ElarK-PNU

Локалізація часопросторової моделі дитячого життя (на матеріалі усної ігрової традиції Поділля)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Щегельський, Валерій Васильович
dc.date.accessioned 2019-10-28T13:14:53Z
dc.date.available 2019-10-28T13:14:53Z
dc.date.issued 2018-10
dc.identifier.citation Щегельський В.В. Локалізація часопросторової моделі дитячого життя (на матеріалі усної ігрової традиції Поділля) / Валерій Щегельський // Слово і час. - 2018. - № 10 (694). - С. 80-85. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2893
dc.description.abstract Автор дослідження на основі комплексного аналізу текстів народних ігор Поділля як національно-ідентичних фольклорних форм виокремлює часопросторову модель дитячого соціуму. Запропоновано авторське визначення фольклористичної категорії “гра”. Акцентовано увагу на тому, що грі властиве чітке окреслення ігрового часопростору та гендерного, вікового, соціального цензу учасників. Текстовий матеріал проаналізовано відповідно до часу ігрової практики; виокремлено ігри дорослих із дітьми, які забезпечують соціалізацію та розвиток індивіда (фізичний, психологічний, духовний). Зосереджується увага на універсальній здатності гри долати межі реального світу, бути одним із фундаментальних способів його пізнання. uk_UA
dc.description.abstract Analyzing the texts of popular games in Podillia region as nationally identifying folk forms, the researcher distinguishes the temporal-spatial model of the child’s community and suggests a definition of the folklore category ‘game’. The emphasis is made on the fact that a game is characterized by the clear limits of its time and space as well as the participants’ gender, age and social features. The monitoring of the existing games testifies to the local preservation of game tradition in Podillia region. The textual material is analyzed in accordance with the time of the game practice. The games for adults with children have been specified, as they ensure the socialization and development of the person (physical, psychological, spiritual). The dominant role of the song subtext of the game text, which includes the unity of the verbal, actional and substantive components, is emphasized. The basic form of the game practice is a mutual communication “mother↔child”, which makes it possible to identify the game situation by establishing a balance at the level of the age rating “adult/small”. The author focuses on the symbolic meaning of choosing the playing space defined by the circle (players move around / the game takes place inside the circle), where the circle is a playground. The game locus of the shepherd players is singled out. The temporal characteristics of such games are related to the limits of the agricultural calendar. A special attention is paid to the universal ability of a game to overcome the restrictions of the real world and, at the same time, to be one of the fundamental ways of knowing it. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Видавництво "Фенікс" uk_UA
dc.relation.ispartofseries № 10 (694);
dc.subject українська усна ігрова традиція uk_UA
dc.subject час uk_UA
dc.subject простір uk_UA
dc.subject етнорегіон Поділля uk_UA
dc.subject Ukrainian oral game tradition en
dc.subject time en
dc.subject space en
dc.subject ethnic region Podillia en
dc.title Локалізація часопросторової моделі дитячого життя (на матеріалі усної ігрової традиції Поділля) uk_UA
dc.title.alternative Localization of Temporal-Spatial Model of Child’s Life (on Material of Oral Game Tradition in Podillia Region) en
dc.type Article en
dc.identifier.udc 115+114:394.3-053.2(477.43)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу