The article deals with the structure of readiness of future physical culture teachers for organization of individual work with pupils. In the structure of the described phenomenon the following have been distinguished: components (motivational-axiological, cognitive-integrative, activity-projective, reflexive-creative), criteria (motivational – stable motivation of students for realization of humanistic, personally oriented educational paradigm in the process of physical education of pupils through individualization of physical culture classes for preserving and strengthening the health of schoolchildren; cognitive – ability of students to integrate general pedagogical and specific knowledge about the peculiarities of the organization of individual work with pupils in physical training lessons in the process of planning solutions of professionally oriented collision tasks; behavioral – manifestation by future physical culture teachers of formed general pedagogical and special skills to design methods of organizing individual work with pupils in physical education lessons and in extracurricular time, which integrates the achievements of pedagogy, psychology, physiology, hygiene and provides preservation and strengthening the health of schoolchildren with various level of development of physical abilities; reflexive – students’ capability to systematically self-assess the effectiveness of professional and pedagogical actions aimed at ensuring the individualization of physical activity of pupils and continuous self-educational activity in the direction of getting knowledge, abilities, skills on innovation of means of physical education in the direction of organization of individual work with pupils), indicators of readiness of future physical culture teachers for organization of individual work with pupils and its levels (low, satisfactory, sufficient, high) have been defined and characterized, the complex of components and criteria of evaluating the level of formation of the outlined quality which is shown in concrete signs has been offered, developed on the basis of theoretical and experimental work and integrates opinions of experts in the role of which were lecturers of the institutions of higher education, methodologists and students. Formation of the indicators of components of readiness of future physical culture teachers for organization of individual work with pupils indicates a certain level of its development.
У статті викладено структуру готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями. У структурі окресленого феномену виокремлено: компоненти (мотиваційно-аксіологічний, когнітивно-інтегративний, діяльнісно-проєктувальний, рефлексивно-творчий), критерії (мотиваційний – стійка мотивація студентів до реалізації гуманістичної, особистісно зорієнтованої освітньої парадигми в процесі фізичного виховання учнів шляхом індивідуалізації занять фізичною культурою задля збереження та зміцнення здоров’я школярів; пізнавальний – здатність студентів інтегрувати загальнопедагогічні й специфічні знання про особливості організації індивідуальної роботи з учнями на уроках фізичного виховання в процесі проєктування рішень професійно зорієнтованих колізійних завдань; поведінковий – вияв майбутніми вчителями фізичної культури сформованих загальнопедагогічних і спеціальних умінь проєктувати методику організації індивідуальної роботи з учнями на уроках фізичного виховання та в позаурочний час, що інтегрує надбання педагогіки, психології, фізіології, гігієни й забезпечує збереження та зміцнення здоров’я школярів із різним рівнем розвитку фізичних здібностей; рефлексивний – здатність студентів до систематичної самооцінки ефективності професійно-педагогічних дій, спрямованих на забезпечення індивідуалізації фізичної активності школярів і безперервної самоосвітньої діяльності в напрямі збагачення знань, умінь, навичок щодо інноватизації засобів фізичного виховання в напрямі організації індивідуальної роботи з учнями), показники готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями й визначено й схарактеризовано її рівні (низький, задовільний, достатній, високий), запропонована сукупність компонентів і критеріїв оцінки рівня сформованості окресленої якості, що виявляється в конкретних ознаках, розроблена на основі теоретико-експериментальної роботи й інтегрує думки експертів, у ролі яких виступали викладачі закладу вищої освіти, методисти й студенти. Сформованість показників компонентів готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями свідчить про певний рівень її розвитку.