У статті представлено теоретичний аналіз вікових досягнень особистісного розвитку дитини старшого дошкільного віку та критеріальні оцінки її мовленнєвої поведінки. Обґрунтовано, що життєві компетентності особистості дитини виступають критеріальними оцінками в оцінці динамічних змін розвитку особистості дитини. Визначено, що критеріальними оцінками в аналізі досягнень особистісного розвитку дитини, що виявляються в мовному спілкуванні через комунікативно-мовленнєві ознаки, виступають афективні, конативні, когнітивні прояви психіки, що характеризують особистість дитини як цілісність.
The article presents a theoretical analysis of preschool child’s age-old achievements and the criterion evaluation of her/his speech behavior. It is substantiated, that vital competences of child’s personality act as criterion assessments evaluating dynamic changes in child’s personal development. It is determined, that criterion assessments in achieving analysis of child’s development and manifesting in speech communication through the communicative and speech characteristics, are affective, connective, cognitive manifestations of psyche that characterize the child’s personality as a whole.