DSpace Repository

Особливості модельних навчальних програм з української мови для 5–6 класів

Show simple item record

dc.contributor.author Попович, Анжеліка Станіславівна
dc.date.accessioned 2022-11-04T12:07:20Z
dc.date.available 2022-11-04T12:07:20Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Попович А.С. Особливості модельних навчальних програм з української мови для 5–6 класів. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць / [ред. кол.; голов. ред. – О.М. Топузов]. Київ: Педагогічна думка, 2021. Вип. 27. С. 195-204. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/6720
dc.description.abstract У статті проаналізовано модельні програми з української мови для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти. Звернено увагу на розширення мети й переформатування завдань вивчення української мови. Потрактовано зміни в послідовності опанування розділів сучасної української літературної мови й у системі повторення вивченого. Розкрито особливості трансформування мовленнєвої змістової лінії та репрезентування соціокультурної змістової лінії крізь призму ключових компетентностей тощо. uk_UA
dc.description.abstract The article analyzes Ukrainian language model curricula for grades 5–6 of general secondary education (authors — N. Holub, O. Horoshkina and O. Zabolotnyi, V. Zabolotnyi, V. Lavrynchuk, K. Plivachuk, T. Popova) and identifies their innovative features. Attention is paid to expanding the purpose and reformatting the tasks of learning Ukrainian language in general secondary education, highlighting the expected outcomes, the subject content and educational activities types (organizational, cognitive, speech, text). The model curricula declare the principle of teachers’ socio-cultural topics choice, educational activities choice, topics of creative work and didactic material, etc.). Changes in the sequence of studying sections of modern Ukrainian language are interpreted, in particular, emphasis is placed on a fully justified systematic studying lexicology and phraseology in 5th grade, consistent and comprehensive mastery of Ukrainian grammar, which includes sections «Word structure», «Word-formation», «Morphology», «Syntax». The views change according to the repetition system of learning material in grades 1–4 and the transition from the special repetition of educational material at the beginning of each grade to the accompanying repetition during the studying various topics from the curricula is substantiated. The speech content line was transformed: the topics «Information», «Text», «Genres of speech», «Communication» were highlighted, attention was paid to the use of not only artistic texts but also media ones in Ukrainian language lessons; new creative works types and modern working methods with information are offered. Socio-cultural content line representation in model curricula is carried out through the prism of key competencies, etc. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Педагогічна думка uk_UA
dc.relation.ispartofseries Проблеми сучасного підручника;Вип. 27
dc.subject програмне забезпечення шкільного курсу української мови uk_UA
dc.subject модельні навчальні програми uk_UA
dc.subject Нова українська школа uk_UA
dc.subject мовно-літературна освітня галузь uk_UA
dc.subject навчання української мови uk_UA
dc.subject компетентність uk_UA
dc.subject Ukrainian language school course software en
dc.subject model curricula en
dc.subject New Ukrainian school en
dc.subject language and literature education en
dc.subject Ukrainian language teaching en
dc.subject competence en
dc.title Особливості модельних навчальних програм з української мови для 5–6 класів uk_UA
dc.title.alternative Ukrainian language model curricula features for grades 5–6 en
dc.type Article en
dc.format.pages 10 uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account