To identify the optimal ways of physical development of every pupil in the process of study, physical training teachers need fundamental knowledge of expediency and peculiarities of such work. Modern scholars analyze possibilities of using individual approach in the process of studying different subjects at school and with different purpose. The theoretical bases of organization of pupils’ individual work by physical training teachers are: legislative documents of the Ministry of Education and Science of Ukraine, which outline directions for the development of new school and improving the physical development of schoolchildren; physical training teachers knowing the dialectical theories of activities, motivation to use their own theoretical preparedness in the organization of motivated and active individual work of pupils; psychological and pedagogical knowledge in theory and methods of physical training, age and pedagogical psychology, human anatomy and physiology, personal development of schoolchildren etc.; scientifically substantiated teaching materials for organization of pupils’ individual work by physical training teachers; tested and proven innovative approaches of physical training teachers to organization of individual work with pupils, etc.
The use of outlined theoretical bases by physical training teachers will contribute to the creation of such educational environment, as a result of interaction with which will be provided self-development both a teacher, and students through individual work on their own self-improvement.
Для визначення оптимальних шляхів фізичного розвитку кожного школяра в процесі навчання вчителям фізичної культури необхідні фундаментальні знання доцільності та специфіки такої роботи. Сучасні дослідники аналізують можливості використання індивідуального підходу у процесі вивчення різних предметів у школі та з різною метою. Теоретичними основами організації індивідуальної роботи учнів учителями фізичної культури визначаємо: законодавчі документи Міністерства освіти і науки України, в яких окреслено напрями розвитку нової школи та вдосконалення фізичного розвитку школярів; знання вчителями фізичної культури діалектичних теорій діяльності, активності, мотивації, щоб використати власну теоретичну підготовку в організації вмотивованої й активної індивідуальної роботи учнів; психолого-педагогічні знання з теорії та методики фізичного виховання, вікової та педагогічної психології, анатомії та фізіології людини, особистісного розвитку школярів та ін.; науково обґрунтовані методичні матеріали для організації індивідуальної роботи учнів учителями фізичної культури; апробовані й перевірені інноваційні підходи учителів фізичної культури до організації індивідуальної роботи з учнями та ін.
Використання вчителями фізичної культури окреслених теоретичних основ сприятиме створенню такого освітнього середовища, в результаті взаємодії з яким відбуватиметься саморозвиток як педагога, так і учнів шляхом індивідуальної роботи над власним самовдосконаленням.