Фізичну працездатність визначали за допомогою індексу Руф’є за результатами реакції серцево-судинної системи на навантаження, яка передбачає його розподіл на п’ять рівнів: високий (≤3); добрий (4–6); середній (7–9); задовільний (10–14); поганий (≥15). Аналіз отриманих даних свідчить про те, що серед обстежуваних дівчат 9-х класів 8,97% мають поганий рівень фізичної працездатності, задовільний – 62,86%, середній рівень – 17,01% та добрий – 11,16%, серед дівчат 10-х класів поганий рівень фізичної працездатності мають 11,21% школярок, задовільний – 65,76%, середній рівень – 14,29% та добрий – 8,74%. Важливо відмітити, що серед дівчат 9–10-х не було виявлено тих, чию працездатність можна характеризувати як високу. Середньостатистичні значення індексу Руф’є свідчать про те, що дівчата 9–10-х класів мають задовільний рівень фізичної працездатності, що доводить необхідність пошуку шляхів її підвищення засобами фізичного виховання у школярів під час навчальної діяльності.
The article defines the physical performance (capacity) level of 9th & 10th grade girls. Physical performance (capacity) was estimated dueto Ruffieindex according to cardiovascular system response to exertion, which provides distribution on five levels: – high (≤ 3); – good (4-6); – moderate (7-9); – satisfactory (10-14); – poor (≥ 15). The analysis of the obtained data shows that among the surveyed 9th grade girls 8.97% have a poor level of physical performance, satisfactory – 62.86%, average level – 17.01% and good – 11.16%, among girls 10 grade 11.21% of schoolgirls have a poor level of physical performance, 65.76% are satisfactory, 14.29% are average and 8.74% – are good. Average values of Ruffieindex manifest that both 9th & 10th grade girls possessa satisfactory level of physical performance (capacity). It proves the necessity of searching ways for improving school children’s physical training throughout academic training. Further researches is to re-examine of 9th & 10th grade girls throughout the academic year for identifying dynamics of physical performance (capacity) values and on this basis planning physical exertion during physical training classes.