ElarK-PNU

Реклама як засіб маніпулятивного впливу на споживача: мовностилістичний аспект

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лівіцька, Оксана Вікторівна
dc.date.accessioned 2023-03-15T10:50:04Z
dc.date.available 2023-03-15T10:50:04Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Лівіцька О. В. Стилістична маркованість тексту як метод маніпулювання: психологічна обумовленість / О. В. Лівіцька // Образ. - 2019. - Вип. 3 (32). - С. 64-69. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/7223
dc.description.abstract У статті розглядаються мова та стиль написання рекламних текстів у сучасному телеефірі з точки зору їх здатності здійснювати маніпулятивний вплив на споживача. Об’єктом дослідження було обрано телевізійні реклами на провідних українських каналах (1+1, Україна, Інтер, Новий канал, ICTV). Доведено, що за рахунок засобів виразності копірайтери надають рекламованому товару позитивної оцінки. Разом з тим, йде мова про певний маніпулятивний влив на покупця, який виражається у образних засобах, що створюють ефект унікальності товару чи послуги, підкреслюють певну особливість тих чи тих рекламованих об’єктів, забезпечують оригінальне звучання, що сприяє кращому запам’ятовуванню рекламного тексту. Маніпуляція є непомітною, що формує довіру до товару, стимулює адресата придбати товар. uk_UA
dc.description.abstract Introduction. The study describes different expressive means and devices which are used in TV advertising texts. Advertising has taken a dominant place on television and radio, in newspapers and magazines, and on the Internet. Advertising has become a conglomerate that has covered almost every area of our lives. Relevance of the study. The increasing role of advertising in the modern world has led to an increased interest in the study of this social phenomenon among scholars in various fields. A text is one of the most important components of advertising and a means of manipulation. Creating an effective, influential advertising text, which excites the consumer desire to buy an advertised item, requires precise selection and successful combination of words. So we can speak about the relevance of language study of advertising texts, which has a significant impact on effectiveness, comprehensibility of TV advertisement and its perception. The methology. The following methods were used in the study: typological (identification and ordering of expressive means in TV advertising texts); functional (clarifying the role of the above-mentioned means); structural (identification of relationships between components of the common system); hermeneutic (in-depth interpretation of the semantic load of expressive means). Results: different expressive means and devices are used in TV advertising texts in order to provide success of the advertised product, to create an attractive image of goods, services for potential customers and to ensure a certain level of demand for goods. In order to attract more attention to their products manufacturers and advertisers take into account the power of words, so they use a large number of tropes: epithet structures, metaphors, hyperbole, comparisons. Such lexical expressive means significantly enrich advertising texts, contribute to their easy memorization, maximize the advertising effectiveness. Conclusions: So epithet structures, metaphors, hyperboles, comparisons are important elements of advertising texts that provide the impact of high-intensity on consumers, creating a certain emotional effect, reduce the distance between the object of advertising and its consumer, show the advantages of the advertised product over others, provide the opportunity to influence on the minds of the audience. Thus, the above means have a high manipulation potential, become the basis for the transfer of the basic idea of the advertisement itself, push the consumer to the right opinion, and therefore motivate to purchase the advertised product or service. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Сумський державний університет uk_UA
dc.subject засоби виразності uk_UA
dc.subject маніпулятивний вплив uk_UA
dc.subject рекламний текст uk_UA
dc.subject телевізійна реклама uk_UA
dc.subject expressive means en
dc.subject manipulative influence en
dc.subject advertising text en
dc.subject TV advertisement en
dc.title Реклама як засіб маніпулятивного впливу на споживача: мовностилістичний аспект uk_UA
dc.type Article en


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу