Стаття присвячена актуальній проблемі військово-патріотичне виховання старших підлітків в процесі військово-спортивної діяльності в умовах збройної та інформаційної агресії з боку Російської Федерації проти України, яка потребує підготовки учнівської молоді до майбутньої військової служби та захисту територіальної цілісності України. На основі аналізу психологічної-педагогічної літератури, було визначено сутність поняття «військово-патріотичне виховання старших підлітків в процесі військово-спортивної діяльності», що виявляється як система методологічних підходів, педагогічних цілей, форм, методів, способів та прийомів, виконання яких забезпечує формування у старших підлітків високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, готовності до захисту України. За допомогою критеріїв (когнітивного, емоційно-ціннісного, мотиваційного, діяльнісно-практичного) та діагностувальних методів (бесіда, анкетування та тестування старших підлітків) було виявлено високий, середній та низький рівні військово-патріотичної вихованості старших підлітків у процесі військово-спортивної діяльності. У науковій роботі обґрунтовано педагогічні умови військово-патріотичне виховання старших підлітків в процесі військово-спортивної діяльності.
The article is devoted to the urgent problem of military-patriotic education of older adolescents in the process of military-sports activities in the conditions of armed and information aggression from the Russian Federation against Ukraine, which needs to prepare young people for future military service and protect the territorial integrity of Ukraine. Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the essence of the concept of "military-patriotic education of older adolescents in the process of military-sports activity" was determined, which manifests itself as a system of methodological approaches, pedagogical goals, forms, methods, methods and techniques, the implementation of which ensures the formation of senior adolescents of high patriotic consciousness, a sense of loyalty, love for the Motherland, readiness to defend Ukraine. Using the criteria (cognitive, emotional-value, motivational, activity-practical) and diagnostic methods (conversation, questioning and testing of older adolescents), high, medium and low levels of military-patriotic education of older adolescents in the process of military-sports activities were determined. The scientific work substantiates the pedagogical conditions of military-patriotic education of older adolescents in the process of military-sports activities: increasing the motivation of older adolescents in military-sports activities; improving the content, methods and organizational forms of military-patriotic education of older adolescents in the process of military-sports activities; the acquisition by older adolescents of practical experience in military-patriotic education in the process of military-sports activities. The practical significance of the article is that its materials can be used in the organization and conduct of the All-Ukrainian Children's and Youth Military-Patriotic Game "Falcon" ("Jura") and the National Children's and Youth Military and Sports Game "Horting-Patriot" to increase efficiency training of student youth for military service and defense of Ukraine.