set of general pedagogical (scientific, systematic and integral, systematic and consistent, the connection between theory and practice, the interaction of general, special and individual in the content and methods of preparation, the unity of educational, educational and developing learning outcomes, optimal combination of reproductive and productive activities, creating a positive emotional background and the corresponding motivational activity) and specificity (adequate training content requirements of modern society, helicity) principles. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка uk_UA
dc.relation.ispartofseries Екологія;Випуск 3
dc.subject ecological education en
dc.subject ecological culture of a teacher en
dc.subject continuous ecological education en
dc.subject екологічне виховання uk_UA
dc.subject безперервна екологічна освіта uk_UA
dc.subject екологічна культура вчителя uk_UA
dc.title Екологічне виховання майбутнього вчителя в освітньому процесі ВНЗ uk_UA
dc.title.alternative Ecological Education of the Future Teacher in the Educational Process of the Universities en
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.udc 378.033


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

  • Випуск 3 [23]
    Статті, що увійшли до третього випуску вісника

Показати скорочений опис матеріалу