У статті автором проаналізовано проблеми, які торкаються наукового обґрунтування методик оптимізації фізичного навантаження учнів, які перебувають за станом здоров’я у підготовчій медичній групі, на заняттях з фізичної культури. Учні, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури та опановують навчальний матеріал відповідно до вимог навчальної програми. Таким учням рекомендовано поступове збільшення фізичного навантаження без здачі навчальних нормативів та додаткові заняття у групах загальної фізичної підготовки. Однак на практиці це означає, що навантаження на уроках фізичної культури, розраховане на учнів основної медичної групи, не завжди оптимізовано для учнів підготовчої медичної групи, які займаються разом в рамках класно-урочної форми занять. Метою дослідження було розроблення та наукове обгрунтування методики побудови уроків з фізичної культури для учнів 5–6 класів підготовчої медичної групи на основі рухових завдань гімнастичного характеру. Представлено технологію побудови уроку фізичної культури у вигляді динамічного процесу структурування первинних елементів – рухових (навчальних, тренувальних) завдань у більш крупні фрагменти і компоненти освітньо-виховного процесу. У дослідженні при аналізі рухових завдань в якості цільового критерію були прийняті показники частоти серцевих скорочень, які характеризують функціональний вплив стандартних рухових завдань. У дослідженні брали участь учні 5–6 класів підготовчої медичної групи, які вивчали гімнастичні вправи згідно чинних програм на уроках фізичної культури. Загальна кількість дітей склала 52 особи. Результати досліджень вказують на те, що вправи, які мають різну структуру, можуть викликати типову пульсову реакцію і характеризуватися однаковою пульсовою напругою. При цьому в завданнях відмічається мінімальна ординарність і стандартність в повторах вправи – кількості разів, інтервалах відпочинку, інтенсивності функціональних зрушень, наприклад, виконання різновидів стійок на гімнастичній лаві, побудовані у вигляді рухових завдань, викликають 10 % приросту пульсу. Специфіка навчання в гімнастиці свідчить, що поєднання елементів в зв’язки і комбінації приводить до технічного ускладнення виконуваних рухів, що, у свою чергу, відбивається на підвищенні складності рухових завдань і збільшенні їх пульсової вартості. Висновок. Використання методики побудови уроків фізичної культури для учнів підготовчої медичної групи в 5–6 класах на основі стандартних рухових завдань забезпечує виразну оздоровчу дію, яка виявляється у зростанні фізичних кондицій, підвищенні рівня фізичної працездатності та здоров’я учнів. Отримані результати можуть використовуватися в практиці роботи закладів загальної середньої освіти, у тому числі з учнями інших вікових категорій, у процесі підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Фізична культура), на курсах підвищення кваліфікації учителів фізичної культури.
In the article, the author analyzes the problems related to the scientific substantiation of methods for optimizing the physical activity of students who are in good health in the preparatory medical group, at physical education classes. Pupils who are part of a preparatory medical group attend compulsory physical education classes and master the study material in accordance with the requirements of the curriculum. Such students are recommended a gradual increase in physical activity without passing the educational standards and additional classes in general physical training groups. However, in practice, this means that the load on physical education lessons, designed for students of the main medical group, is not always optimized for students of the preparatory medical group, who are engaged together in the classroom form of classes. The aim of the study was to develop and scientifically substantiate the methodology of constructing physical education lessons for 5–6 formers of the preparatory medical group on the basis of motor tasks (MT) of gymnastic type. The technology of building a physical education lesson in the form of a dynamic process of structuring the primary elements ‒ motor (educational, training) tasks into larger fragments and components of the educational process is presented. The use of motor tasks with known functional effects significantly increases the effectiveness of physical education lessons in secondary educational institution. In the study in the analysis of MT as a target criterion were accepted indicators of heart rate (HR), which characterize the functional impact of standard MT. The study involved students in grades 5–6 of the preparatory medical group, who studied gymnastic exercises according to current programs in physical education classes. The total number of children was 52 people. The research results indicate that exercises that have a different structure can cause a typical pulse response and be characterized by the same pulse voltage. Thus, in tasks the minimum ordinariness and standardization in repetitions of exercise ‒ number of times, intervals of rest, intensity of functional shifts, for example, performance of kinds of racks on a gymnastic bench constructed in the form of MT, cause 10 % increase in HR is noted. The specifics of training in gymnastics shows that the combination of elements in the ligaments and combinations leads to the technical complexity of the movements, which, in turn, affects the complexity of MT and increase their pulse value. The practical significance of the results is that the use of methods of building physical education lessons for students of the preparatory medical group in grades 5–6 on the basis of standard MT provides an expressive health effect, which is revealed in increasing physical condition of students, the level of physical performance and students’ health increases. The obtained results can be used in the practice of general secondary educational institutions, including students of other age categories, in the process of training students majoring in 014 Secondary Education. Physical culture, in advanced training courses for physical education teachers.