На основі чисельних експериментальних досліджень констатовано, що базовими щаблями формування будь-яких психічних навичок є фізіологічний та нейропсихологічний рівні. Підтверджено, що фізіологічне забезпечення виступає складною функціональною системою, яка полягає у взаємодії окремих мозкових структур і є цілісною системою життєдіяльності організму, а нейропсихологічний рівень передбачає розуміння особливостей мозкової організації процесу комунікативної взаємодії. Показано, що аналіз нейропсихологічного забезпечення комунікативного акту дає змогу усвідомити сутність та механізми комунікативних процесів на рівні функціонування мозкових структур. Зазначено, що нейропсихологічні механізми, до них відносяться психоперцептивний, психолінгвістичний рівні побудови комунікативних дій, забезпечують вищі рівні організації комунікативного процесу. З’ясовано, що психоперцептивний рівень побудови комунікативних дій є початковим етапом комунікативної взаємодії, який представлено соціальною перцепцією як здатністю сприймати, розуміти та формувати враження про інших людей. Здійснено теоретичний аналіз концептуальних підходів до дослідження комунікації. Визначено змістове спрямування побудови комунікативних дій. Показано, що стратегічним напрямом формування комунікативних функцій є необхідність ураховувати не лише змістові, а й рівневі характеристики, які визначають послідовність та етапність корекційно-розвивальної роботи зі становлення комунікативних навичок. На основі дослідження визначено чотири основних рівні побудови комунікативних дій (нейропсихологічний, психоперцептивний, психолінгвістичний та соціально-психологічний), які дають змогу успішно налагоджувати психологічну роботу з розвитку комунікативних дій та навичок. Встановлено, що нейропсихологічний передбачає розуміння особливостей мозкової організації процесу комунікативної взаємодії; психоперцептивний представлено процесами соціальної перцепції у системі комунікативних взаємин; психолінгвістичний є засобом передачі когнітивних та емоційних станів співрозмовників за допомогою мовлення; соціально-психологічний розглядає комунікацію як інструмент соціалізації. Шляхом наукового аналізу окреслено базові і системні рівні побудови комунікативних дій та на цій основі сформовано стратегію з розвитку комунікативних функцій.
On the basis of numeral experimental studies, it is stated that the basic stages of any mental skills formation are physiological and neuropsychological levels. It is proved that physiological support is a complex functional system, which consists in the interaction of individual brain structures and it is an integral system of vital activities of the organism. The neuropsychological level involves the features of the brain organization of the process of communicative interaction. It is shown that the analysis of neuropsychological support of a communicative act enables to realize the essence and mechanisms of communicative processes at the level of brain structures functioning. It is noted that neuropsychological mechanisms, including psychoperceptual, psycholinguistic levels of constructing communicative actions, provide higher levels of the communicative process organization. It is found out that the psychoperceptual level of the communicative actions constructing is the initial stage of communicative interaction, which is represented by social perception as the ability to perceive, understand and shape the impression concerning other people. The theoretical analysis of conceptual approaches to communication research is realized. The direction of communicative actions construction is defined. It is shown that the strategic direction of the communicative functions formation is the need to consider not only the content-based characteristics but also the level ones that determine the sequence and stage-formation of the correction and development work on the formation of communicative skills. On the basis of the research, four basic levels of constructing communicative actions (neuropsychological, psychoperceptual, psycholinguistic and social and psychological) are determined. They allow to prepare psychological work on the development of communicative actions and skills successfully. The neuropsychological level is established to involve understanding the features of the brain organization of the process of communicative interaction. The psychoperceptual level is represented by the processes of social perception in the system of communicative relationships. The psycholinguistic level is a means of transferring the cognitive and emotional states of the interlocutors through speech. The social and psychological level includes communication as an instrument of socialization. The basic and systemic levels of communicative actions constructing are outlined with the help of the scientific analysis and the strategy on the development of communicative functions is formed on this basis.