Систематичні заняття боротьбою самбо представниками різних груп населення, зокрема здобувачами вищої освіти, забезпечує: зміцнення здоров’я та гармонійний розвиток особистості; виховання морально-етичних якостей індивіда; формування високої психофізичної стійкості; патріотичне виховання здобувачів вищої освіти на оздоровчих і культурних традиціях українського народу; розвиток і вдосконалення фізичних якостей і вестибулярної стійкості; формування постави; вивчення спеціальних підготовчих вправ системи САМБО; вивчення правил поведінки у спортивних залах і на спортивних спорудах; вивчення «Правил спортивного етикету», вправ оздоровчого характеру та правил особистої гігієни тощо. Крім того, систематичні заняття боротьбою самбо забезпечують у здобувачів вищої освіти зростання спортивної майстерності (формування прикладних компетентностей), яка оцінюється за відповідними критеріями – спортивними розрядами та званнями (титулами). Зазначене вище створює відповідну конкуренцію між одноборцями, що потребує уніфікації та постійної модернізації педагогічних методик, технологій, форм і методів, а також відповідних педагогічних умов організації системи багаторічної підготовки самбістів, що сьогодні є актуальним напрямом наукової розвідки та важливим практичним завданням підготовки одноборців.
Systematic classes in Sambo Wrestling by representatives of various groups of the population, in particular those seeking higher education provide: strengthening health and harmonious development of personality; education of moral and ethical qualities of the individual; formation of high psychophysical stability; patriotic education of higher education seekers in the health and cultural traditions of the Ukrainian people; development and improvement of physical qualities and vestibular stability; posture formation; study of special preparatory exercises of the SAMBO system; study of rules of conduct in gyms and sports facilities; study of «Rules of sports etiquette», health exercises and rules of personal hygiene, etc. In addition, regular Sambo Wrestling classes provide higher education students with an increase in sportsmanship (formation of applied competencies), which is assessed by appropriate criteria – sports categories and titles (titles). The above carries out appropriate competition between wrestlers, which requires unification and constant modernization of pedagogical methods, technologies, forms and methods, as well as appropriate pedagogical conditions for organizing a system of long-term sambo training, which is currently an important area of scientific intelligence and important practical task.
Considering the results of monitoring the scientific-methodical and special literature, it is established that the issue of modeling pedagogical conditions that ensure the development and improvement of speed and strength qualities of higher education students specializing in sambo is insufficient scientific and methodological work, which requires further research and emphasizes relevance and practical component of the chosen direction of scientific intelligence. The main purpose of the study is to model the Pedagogical Conditions for the development and improvement of speed and power qualities of higher education seekers who specialize in Sambo Wrestling (sports section) with an emphasis on the use of a rubber shock absorber and a rope sleeve. According to the results of the theoretical research, the members of the research group simulated the pedagogical conditions of development and improvement of speed and strength qualities of higher education students who specialize in sambo (sports section) with accentuated use of rubber shock absorber and rope sleeve and appropriate training and methodological support. The members of the research group expect that the introduction of the developed pedagogical conditions into the system of long-term training will help to increase the following indicators of higher education students who specialize in Sambo Wrestling (sports section): technical and tactical training, activity and effectiveness of competitive actions. In addition, it is possible to improve the performance of the biochemical control subsystem.