У статті відображено результати дослідження екоцентризму у майбутніх фахівців соціономічних професій, описано структуру екологічної свідомості та її психологічні характеристики. На основі аналізу теоретичних наукових джерел констатовано, що екологічна свідомість є сферою суспільної та індивідуальної свідомості, пов’язана з відображенням природи як частини буття. За результатами експериментального дослідження виявлено взаємозв’язок між показниками вираженого екоцентризму та ознаками соціальної зрілості особистості майбутніх фахівців соціономічних професій. Встановлено, що для студентів із вираженим рівнем екоцентричних установок до умов оточуючого середовища властивими у міжособистісних взаєминах є виражена владність та прагнення до лідерства, загострена незалежність та домінування, надмірна прямолінійність, що супроводжується критицизмом та недовірливістю, притаманна схильність до співробітництва у формі вираженого альтруїзму та гіперсоціальних установок, висока стресостійкість, оптимістичність, активність, впевненість у собі. Виявлено, що студентам із вираженим апатійним ставленням та антропоцентричними установками до умов оточуючого середовища властиві показники впевненості у собі, орієнтації на змагання, наполегливість у досягненні мети з певною долею нонконформізму та нерішучості; виражена готовність взаємодіяти з іншими людьми будується на почутті відповідальності.
The article presents the study on future socionomic specialists’ ecocentrism, describes the structure of ecological consciousness and its psychological characteristics. Basing on the analyzed theoretical scientific sources, we have determined that environmental consciousness means a sphere of social and individual consciousness, associated with representations of the nature as a part of the whole existence. According to the obtained data, students with pronounced ecocentric attitudes towards environment are characterized by sociability (high social activity, needs and desires for communications), poise (high tolerance to stress, optimism, high activity, self-confidence), openness (the desire for trustful and open interactions with others, for communications, openness to new experience, high self-criticism), extraversion (sociability, openness, optimism, high activity, friendliness). We have found that the students with pronounced anthropocentric attitudes towards environment are characterized by irritability (unstable emotional states, a tendency to respond emotionally to life situations), reactive aggressiveness (the desire to dominate, impulsivity of behavior), emotional lability (instability of emotional states, imbalance, irritability, insufficient self-control, frequent and abrupt mood swings) and shyness (low stress resistance, insecurity, anxiety). The study results prove that the rank indicators of the examined criteria are different, and this demonstrates differences in psychological characteristics of the respondents with different attitudes towards environment. The differences between the majority of the examined criteria were statistically significant (p≤0.01, p≤0.001), which confirmed possible differentiation of students by of their attitudes to environment. We have proved that expressed different attitudes (ecocentric, apathy or anthropocentric) to environment are not influenced by such psychological characteristics as: orientation in time, neuroticism, spontaneous aggressiveness and depression (p≥0.10). These personal characteristics do not actually influence the formation or transformation of students’ ecological consciousness. Basing on the experimental study, we have determined correlations between the ecocentrism indicators and the characteristics of future socionomic specialists’ social maturity. Namely, the students with pronounced ecocentric attitudes towards environment showed in interpersonal relationships strong authority and the desire for leadership, acute independence and dominance, excessive straightforwardness, accompanied by criticism and distrust, the tendency to cooperate with pronounced altruism and hypersocial attitudes, high stress resistance, optimism, activity, self-confidence.