The purpose of the study was to determine the state of performance of motor actions by girls with different handedness, which establishes a valid program for each age period of 3–5 years. Materials and methods. Sixty girls took part in the study (compared with the right-, left-hand preference, and ambidexterity), each attended a preschool, and at the time of the study, the age of each was within the range of 3 years 5 months 2 days to 3 years 5 months and 29 days. To obtain the necessary data, motor actions determined by the current child development program in the preschool period were used. The quality of the girls' performance of each defined motor action was assessed, and the procedure took place in January of each new school year, that is, when the girls were first 3 years old, then 4 and 5 years old. Results. Each age of the period of 3-5 years is marked by handedness-related features of development and manifestation of the motor function of girls when performing motor actions with their hands. At the same time, the majority of motor actions were performed by the girls of each sample with a score lower than the maximum score. This does not contribute to the intensive development of the motor function of girls, which differs from the task defined by the current program for preschool education institutions. Comparing the results of girls with different handedness, it was found that in most motor actions, the scores obtained for performance differ by a statistically significant amount, and at each age of the studied period. Conclusions. Establishing features in the quality of performance of motor actions by girls with different handedness at each age period of 3-5 years is an important task. To increase the effectiveness of the educational process, the teacher needs to pay more attention to the study of those motor actions that were evaluated with low scores in girls with a certain preferred hand.
Мета дослідження полягала у визначенні стану виконання дівчатками з різною мануальною асметрією рухових дій руками, що встановлює чинна програма для кожного віку періоду 3-5 років. Maтеріали та методи. У дослідженні взяло участь 60 дівчаток (порівно з правою, лівою домінуючою рукою та амбідекстрією), кожна відвідувала заклад дошкільної освіти, а на момент початку дослідження вік кожної знаходився в межах 3 років 5 місяців 2 днів до 3 років 5 місяців і 29 днів. Для одержання необхідних даних було використано рухові дії, що визначені чинною програмою розвитку дитини у дошкільний період. Оцінювали якість виконання дівчатками кожної визначеної рухової дії, процедура відбувалася у січні кожного нового навчального року, тобто коли дівчаткам було спочатку 3 роки, потім 4 та 5 років. Результати. Кожний вік періоду 3-5 років відзначається зумовленими мануальною асметрією особливостями розвитку і вияву моторної функції дівчаток при виконанні рухових дій руками. При цьому, більшість рухових дій виконувалася дівчатками кожної вибірки на нижчий від максимального бал. Це не сприяє інтенсивному розвитку моторної функції дівчаток, що відрізняється від завдання, яке визначено чинною програмою для закладів дошкільної освіти. Порівнюючи результати дівчаток із різною мануальною асметрією виявили, що у більшості рухових дій одержані за виконання оцінки відрізняються на статистично значущу величину, причому в кожному віці досліджуваного періоду. Висновки. Встановлення особливостей у якості виконання дівчатками з різною мануальною асиметрією рухових дій руками в кожному віці періоду 3-5 років є важливим завданням. Для збільшення дієвості освітнього процесу педагогу необхідно підвищити увагу до вивчення тих рухових дій, які в дівчаток із певною мануальною асметрією були оцінені низькими балами.