Авторами здійснено огляд теоретико-методологічних аспектів дослідження конфлікту та конфліктності особистості. Констатовано, що міжособистісний конфлікт визначається як ситуація, де діючі особи або переслідують несумісні цілі і реалізують суперечливі цінності, або одночасно у конкурентній боротьбі прагнуть до досягнення однієї й тієї ж мети, яка може бути досягнута лише однією стороною. Зазначено, що більшість дослідників вважають, що конфлікти не тільки бажаним, але й необхідним явищем у житті групи та є дійовим засобом впливу альтернативних точок зору, позиції сторін, додаткової інформації, що уможливлює класифікувати конфлікти залежно від їх впливу на розвиток групи і виокремити різні типи конфліктів: конструктивні, стабілізуючі, деструктивні. Показано, що конфлікт може здійснювати різний вплив на основних його учасників. Підтверджено, що крім конструктивних функцій конфлікт має і деструктивні наслідки, оскільки більшість конфліктів мають виражений негативний вплив на психічний стан його учасників; можуть супроводжуватись психічним та фізичним насильством, а, отже, травмуванням опонентів. Зазначено, що конфлікт завжди супроводжується стресом, тому різко зростає ймовірність серцево-судинних захворювань, а також хронічних порушень функціонування шлунково-кишкового тракту. Узагальнено, що конфлікт формує негативний образ іншого - образ "ворога", який сприяє формуванню негативної установки по відношенню до опонента, що виражається у негативному ставленні до нього та готовності діяти не па його користь. Встановлено, що конфлікти можуть негативно відображатися на ефективності індивідуальної діяльності опонентів. Показано, що конфлікт закріплюється в соціальному досвіді особистості та групи як насильницький спосіб вирішення проблеми. Зроблено висновок, що конфлікт та конфліктні ситуації негативно впливають на розвиток особистості та можуть сприяти формуванню у людини зневіри у можливість перемоги справедливості та водночас конфлікт є джерелом розвитку особистості, міжособистісних відносин.
The survey on the theoretical and methodological aspects of the study of conflict and personality’s conflict is realized by the authors. The interpersonal conflict is noted to be defined as a situation where actors either pursue incompatible goals and implement conflicting values, or both in competition strive to achieve the same goal that can be reached only by one side. Most researchers are mentioned to believe that conflicts are not only desirable, but necessary phenomenon in the life of the group. It is an efficient way to influence alternative points of view, the parties' positions, additional information that enables to classify conflicts based on their impact on the group’s development and distinguish different types of conflict: constructive, stabilizing, destructive. It is shown that the conflict may make a different impact on the major participants. It is confirmed that in addition to structural features the conflict has destructive effects because most conflicts have pronounced negative effect on the mental state of the participants; they can be accompanied by mental and physical violence, and therefore traumatizing of opponents. It is noted that the conflict is always accompanied by stress, so the probability of heart diseases and chronic disorders of gastrointestinal tract functioning is dramatically increasing. It is generalized that conflict creates a negative image of the other – the image of “the enemy” that promotes negative attitudes towards the opponent, resulting in a negative attitude to it, and readiness to act not for his favor. The conflicts are established to affect negatively the efficiency of opponents’ individual activities. It is shown that the conflict is fixed in the social experience of the personality and the group as a violent way to solve the problem. It is concluded that conflict and conflict situations negatively affect the development of the personality and can promote the formation of a person’s disbelief in the victory of justice and at the same time the conflict is a source of personality’s development, interpersonal relationships.