DSpace Repository

Стилістична маркованість тексту як метод маніпулювання: психологічна обумовленість

Show simple item record

dc.contributor.author Почапська, Оксана Іванівна
dc.date.accessioned 2023-03-15T10:41:52Z
dc.date.available 2023-03-15T10:41:52Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Почапська О. І. Стилістична маркованість тексту як метод маніпулювання: психологічна обумовленість / О. І. Почапська // Образ. - 2019. - Вип. 3 (32). - С. 147-154. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/7222
dc.description.abstract Стаття репрезентує дослідження особливостей маніпулювання громадською думкою через використання стилістично маркованих текстів. Авторка ставить за мету вивчити залежності між стилістичною маркованістю тексту і довірою аудиторії до інформації, поданої у публікації, що, зважаючи на сучасний стан українського інформаційного простору, є актуальним. Аналіз періодики 1943-1960 рр. засвідчив, що у газеті «низький» стиль використовувався з метою висміювання тих, хто не вписувався у радянську систему бачення розвитку держави і громадянина в державі. Через те у населення вікової категорії 55+ (підтверджено експериментально) сформувалася усталена недовіра до інформації, поданої у сатиричній формі. Це дає можливість передбачати її ефективність і дієвість журналістських матеріалів. Вивчення особливостей сприйняття газетних текстів різними категоріями населення є перспективою подальших досліджень. uk_UA
dc.description.abstract Introduction. Up to date, the situation in the Ukrainian media space has not changed dramatically from the Soviet Period. This gives wide possibilities for variations to manipulate the minds of the audience, large part of which is made up of people of 55 years of age who are accustomed to reading and trusting the press. Accordingly, the study of the relationship between the audience’s trust in the journalistic publication and the manner of presenting news of the specified category of the population will enable to form ways of introducing media literacy for different categories of society, which is relevant today. Significance and purpose. In our study, we analyze the reactions of this audience as it is the part of the active population that in one way or another influences the formation of conscious perception of the surrounding reality of modern youth. The purpose of the study is to research the relationship between stylistic marking of the text and the audience’s confidence in the information presented in the publication (based on the analysis of regional periodicals 1943-1960). Research methods. During the study such methods as surveys (oral and online surveys) were used to examine the audience’s response to texts of different styles, content analysis, which analyzed the frequency of use of satirical-humorous genres, stylistically labeled vocabulary and religious imagery for criticism/condemnation of those people or phenomena that did not fit into the criteria of the USSR; genre, stylistic and semantic analysis. Results. The analysis of the period 1943-1960 showed that in the newspaper “low” style was used to ridicule those who did not fit into the Soviet system of vision of the state and citizen in the state. As a result, a population of 55+ (experimentally confirmed) formed a well-founded distrust of information presented in a satirical form. This makes it possible to predict its effectiveness and efficiency of journalistic materials. Conclusion. Selected publications analyzed that the Soviet print periodicals clearly distinguished the manner of presenting information about the so-called «positive» and «negative» heroes. At the same time, the survey revealed a tendency of public confidence in information that does not contain stylistically marked vocabulary. Accordingly, we can say that stylistic marking of the text is one of the methods of manipulation of public opinion. Prospective for further research. Studying the peculiarities of the perception of newspaper texts by different categories of the population is a prospect for further research. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Сумський державний університет uk_UA
dc.subject газета uk_UA
dc.subject стилістична маркованість uk_UA
dc.subject маніпулювання uk_UA
dc.subject свідомість uk_UA
dc.subject аудиторія uk_UA
dc.subject newspaper uk_UA
dc.subject stylistic marking en
dc.subject manipulation en
dc.subject consciousness en
dc.subject audience en
dc.title Стилістична маркованість тексту як метод маніпулювання: психологічна обумовленість uk_UA
dc.title.alternative Stylistic marking of the text as a method of manipulation: psychological aspect en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account