ElarK-PNU

Психолого-педагогічні аспекти формування соціально-комунікативної готовності дошкільників до навчання в школі засобами гри

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ватаманюк, Галина Петрівна
dc.date.accessioned 2017-12-14T14:42:03Z
dc.date.available 2017-12-14T14:42:03Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Ватаманюк Г. П. Психолого-педагогічні аспекти формування соціально-комунікативної готовності дошкільників до навчання в школі засобами гри / Г. П. Ватаманюк// Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Інститут педагогіки НАПН України ; [гол. ред. В.М.Лабунець]. – Кам’янець-Подільський, 2016. – Вип. 20 (1‑2016). – Ч. 2. – С. 183-187. uk_UA
dc.identifier.issn 2309-9763
dc.identifier.other ICV 2014:20.5
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/682
dc.description.abstract У статті розкрито сутність поняття«соціально-комунікативна готовність дитини до навчання в школі» та його змістові компоненти; описано параметри оцінки рівнів готовності дитини до школи; виявлено складові готовності дитини до навчання в школі. Розглянуто дефініції дитячої гри як засобу соціалізації дитини. Запропоновано ігри соціально-комунікативного спрямування для роботи зі старшими дошкільниками. uk_UA
dc.description.abstract The article is devoted to the problem of forming social and communicative readiness of preschool children for study at school. On the basis of the analysis of scientific psychological and pedagogical literature the essence of the concepts of «readiness of the child for study at school», «communicative readiness of the child for study at school», «social readiness of the child for study at school» and the content of their components is given. The parameters of the assessment of levels of child’s readiness for school are described (development of evident and figurative thinking, development of randomness and the organization of actions, ability to be guided by the system of conditions, tasks, overcoming the distracting influence of collateral factors, ability to be guided by instructions of the teacher, ability to listen carefully and to precisely follow these instructions). The components of general and special readiness of the child for study at school are: intellectual, personal, strong-willed and social-psychological. In the structure of social-psychological component the substructures are allocated: communicative, social and speech competence, which reveales their essence. The definition of childrens game as a means of socialization of the child is considered, its role in the formation of social and communicative readiness of preschool children for study at school is defined. Educational functions of a subject role-playing game which form a public orientation of the childrens personality - self-realization and entertaining, communicative, diagnostic, correctional and therapeutic, international-communicative, social - are defined. Didactic and creative games of social and communicative direction for work with senior preschool children are offered. It has been designated the forms of organization of teaching and educational work on preparation for study at school. En
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка uk_UA
dc.relation.ispartofseries Випуск 20;Частина 2
dc.subject дошкільники uk_UA
dc.subject соціально-комунікативна готовність uk_UA
dc.subject навчання в школі uk_UA
dc.subject спілкування uk_UA
dc.subject взаємодія uk_UA
dc.subject діяльність uk_UA
dc.subject гра uk_UA
dc.subject preschool children uk_UA
dc.subject social and communicative readiness uk_UA
dc.subject study at school uk_UA
dc.subject communication uk_UA
dc.subject interaction uk_UA
dc.subject activity uk_UA
dc.subject game uk_UA
dc.title Психолого-педагогічні аспекти формування соціально-комунікативної готовності дошкільників до навчання в школі засобами гри uk_UA
dc.title.alternative PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL ASPECTS OF FORMING PRE-SCHOOLS’ SOCIAL AND KOMMUNICATIVE READINESS FOR STUDY AT SCHOOL USING GAMES uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.udc 373.29.016


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу