У статті розглянуті питання професійної поведінки педагога в умовах воєнного стану в Україні. Авторами визначено, що головними складниками професійної поведінки педагога є : професійна компетентність, етична компетентність, моральність, професійно важливі якості. Розглянуто, що професійна етика є прикладним напрямом етики як наукової галузі знань про мораль і моральність, що є сукупністю морально-етичних норм і правил, які визначають специфіку професійної поведінки і професійної діяльності педагога в умовах війни. Метою роботи є розкриття особливостей професійної поведінки педагога в умовах війни в Україні. З метою визначення методології дослідження на базі матеріалів науково-методологічної інформації проведено аналіз принципів, підходів та методів вивчення зазначеної проблеми (аналіз, синтез, зіставлення, порівняння тощо). Наукова новизна полягає в тому, що авторами визначено, теоретично обґрунтовано та удосконалено комплексні знання про професійну поведінку та етику особистості, її сутність, принципи та компоненти; знання щодо змісту професійної етики як компонента професійної культури, стимулюючого успішність професійної діяльності викладачів. Автори статті наголошують на те, що розгляд генезису етико-педагогічних ідей має суттєве значення для змісту сучасної педагогічної діяльності, яка розвивається шляхом гуманізації та демократизації. Обґрунтовано, що обов’язковими в умовах війни є знання педагога з психології. Знаючи та вміючи застосовувати різні психологічні прийоми та практики, педагог зможе допомогти собі та вихованцям. Наголошено, що педагог повинен забезпечувати безпечний простір для дітей при проведенні освітньої діяльності. Обґрунтовано, що педагог не дивлячись на війну в державі все ж таки керується етичними нормами та правилами при комунікації зі здобувачами, колегами та керівництвом.
The article examines the professional behavior of a teacher in the conditions of martial law in Ukraine. The authors determined that the main components of a teacher's professional behavior are: professional competence, ethical competence, morality, professionally important qualities. It is considered that professional ethics is an applied direction of ethics as a scientific field of knowledge about morals and morality, which is a set of moral and ethical norms and rules that determine the specifics of professional behavior and professional activity of a teacher in war conditions. The purpose of the work is to reveal the peculiarities of the teacher's professional behavior in the conditions of the war in Ukraine. In order to determine the research methodology based on the materials of scientific and methodological information, an analysis of the principles, approaches and methods of studying the specified problem (analysis, synthesis, comparison, comparison, etc.) was carried out. The scientific novelty lies in the fact that the authors defined, theoretically substantiated and improved complex knowledge about the professional behavior and ethics of the individual, its essence, principles and components; knowledge about the content of professional ethics as a component of professional culture, stimulating the success of teachers' professional activities. The authors of the article emphasize that consideration of the genesis of ethical and pedagogical ideas is essential for the content of modern pedagogical activity, which is developing through humanization and democratization. It is substantiated that the teacher's knowledge of psychology is mandatory in the conditions of war. Knowing and being able to apply various psychological techniques and practices, the teacher will be able to help himself and his pupils. It is emphasized that the teacher must provide a safe space for children when conducting educational activities. It is substantiated that, despite the war in the state, the teacher is still guided by ethical norms and rules when communicating with applicants, colleagues and management.