ElarK-PNU

Формування сучасних уявлень про адаптивне освітнє середовище закладу вищої освіти

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бахмат, Наталія Валеріївна
dc.contributor.author Сидорук, Людмила Миколаївна
dc.date.accessioned 2023-04-24T09:53:57Z
dc.date.available 2023-04-24T09:53:57Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Бахмат Н. Формування сучасних уявлень про адаптивне освітнє середовище закладу вищої освіти / Н. Бахмат, Л. Сидорук // Освітній простір України. - 2019. - Вип. 15. - С. 17-25. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7398
dc.description.abstract У статті обгрунтовано необхідність формування адаптивного освітнього середовища закладу вищої освіти. На основі аналізу наукових праць охарактеризовано сутність поняття “адаптивне освітнє середовище закладу вищої освіти”. Визначено його основні характеристики і умови формування, розглянуто окремі аспекти реалізації. Зокрема, визначено, що їх застосування дозволяє підвищити якість навчання й підсилити освітні ефекти впровадження інноваційних педагогічних програм і методик, оскільки дає викладачам додаткові можливості для побудови індивідуальних освітніх траєкторій здобувачів вищої освіти, а також дозволяє автоматизувати цей процес. uk_UA
dc.description.abstract The article emphasizes the necessity of adaptive educational circumstance formation in the higher educational establishment, such surroundings should be adjusted to learners’ skills, needs, and abilities in order to make these students to be active participants of educational process and provide the right for a high quality education. Taking into consideration the definition given by foreign and Ukrainian scholars, adaptivity of educational process is considered to use IT technologies or disabled learner-centered teaching with a deep concern of their psychological and physiological features. The scholars announce main characteristics of adaptive educational circumstances to be flexibility of education and focus on individual features of students. It was proved that formation of adaptive educational circumstances should be created by means of integrating of pedagogical, digital and inclusive technologies which take into essential consideration learners’ individual skills and needs. Adaptive teaching will provide flexibility and personalization for students to have the equal access to higher education. The research resulted the idea about importance of adaptivity in formation of educational circumstances which match the criteria of society and educational principles. Realization of these peculiarities of education would be possible through usage of IT technologies in this way there will be necessary circumstances for individualization and personalization of teaching. There are outlined advantages of adaptive teaching with using IT technologies for students. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника uk_UA
dc.subject адаптація освітнього процесу uk_UA
dc.subject освітнє середовище uk_UA
dc.subject інклюзія uk_UA
dc.subject адаптивне навчання uk_UA
dc.subject інформаційно-комунікаційні технології uk_UA
dc.subject вища освіта uk_UA
dc.subject adaptation of educational process en
dc.subject educational circumstances en
dc.subject inclusion en
dc.subject adaptive teaching en
dc.subject digital and communicative technologies en
dc.subject higher education en
dc.title Формування сучасних уявлень про адаптивне освітнє середовище закладу вищої освіти uk_UA
dc.title.alternative Development of contemporary visions about adaptive educational circumstances of the higher educational establishment en
dc.type Article en


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу