DSpace Repository

Теоретичні аспекти реалізації принципу історизму на заняттях зі стилістики української мови у вищій школі

Show simple item record

dc.contributor.author Попович, Анжеліка Станіславівна
dc.date.accessioned 2022-11-07T09:20:38Z
dc.date.available 2022-11-07T09:20:38Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Попович А.С. Теоретичні аспекти реалізації принципу історизму на заняттях зі стилістики української мови у вищій школі. Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання. 2017. № 3-4 (18-19). С. 109-121. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/6727
dc.description.abstract У статті аналізуються теоретичні аспекти використання принципу історизму в навчанні стилістики майбутніх учителів української мови і літератури. Виокремлюються методологічний, морально-ціннісний та культурологічний підходи до застосування принципу історизму. Зважаючи на особливості організації освітнього процесу у вищих навчальних закладах, увага акцентується на навчальному (навчально-теоретичному й навчально-практичному), науковому та виховному рівнях вивчення історичних аспектів стилістики. Характеризуються основна, доповнювальна, самоосвітня та комплексна моделі реалізації принципу історизму. uk_UA
dc.description.abstract The article deals with the analysis of the theoretical aspects the historicism principle usage during the study of Stylistics of the Ukrainian language by future Ukrainian language and literature teachers. The methodological, moral, valuable and culturological approaches of linguodidacts to the historicism principle usage are outlined. Due to the peculiarities of the organisation of educational process in higher educational institutions, the attention is paid to studying (theoretical, educational and practical), scientific and educational levels of studying of the historical aspects of the Stylistics of the Ukrainian language. It is stated that the principle of historicism is realised by means of basic, additional, self-educational and integrated models. The main model – the issues of historical aspects of Stylistics are the components of the curriculum of discipline, complement the main information and are studied in the lessons in higher educational establishments. In the additional model the questions of the history of Stylistics are the components of selective academic disciplines, certain selective disciplines are studied at meetings of a students' scientific circle or a problem group. The self-educational model involves studying the questions of the history of Stylistics during independent work of a student. The integrated model is built up by means of the combination of other models. A high level of knowledge in the history of Stylistics of the Ukrainian language is possible by means of the use of a conglomerate of auditorial and unsupervised work, as well as taking into account the interest of higher education graduates by means of the reading of selective academic disciplines. The genesis of Stylistics of the Ukrainian language, functional styles, cultural-historical aspects of texts and their historical-stylistic analysis should be the objects of scientific and historical research in Stylistics. It is concluded that the insufficient use of the historical principle in the study of Stylistics of the Ukrainian language, the rejection of the complete study reduces the potential of this science greatly. It is impossible to comprehend the Stylistic areas and comprehend them comprehensively without appealing to the historical explanation of modern stylistic phenomena and concepts. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання;№ 3-4 (18-19)
dc.subject вища школа uk_UA
dc.subject дисципліна «Стилістика української мови» uk_UA
dc.subject методика навчання uk_UA
dc.subject моделі реалізації принципу історизму uk_UA
dc.subject освітній процес uk_UA
dc.subject принцип історизму uk_UA
dc.subject рівні вивчення історичних аспектів дисципліни uk_UA
dc.subject учитель української мови і літератури uk_UA
dc.subject high school en
dc.subject discipline «Stylistics of the Ukrainian language» en
dc.subject training technique (methods) en
dc.subject models of realisation of the historicism principle en
dc.subject educational process en
dc.subject the principle of historicism en
dc.subject the levels of study of historical aspects of discipline en
dc.subject the Ukrainian language and literature teacher en
dc.title Теоретичні аспекти реалізації принципу історизму на заняттях зі стилістики української мови у вищій школі uk_UA
dc.title.alternative The theoretical aspects of realisation of the historicism principle in the lessons of stylistics of the Ukrainian language in high school en
dc.type Article en
dc.format.pages 13 uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account