ElarK-PNU

Психологічні засади впливу сімейного виховання на емоційний розвиток дітей старшого дошкільного віку

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гончарук, Наталія Миколаївна
dc.contributor.author Онуфрієва, Ліана Анатоліївна
dc.date.accessioned 2023-03-20T11:41:13Z
dc.date.available 2023-03-20T11:41:13Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Гончарук Н. М. Психологічні засади впливу сімейного виховання на емоційний розвиток дітей старшого дошкільного віку / Н. М. Гончарук, Л. А. Онуфрієва // Психологічний часопис. - 2019. - Т. 5, № 7. - С. 148-160. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/7265
dc.description.abstract У статті висвітлено психологічні засади вивчення стилів сімейного виховання та їх впливу на емоційний розвиток дітей старшого дошкільного віку. Описано особливості емоційного розвитку дошкільників в умовах родинного виховання. На основі аналізу теоретичних наукових джерел здійснено припущення, що емоційний розвиток дітей залежить від стилю сімейного виховання, який використовується батьками у повсякденній взаємодії. За результатами експериментального дослідження з’ясовано основні стилі сімейного виховання, серед яких виділено стилі невтручання; змагання; поміркованості; попереджувальний; контролю; співчуття; гармонійний. Описано та охарактеризовано сутність кожного стилю. Розкрито особливості впливу сімейного виховання на формування таких якостей особистості як емоційна стабільність, соціальна сміливість, особистісна тривожність, близькість емоційних стосунків з батьками, агресивність, нерішучість, вразливість і чутливість до критики, емоційна активність, установка на позитивний психологічний клімат. Визначено характер взаємозв’язку між вказаними змінними, що уможливлює виокремити психологічні чинники деструктивного емоційного розвитку дітей дошкільного віку для подальшого планування і проведення психокорекційної та розвивальної роботи з ними. З’ясовано, що емоційними якостями, вивченими за допомогою експериментальних методик, стали «емоційна стабільність», «соціальна сміливість», «близькість емоційних стосунків з батьками», «емоційна активність», «установка на позитивний психологічний клімат». Показано, що розвиненими вони є в дітей, яких виховують згідно концепцій поміркованості; співчуття; гармонійного розвитку, в окремих випадках стилів змагання та невтручання. Підтверджено, що відсутність покарання породжує у дошкільників бажання допомагати іншим, проявляти ініціативу, активність. Виявлено, що несприятливими чинниками емоційного розвитку виявились такі якості як «підвищений рівень тривожності», «агресивність», «вразливість і чутливість до критики», «нерішучість». За результати констатувального дослідження ці характеристики формуються в дітей, у вихованні яких використовують стилі змагання, попередження, контролю, невтручання. uk_UA
dc.description.abstract The article envisages the psychological principles of studying on the styles of family education and their influence on senior preschoolers’ emotional development. The features of preschoolers’ emotional development in the conditions of family education are described. On the basis of the analysed theoretical scientific sources, it is assumed that children’s emotional development depends on the style of family education used by their parents in everyday interaction. The main styles of family education were identified with the performed experimental study, particularly, the styles of non-interference; competition; moderation; warning; control; compassion; and a harmonious style. The essence of each style is described and characterized. The peculiarities of family educative influence on formation of some personal qualities are revealed, they are as follows: emotional stability, social courage, personal anxiety, intimacy of emotional relationships with parents, aggressiveness, indecision, disturbance and sensitivity to criticism, emotional activity, setting on a positive psychological climate. The character of the relations between the indicated variables is determined, which makes it possible to distinguish the psychological factors leading to destructive emotional development of preschool children; so psycho-correction and developmental work with rhe aim to overcome the negative factors can be further planned and implemented. The emotional positive qualities, studied with the help of experimental methods, were “emotional stability”, “social courage”, “intimacy of emotional relationships with parents”, “emotional activity”, “setting on a positive psychological climate”. It is shown that these qualities can be developed at children if they are raised in accordance with the ideas of moderation; compassion; harmonious development, and, in some cases, in the competitive and non-intervening environment. Absence of punishment inspires preschoolers to help others, to show initiative, to be active. The unfavorable factors of the emotional development were: “increased level of anxiety”, “aggressiveness”, “vulnerability and sensitivity to criticism”, “indecisiveness”. According to the results of the qualitative research, these characteristics are developed at children, whose parents use the styles of competition, prevention, control, non-interference. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України uk_UA
dc.subject сімейне виховання uk_UA
dc.subject стиль сімейного виховання uk_UA
dc.subject старший дошкільний вік uk_UA
dc.subject емоційний розвиток uk_UA
dc.subject family education en
dc.subject styles of family education en
dc.subject senior preschool age en
dc.subject emotional development en
dc.title Психологічні засади впливу сімейного виховання на емоційний розвиток дітей старшого дошкільного віку uk_UA
dc.title.alternative Psychological foundations of the influence of family education on the emotional development of older preschool children en
dc.type Article en


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу