У статті проаналізовано зміст понять «інтеграція», «інтегрований підхід», особливості інтегративного підходу в дошкільній освіті. Ідеї інтеграції досить давно обговорюються педагогічною спільнотою і широко впроваджуються у практику загальної освіти з метою оптимізації освітнього процесу, збагачення і гармонізації розвитку дитини. Авторами обґрунтовано методику інтегрованих занять із фізичної культури, метою яких є спільне вирішення завдань фізичного виховання та екологічної освіти дітей дошкільного віку. Інтегровані заняття розкривають значні педагогічні можливості, знімають втому, напруження вихованців за рахунок зміни різних видів діяльності, суттєво підвищують пізнавальний інтерес, сприяють розвиткові уяви, уваги, мислення, мовлення та пам’яті. Застосування засобів фізичної культури в екологічній освіті є одним із перспективних напрямків діяльності закладів дошкільної освіти, в рамках якої можливе вирішення важливого завдання виховання дітей дошкільного віку – розуміння цінності власного життя і здоров’я через формування екологічної та фізичної культури особистості. Запропонована методика передбачає інтеграцію розділів фізичного та екологічного виховання та комплексне використання засобів фізичного виховання: гігієнічних, природно-оздоровчих факторів та фізичних вправ. Фізичні вправи представлені прикладними, гімнастичними, спортивними вправами та рухливими іграми. Засоби фізичного виховання добиралися з урахуванням віку дітей, згідно з програмовими завданнями, порою року, погодними умовами, з урахуванням взаємозв’язку зі змістом спостережень у природі, розповідей і бесід природознавчого змісту. Застосовувалися вправи, які імітують об’єкти і явища живої і неживої природи, діяльність людей у природі, широко використовувалися образні назви вправ, прийоми імітації та наслідування, перевага надавалася динамічним вправам, а також вправам циклічного характеру, які сприяють збільшенню функціональних можливостей дитячого організму, зміцненню здоров’я та підвищенню працездатності. Доведено позитивний вплив запропонованої методики інтегрованих занять із фізичної культури на рівень фізичної підготовленості дітей експериментальної групи, які достовірно покращили результати у шести з восьми контрольних вправ. Запропонована методика також сприяла підвищенню рівня знань дітей експериментальної групи про природу.
The article analyzes the meaning of the concepts “integration”, “integrated approach”, features of the integrative approach in preschool education. The ideas of integration have long been discussed by the pedagogical community and widely implemented in the practice of general education in order to optimize the educational process, enrich and harmonize the development of the child. The authors substantiate the methodology of integrated physical education classes, the purpose of which is to jointly solve the problems of physical education and environmental education of preschool children. Integrated classes reveal significant pedagogical opportunities, relieve fatigue, stress of pupils by switching to different activities, significantly increase cognitive interest, promote the development of imagination, attention, thinking, speech and memory. The use of physical training tools in environmental education is one of the promising areas of preschool education, which can solve an important task of raising preschool children – understanding the value of their own lives and health through the formation of environmental and physical culture. The proposed method provides for the integration of sections of physical and environmental education and the integrated use of physical education tools: hygienic, natural health factors and exercise. Exercises are represented by applied, gymnastic, sports exercises and moving games. The means of physical education were selected taking into account the age of children, program tasks, time of year, weather conditions, and take into account content of observations of nature, stories and conversations of natural science content. Exercises that mimic objects and phenomena of animate and inanimate nature, human activities in nature were used, figurative names of exercises, methods of imitation were widely used, dynamic exercises were preferred, as well as cyclic exercises that increase the functionality of the child's body, improve health and work efficiency. The positive influence of the proposed method of integrated physical education classes on the level of physical fitness of children in the experimental group was proved, which significantly improved the results in six of the eight control exercises. The proposed method also helped to increase the level of knowledge of children about nature.