Авторами представлено огляд і аналіз проблеми копінг-стратегій особистості. Обґрунтовано розуміння копінгу та копінг-стратегій у працях психологів сучасності. Показано, що існуючі підходи дослідження долаючої поведінки (психодинамічний, когнітивно-мотиваційний, диспозиційний, ресурсний, проактивний тощо) керуються переважно або ситуаційним, або суб’єктивним критерієм ідентифікації цього психологічного феномену. Підтверджено, що розвиток особистості відбувається впродовж усього життя, а активне становлення особистості починається з дитинства і продовжується до зрілого віку. Доведено, що на різних вікових етапах на формування копінг-стратегій впливатимуть різні особистісні чинники. Зроблено висновок, що починаючи з юнацького віку, коли сформовані теоретичне мислення, ціннісно-смислова сфера й ідентичність особистості, структури долаючої поведінки набувають більш сталого характеру і підпадають під вплив певних, уже сформованих особистісних властивостей людини. Установлено, що особистість завжди потенційно є активною і вирішує, які характеристики й об’єктивні умови ситуації зробити власними ресурсами. Доведено, що застосування цілісного підходу до розуміння психологічної природи копінг-стратегій передбачає урахування передумов їх формування: вплив особистості та специфіки ситуації, яку особистість суб’єктивно сприймає, у якій відбувається її емоційно напружена діяльність і в процесі якої відбуваються зміни особистості.
The review and analysis of the problem on coping strategies of a personality are presented in the article. The concept of coping and coping strategies in the writings of present day psychologists is substantiated. It is shown that the approaches to the study of overcoming behavior (psychodynamic, cognitive and motivational, dispositional, resourceful, proactive, etc.) are guided predominantly either situational or subjective criterion for identifying this psychological phenomenon. It is proved that the development of personality takes place throughout his life, and the active formation of a personality begins from childhood and continues until the mature age. It is proved that at different age stages the formation of coping strategies will be influenced by various personality-based factors. It is concluded that since youthful age, when theoretical thinking is formed, the value-semantic sphere and the identity of the personality, the structures of the overcoming behavior become more stable and are under the influence of certain, already formed personality properties of a person. It is established that a personality is always potentially active and decides what characteristics and objective conditions of the situation will be made own resources. It is proved that the use of an integral approach to understanding the psychological nature of coping strategies involves taking into account the preconditions for their formation: the influence of the personality and the specifics of the situation being subjectively perceived by a personality and where the emotionally intense activities and the changes of a personality take place.