У статті проаналізовано погляди дослідників на теоретичні аспекти навчального забезпечення дисципліни. Надано визначення термінів «засоби навчання», «педагогічні засоби», «інформаційне забезпечення дисципліни», «навчально-методичне забезпечення дисципліни».
Охарактеризовано стан інформаційного та навчально-методичного забезпечення дисципліни «Стилістика української мови»: підручники, монографії, курси лекцій, навчальні та навчально-методичні посібники, збірники вправ, допоміжні видання тощо. Сучасний етап розвитку мовознавчої науки вимагає нових підходів до змістового наповнення курсу, зокрема аналізу стилістичних аспектів на помежів‘ї з філософією мови, культурологією, соціолінгвістикою, прагмалінгвістикою, когнітивною та комунікативною лінгвістикою, етнолінгвістикою.
In the informational and educationally-methodical providing for the discipline the following elements are marked out: educational editions (basic, additional, auxiliary) and scientific publications.
The paper deals with the analysis of the state of providing of the discipline ― Stylistics of the Ukrainian language‖: textbooks and manuals (N. Babych, H. Volkotrub, P. Dudyk, M. Zarytskyi, A. Kapelushnyi, L. Matsko, O. Ponomariv and others), monographs (S. Bybyk, N. Boiko, S. Yermolenko, A. Koval, A. Moisiienko, N. Solohub, L. Stavytska), educationally-methodical manuals (B. Koval, I. Kolomiets, K. Serazhym, T. Symonenko, L. Shevchenko, L. Shulinova, N. Shulzhuk), collections of exercises (L. Kravets, I. Pobidash, L. Pohyba), auxiliary editions (S. Bybyk, S. Yermolenko A. Kapelushnyi, I. Kolomiiets, L. Pustovit, V. Sviatovets), Internet websites and internet sources etc.
The current stage of development of linguistic science requires new approaches to the content of the course, including analysis of the stylistic aspects on the borders with philosophy of language, culture, sociolinguistics, pragmalinguistics, communicative and cognitive linguistics, ethnolinguistics.
It is time now for the publication of textbooks on Stylistics of Ukrainian language that would combine language-levelled and communicatively-pragmatic approaches. The problem of creating of informational and educational providing of the discipline of the new type – by content, functions, principles of material presentation – the problem of modern education, without which any conception of studying would not be implemented.