У статті представлено рівневу класифікацію рухових завдань гімнастичного характеру для уроків фізичної культури. За результатами здійсненого наукового дослідження на основі результатів педагогічних спостережень, хронометрування уроків фізичної культури, моніторингу частоти серцевих скорочень (ЧСС) було визначено пульсове навантаження рухових завдань (РЗ) розділу «Гімнастика з елементами акробатики» програмового матеріалу та здійснена класифікація типових РЗ уроків гімнастики за рівнями на основі приросту ЧСС у порівнянні з вихідною величиною. Рівнева класифікація РЗ для уроків фізичної культури дозволяє оптимізувати навантаження для учнів та здійснювати її з урахуванням рівня активності їх організму, що сприяє ефективному вирішення завдання підвищення рівня фізичної підготовленості учнів, а відповідно і їхнього здоров’я. У ході дослідження також виявлено різну ступінь тренувального впливу уроків фізичної культури з різним предметним змістом.
The article presents a level classification of gymnastic physical exercises at physical training lessons. According to the results of research on the basis of the results of pedagogical observations, timing of physical education lessons, monitoring of heart rate the author determined the pulse load of physical exercises of the section “Gymnastics with elements of acrobatics” and classified typical physical exercises at Gymnastics lessons according to the levels based on the growth of a heart rate compared to the starting rate. During the research, it has been found that the lessons of Gymnastics have the smallest training effect, since their pulse growth is 8-16 equivalent units. The greatest training influence have lessons of athletics, after performing standard athletic exercises, pulse growth is 16-24 equivalent units from the original heart rate. The research considers grouping of physical exercises in complexes considering the current development effect in comparison with the generally accepted method of successive solution of educational tasks during the study and improvement of the implementation of gymnastic exercises. The level classification of physical exercises for physical training lessons allows optimizing the load for students and doing exercises taking into account the level of activity of their body, which contributes to the effective solution of the task of increasing the level of physical fitness of students, and, accordingly, their physical health. The level classification of gymnastic physical exercises for physical training lessons due to the assessment of available heart rate will allow, quite easily and promptly, dose the load at the lesson and program general load indicators for the lesson, without applying instrumental testers. During the study, various degrees of training influence of physical training lessons with different objectives are also revealed.