DSpace Repository

Принцип автентичності в навчанні стилістики майбутніх учителів української мови і літератури

Show simple item record

dc.contributor.author Попович, Анжеліка Станіславівна
dc.date.accessioned 2022-11-08T07:30:26Z
dc.date.available 2022-11-08T07:30:26Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Попович А.С. Принцип автентичності в навчанні стилістики майбутніх учителів української мови і літератури. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія: зб. наук. праць / редкол. В.І. Шахов (голова та ін.). Вінниця: ТОВ «Нілан ЛТД», 2017. Вип. 52. С. 22-27. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/6732
dc.description.abstract У статті проаналізовано сучасні площини використання принципу автентичності в навчанні стилістики майбутніх учителів української мови та літератури. Вихідні варіанти текстів (рукописи й авторизовані першодруки) уможливлюють аналіз студентами «руху авторового тексту» й вивчення мовної особистості письменника, його ідіолекту. Визначено етапи виконання порівняльно-стилістичного аналізу основного й канонічного (остаточного) текстів. Запропоновано вправи для роботи з автентичними текстами, а також ситуативні завдання й рольові ігри, що зреалізовують автентичне спілкування. uk_UA
dc.description.abstract Today, the new paradigm of education requires the application of modern principles of teaching Ukrainian language stylistics in higher school. Therefore, at the time, the use of the principle of authenticity, embodied in such areas as «authentic text» and «authentic communication». Due to the diversity of work on artistic text at classes, emphasis is placed on the deliberate choice of the main source of the text. First of all, the teacher should get acquainted with the creative and censored history of the text and determine its quality. Only the original versions of texts (manuscripts and authorized first-prints) make it possible to analyze the «movement of the author's text» and to study the linguistic personality of the writer, his idiolect. Students comprehend obscure words and separate structural elements, reveal the language depths and possibilities of the Ukrainian language during the process of analysis of authentic texts. Tasks for exercises provide an explanation of the features of clarification of verbal images; analysis of artistic and expressive linguistic means and comparison of created verbal images and the presence of subtext; elucidation of linguistic and aesthetic importance of the first print and autograph of a new edition; a comparison of the stylistic features of the first print and the main text and a description of the positive aspects of the history of the text.The implementation of the comparative-stylistic analysis of the main text and the canonical (final) makes it possible to interpret the linguistic means used to expand the scope of the writer's artistic thinking, and the linguistic features of the perfection of artistic-figurative structures, the accuracy of the use of the word, semantic filling of verbal images, semantic tones, linguistic-emotional load, etc. Determine the phases of this work. Authentic communication – reproduction of various real speech situations in classes of stylistics, which relevant for future student's communication – in pedagogical activities (communication with colleagues – teachers, students of different age groups, with administration) and in different life situations. This communication is realized through the use of situational exercises and tasks and role-playing games. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher ТОВ «Нілан ЛТД» uk_UA
dc.relation.ispartofseries Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія;Вип. 52
dc.subject принцип автентичності uk_UA
dc.subject українська мова uk_UA
dc.subject методика навчання стилістики uk_UA
dc.subject вища школа uk_UA
dc.subject автентичний текст uk_UA
dc.subject автентичне спілкування uk_UA
dc.subject the principle of authenticity en
dc.subject Ukrainian language en
dc.subject the methodology of teaching stylistics en
dc.subject higher school en
dc.subject authentic text en
dc.subject authentic communication en
dc.title Принцип автентичності в навчанні стилістики майбутніх учителів української мови і літератури uk_UA
dc.title.alternative Principle of authenticity in study of stylistics of future teachers of Ukrainian language and literature en
dc.type Article en
dc.format.pages 6 uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account