DSpace Repository

Розвиток образного мовлення молодших школярів на уроках літературного читання

Show simple item record

dc.contributor.author Мартіна, Олеся Володимирівна
dc.date.accessioned 2021-09-04T15:30:47Z
dc.date.available 2021-09-04T15:30:47Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Мартіна О. Розвиток образного мовлення молодших школярів на уроках літературного читання / О. Мартіна // Педагогічна освіта: теорія і практика. - 2018. - Вип. 24(2). - С. 330-334. uk_UA
dc.identifier.issn 2309-9763
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5591
dc.description.abstract У статті описано методику розвитку образного мовлення молодших школярів на уроках читання. Вибір образних засобів мови, рекомендованих для роботи з молодшими школярами, продиктований орієнтацією на програму з літературного читання й української мови та психологічних особливостей розвитку мислення і мовлення учнів початкової школи. uk_UA
dc.description.abstract The article describes the methods of development of junior pupils’ figurative speech at reading lessons. The choice of figurative means of the language recommended for learning by junior pupils is based on the curriculum in reading and Ukrainian language and psychological peculiarities of junior pupils’ thinking and speech development. Psychological and pedagogical studies of the problems of children’s perception, thinking and speech development emphasize that correct and expressive speech takes place when the speaker possesses a variety of linguistic means and different ways of transferring the perceived material. That’s why, it is necessary to develop pupils’ speech with the help of figurative linguistic means. It is important to teach children to understand the artistic expression, that is, to perceive not only the word’s direct meaning, known or unknown from everyday life, but also the meaning given to it by the author. An approach to artistic expression as a means of art is of particular importance for the development of pupils’ figurative speech, so the teacher should know the peculiarities of the educational process organization to provide the realisation of this approach. As junior pupils cannot be involved in the creative process independently, use and create tropes and stylistic figures, the formation of these skills requires special training. Modern methodology outlines the preconditions for development of junior pupils’ figurative speech at the lessons of Ukrainian language but this problem requires a special study in the context of reading lessons. The process of perceiving a piece of literature at reading lessons should encourage pupils to follow the text, thus developing their figurative vision. The awareness of the content of the text is formed due to various methods of analysis: vocabulary work, conversation on the impressions after reading the text, formulation of the problem before the text analysis, work on artistic images, analysis of the text’s language. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher ПП Зволейко Д.Г uk_UA
dc.relation.ispartofseries ;24 (2)
dc.subject мовлення uk_UA
dc.subject образне мовлення uk_UA
dc.subject літературне читання uk_UA
dc.subject мовні засоби uk_UA
dc.subject мовленнєва ситуація uk_UA
dc.subject мовленнєва діяльність uk_UA
dc.subject активний словник uk_UA
dc.subject культура мовлення uk_UA
dc.subject образність uk_UA
dc.subject змістовність uk_UA
dc.subject логічність uk_UA
dc.subject нормативність uk_UA
dc.subject доцільність uk_UA
dc.subject розвиток мовлення uk_UA
dc.subject текст uk_UA
dc.subject speech en
dc.subject figurative speech en
dc.subject reading en
dc.subject linguistic means en
dc.subject speech situation en
dc.subject speech activity en
dc.subject active vocabulary en
dc.subject speech culture en
dc.subject imagery en
dc.subject meaningfulness en
dc.subject clearness en
dc.subject normativity en
dc.subject expediency en
dc.subject speech development en
dc.subject text en
dc.title Розвиток образного мовлення молодших школярів на уроках літературного читання uk_UA
dc.title.alternative DEVELOPMENT OF JUNIOR PUPILS’ FIGURATIVE SPEECH AT READING LESSONS en
dc.type Article en
dc.identifier.udc 811.161.2’367. 625
dc.format.pages 330-334


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account