Стаття присвячена розв’язанню проблеми подолання екзаменаційного стресу студентами. Автором проаналізовано сутність ситуації іспиту як стресогенної та виокремлено її ознаки, що зумовлюють як позитивні, так і негативні впливи на психоемоційний стан особистості. Вказано на роль особистісних ресурсів у подоланні екзаменаційного стресу. Представлено результати експериментального дослідження впливу емоційно-вольових властивостей особистості на способи подолання екзаменаційного стресу, встановлено взаємозв’язок тривожності як особистісної властивості та екзаменаційної тривожності як специфічного психічного стану, що виникає в ситуації іспиту. Встановлено зумовленість рівня екзаменаційної тривожності емоційно-вольовими властивостями особистості та виокремлено типологію студентів з різними рівнями тривожності. Провідними особистісними рисами респондентів з низьким рівнем екзаменаційної тривожності є впевненість у собі і своїх здібностях, яка інколи переходить у самовпевненість, врівноваженість, незворушність, розсудливість, нечутливість до загроз, що поєднується з апатією, в’ялістю та низькою мотивацією, лінню. У студентів з високим рівнем екзаменаційної тривожності зафіксовано такі особистісні риси, як невпевненість у собі та своїх силах, схильність до поганого настрою, очікування неуспіху, песимізм, що переплітається з наполегливістю, відповідальністю, почуттям обов’язку, вимогливістю до себе. Студенти, які виявили середній рівень екзаменаційної тривожності разом з помірною вимогливістю до себе, відповідальністю, прагматичністю та не зворушливістю, виявляють більшу агресивність та брак або слабку мотивацію, що призводить до невисоких результатів навчання та діяльності. Виявлено значущий зв’язок між емоційно-вольовими властивості особистості та особливостями сприймання екзаменаційної ситуації як загрозливої або стимулюючої; а також значущий зв’язок між рівнем тривожності як особистісної властивості і рівнем екзаменаційної тривожності та самооцінкою студентами психоемоційного стану за критеріями психічної активації, напруженості, емоційного тонусу, інтересу та комфортності. Виявлено статистично значущі розбіжності за частотою вибору способів подолання екзаменаційного стресу респондентами з різними рівнями тривожності. У студентів-першокурсників загалом склалася система сталих когнітивних, поведінкових довільних способів подолання екзаменаційного стресу. Так, студенти з високим рівнем тривожності оцінюють ситуацію іспиту як загрозливу, і це змушує їх вдаватися до широкого діапазону як конструктивних, але й деструктивних способів подолання екзаменаційного хвилювання, тоді як студенти з низьким рівнем тривожності уникають деструктивних способів подолання екзаменаційного стресу. Отримані результати засвідчують, що студенти-першокурсники потребують формування релевантних стресовим ситуаціям та емоційно-вольовим властивостям особистості способів подолання екзаменаційного стресу задля підвищення ефективності діяльності у ситуаціях випробовування та збереження психологічного здоров’я.
The article is devoted to solving the problem of overcoming examination stress by students. The author has analyzed the essence of the examination situation as stressful and has highlighted its features that cause positive as well as negative effects on the psycho-emotional state of personality. The role of personal resources in overcoming examination stress is pointed out. The results of the experimental study of the influence of emotional-volitional personality traits on the ways of overcoming examination stress are presented; the relationship between anxiety as a personality trait and examination anxiety as a specific mental state that arises in the examination situation is established. The dependence of the level of examination anxiety on the emotional-volitional personality traits is established and the typology of students with different levels of anxiety is singled out. The leading personality trait of respondents with low levels of examination anxiety is confidence, which sometimes transforms into self-confidence, poise, calmness, prudence, sensibility, insensitivity to threats, combined with apathy, lethargy and low motivation, laziness. Students with high level of examination anxiety demonstrate such personal traits as uncertainty, a tendency to be in a bad mood, expectations of failure, pessimism, which is combined with persistence, responsibility, a sense of duty, self-demand. Students who show an average level of examination anxiety demonstrate moderate self-demand, responsibility, pragmatism and calmness as well as more aggression and lack or weak motivation, which leads to low learning and activity outcomes. There is a significant relationship between the emotional-volitional personality traits and the peculiarities of perception of the examination situation as threatening or stimulating; as well as there is a significant relationship between the level of anxiety as a personality trait and the level of examination anxiety and students’ self-assessment of psycho-emotional state in terms of mental activation, tension, emotional tone, interest and comfort. The statistically significant differences in the frequency of choice of ways to overcome the examination stress by respondents with different levels of anxiety have been found out. The firstyear students generally have a system of stable cognitive, behavioral arbitrary ways of overcoming examination stress. Thus, students with a high level of anxiety assess the exam situation as threatening and this forces them to resort to a wide range of both constructive and destructive ways of overcoming examination excitement, while students with low anxiety avoid destructive ways of overcoming examination stress. The obtained results prove that the first-year students need to form relevant to stressful situations and emotional-volitional personality traits ways of overcoming examination stress in order to increase the effectiveness of activity in situations of testing and maintaining mental health.