Формування правової культури підростаючого покоління є актуальною проблемою сучасності. Динамічні зміни сьогодення українського суспільства, в тому числі і процес побудови правової держави в умовах воєнної агресії, визначають нові вимоги до вітчизняної системи освіти. Процес навчання та виховання, зокрема і правова освіта, покликаний сформувати у учнів уявлення про сучасне громадянське суспільство, його норми та цінності. Для учнів з порушеннями слуху важливою є така підготовка до життя, яка базується на свідомому виконанні норм і правил поведінки у соціумі. Метою нашої публікації є представлення елементів програми з формування правової культури молодших школярів з порушеннями слуху. Методи дослідження: спостереження, вивчення практики роботи спеціальних закладів освіти для дітей з порушеннями слуху; анкетування, опитування. Результати дослідження. З’ясовано, що переважна частина педагогів відчувають труднощі у використанні жестової мови та потребують певних рекомендацій щодо організації взаємодії з учнями з порушеннями слуху. З огляду на це, нами запропоновано тренінги з невербальної комунікації та методичні рекомендації для педагогів.
The formation of the legal culture of the younger generation is an urgent issue nowadays. The formation of children's legal culture, a conscious attitude to the requirements and laws of society ensure their adequate behavior in various life situations, the ability to respond properly to social challenges. The changes taking place in Ukrainian society, including the process of building the rule of law, determine new requirements for the domestic education system. The process of teaching and education, including legal education, is designed to form students' ideas about modern civil society, its norms and values. The preparation for life, which is based on conscious and responsible implementation of norms and rules of behavior in society, is of great importance for pupils with hearing impairments. The purpose of our publication is to present the elements of the developed and tested program for the formation of legal culture of primary pupils with hearing impairment. Research methods: observation, study of the practice of educational institutions for children with hearing impairment; questionnaires, surveys. It was found that the majority of teachers have difficulty using sign language and need some guidance on how to interact with pupils with hearing impairments. That’s why we offer trainings on nonverbal communication and guidelines for teachers. The implementation of the presented elements of the program of legal education of primary school students with hearing impairments showed active interest and readiness to use them in the practice of teachers of special education institutions. We see the prospect of further research in the adaptation of the developed program and its implementation in institutions with inclusive education, where students with hearing impairments are educated.