Запровадження інклюзивного навчально-виховного середовища та забезпечення права дитини з особливими освітніми потребами на виховання в сім’ї безпосередньо залежить від фаховості керівників закладів, їх практичної та психологічної готовності до інноваційної діяльності, інклюзивної освіти. Інклюзивна компетентність адміністрації, психологічна готовність до інклюзії директора та його заступників є однією з основних умов ефективності інклюзивної освіти в закладі. Структура професійної компетентності керівника сучасного освітнього закладу окрім традиційних компонентів (управлінський, педагогічний, комунікативний, діагностичний, дослідницький) має містити й інклюзивну компетентність. Її зміст обумовлений завданнями інклюзивної освіти загалом та обов’язками директора щодо їх реалізації, зокрема. Виконання функцій директора інклюзивного закладу вимагає таких складових його інклюзивної компетентності: мотиваційна, когнітивна, операційна. Практичне дослідження проблеми професійної компетентності керівників закладів загальної середньої освіти засвідчило недостатній рівень готовності директорів шкіл до запровадження інклюзивного навчання; необхідність ґрунтовного опису складових інклюзивної компетентності керівника; розробки та апробації шляхів її формування.
In-leading of inclusive education environment and providing the ensuring of the rights of the child with special educational needs directly depends on the managers’ professionalism and their practical and psychological readiness for innovational activity, inclusive education. Inclusive competency of administration, psychological readiness of the manager (director) and his/her assistants is one of the main conditions of effectiveness of the inclusive education of the institution. The manager’s professional competency structure of modern educational institutions should contain either traditional components (managing, pedagogical, communicative, diagnostic and researchers) or inclusive competency. Content is conditioned by the tasks of inclusive education in general and the manager’s (director’s) realization of duties in particular. Functional implementation of the manager (director) of inclusive institution requires the following components of the inclusive competency: motivational, cognitive and operational. The results of the study of the attitude of school principals to the introduction of inclusive education at the institution, the reasons for their lack of readiness for inclusion are described in the article. The opinion of the heads of educational institutions about the forms and methods of raising the methodological competence of teachers in the field of inclusive education was also studied. The study was attended by 93 respondents from 8 oblasts of Ukraine. Practical research of the problem (professional readiness of managers (directors) of general education institutions) found out “not-enough” level of managers’ (directors’) readiness to provide (realize) the inclusive education; the necessity of the base description of the inclusive competency components for the manager (the director); development and application of the ways of its formation.