ElarK-PNU

Психолінгвістичні передумови функціювання градації в індивідуальній картині світу

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Марчук, Людмила Миколаївна
dc.contributor.author Рарицький, Олег Анатолійович
dc.date.accessioned 2020-05-28T13:16:48Z
dc.date.available 2020-05-28T13:16:48Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Марчук Л., Рарицький О. (2019). Психолінгвістичні передумови функціювання градації в індивідуальній картині світу. ПСИХОЛІНГВІСТИКА, 26(2), 278-295. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-26-2-278-295 uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3578
dc.description.abstract Мета дослідження. Описати об’єктивні та суб’єктивні чинники мовної семантичної інтерпретації мисленнєвого змісту градації (психологічний і лінгвістичний аспекти в семантиці градації). Методики дослідження. У статті описано підстави виокремлення в українській мові функційно-семантичної категорії градації, яка має вияв в одиницях різних рівнів. У межах цих понять доведено лінгвокогнітивний характер дослідження, оскільки одним із завдань роботи є встановлення ментально-антропоцентричних та психолінгвістичних чинників появи градаційних висловлень в українській мові, які демонструють єдність лінгвістики і психології, мови і мислення. Методика полягала у порівнянні матеріалів різного ступеня градації, проведенні гіпотетичного моделювання градаційної шкали на основі функціонування вербальних маркерів градації, визначенні психолінгвістичних підстав для функціювання градації в індивідуальній картині світу. Взаємодія об’єктивного (концептуальний світ градуйованого О) та суб’єктивного (емоційна й інтелектуальна сфера градатора S) світів створює градаційний фрагмент у мові, його орієнтацію щодо градаційного виміру (О – об’єкт, S – суб’єкт градації). Результати. Дослідження мотивації, семантичної акцентуації та характеру комунікантів, тобто внутрішнього світу мовця і слухача, автора тексту і читача дозволило кодувати та декодувати інформацію, подану в тексті. Для декодування нами ідентифіковано одиниці градації та експліковано їх на рівні речення (тексту), виділено прагматичні структури з надмірною інформацією. Таким чином, частково розв’язана проблема певних стереотипів як норми сприйняття довкілля, відхилення від норми та розширено можливості реконструкції якісної характеристики мовної картини світу. Висновки. Вибір форми вербального втілення категорії градації здійснюється автором комунікативного акту, підпорядковується певним психологічним закономірностям, загальним для людської мови, але ментально-індивідуальним щодо особистості комуніканта та індивідуальної мовної картини світу. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Філологія;26 (2)
dc.source Психолінгвістика. Серія: Філологія, Том 26 № 2 (2019) uk_UA
dc.subject категорія градації uk_UA
dc.subject градаційна лексема uk_UA
dc.subject інтроверт uk_UA
dc.subject екстраверт uk_UA
dc.subject персонологія uk_UA
dc.subject імплікація uk_UA
dc.subject gradation category en
dc.subject gradation lexeme en
dc.subject introvert en
dc.subject extravert en
dc.subject personology en
dc.subject implication en
dc.title Психолінгвістичні передумови функціювання градації в індивідуальній картині світу uk_UA
dc.title.alternative Psycholinguistic Preconditions of Gradation Functioning in the Individual World Picture en
dc.type Article en
dc.identifier.udc 81’23:81(100)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу