Резюмовано, що у спеціально-науковій методології вичленовують кілька рівнів: загальнонаукова основа, теоретико-методологічна стратегія і практико-орієнтована тактика з відповідним набором діагностичних засобів. Встановлено, що вивчення процесу професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями здійснювалося на основі діалектики і припускало урахування законів діалектики: єдності і боротьби протилежностей, взаємного переходу кількісних змін у якісні, заперечення заперечень. Відбувалося апелювання до механізмів функціонування наукового пізнання: закону наступності зміни наукових теорій, наявності специфічної для кожної епохи розвитку науки «парадигми» мислення. До низки загальнонаукових методологічних підходів, що відбивають специфіку реалізації завдань дослідження віднесено: системно-діяльнісний, діалектичний, гуманістичний, процесуальний, компетентнісний, структурний. До конкретно-наукових методологічних платформ вивчення особливостей професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями віднесено: аксіологічний, акмеологічний, особистісний, нормативний, суб’єктний, контекстний.
It has been summarized that in specially scientific methodology a few levels are distinguished: generally scientific basis, theoretically methodological strategy and practically oriented strategy with appropriate set of diagnostic means. Choosing the philosophical level of methodology, the philosophical traditions have been taken into account. Philosophical methodology is not presented as any special chapter of philosophy – the whole system of philosophical knowledge carries out the methodological function. It has been found that studying the process of vocational training of future physical training teachers for organizing individual work with pupils was carried out on the basis of dialectics and involved taking into account the laws of dialectics: the unity and struggle of opposites, mutual transition of quantitative to qualitative changes, denial of objections. The scientific search appealed to the mechanisms of functioning of scientific cognition: the law of continuity of change of scientific theories, the existence of «paradigm» of thinking specific for each epoch of development of science. It has been taken into account that methodological knowledge provides the correct formulation of the scientific problem in terms of trends and forms of development of cognition; allows increasing the quality of research; gives certain means for solving certain tasks. Despite the fact that any methodological approach has some independence and can be attributed to any level, it does not provide completeness and comprehensiveness of the study. The research strategy of choosing the methodological constructions, implementation of which will promote renewal of vocational training of future physical training teachers for organizing individual work with pupils, was based on taking into account the necessity of achieving the integrity, integrativeness, systematic, structureness, complexity new knowledge about the research process. A number of general scientific methodological approaches that reflect the specifics of the implementation of tasks of our study include: system, active, dialectical, humanistic, procedural, competence, structural. The concrete scientific methodological platforms of studying peculiarities of vocational training of future physical training teachers for organizing individual work with pupils contain the following: axiological, acmeological, personal, legal, subjective, contextual.