The purpose of the study was to determine the authenticity of the dynamic balance control device developed on the basis of modern trends in the field of electronic equipment for students with disabilities. Materials and methods. 32 students with disabilities, aged 18–24 years, I–III years of study, who received a doctor’s permission to participate in testing and had vestibular disorders, were selected for the studied sample, in accordance with the provisions of voluntariness and anonymity. General scientific methods of gathering theoretical information, the method of technical modeling, pedagogical testing and methods of mathematical statistics were used. Results. A dynamic balance control device was developed on the basis of the most up-to-date electronic equipment and programming. The device consists of an integrated electronic unit, a programmable microcontroller system unit, and a PC. The information received by the capacitive sensors placed in the unit of the integrated electronic unit during the student’s performance of the test task is processed in the unit of the programmable microcontroller system and transmitted via non-contact infrared communication lines to the PC where it is graphically presented. To establish the authenticity of testing using the developed device, reliability and validity coefficients were determined, which in numerical values reached a “high” level, in contrast to the test the results of which were recorded directly by the teacher and numerically corresponded to the limits of “low” and “medium”. Conclusions. The dynamic balance control device presented in the work is designed using the most up-to-date electronic equipment and programming. Considering the importance of eliminating vestibular disorders and related dynamic balance disorders in students with disabilities, the use of the presented development of the control device in the practice of inclusive PE is aimed at ensuring the effectiveness of this process. The integration of a control device developed based on current trends in the field of electronic equipment into the inclusive physical education of students with disabilities is the basis for the development of new approaches in the process of dynamic balance testing based on objective assessment.
Мета дослідження полягала у визначенні автентичності розробленого на основі сучасних трендів в галузі електронної техніки пристрою контролю динамічної рівноваги студентів з інвалідністю. Maтеріал та методи. До досліджуваної вибірки. відповідно до положень добровільності та анонімності. було добрані студенти з інвалідністю. віком 18-24 роки. І-ІІІ курсів навчання, які отримали дозвіл лікаря на участь у тестуванні та мали вестибулярні порушення. Використано загальнонаукові методи збору теоретичної інформації, метод технічного моделювання, педагогічне тестування й методи математичної статистики. Результати. Розроблено пристрій контролю динамічної рівноваги на основі найсучаснішої електронної техніки та програмування. Пристрій складається з блоку програмованої вбудованої мікроконтролерної системи. джерела живлення, ПК, блоку інтегрованого електронного об’єднання. Інформація, отримана сенсорами, розміщеними у блоці інтегрованого електронного об’єднання при виконанні студентом тестового завдання, обробляється мікроконтролером та передається безконтактними лінями інфрачервоного зв’язку на ПК, де графічно представляється. Для установлення автентичності тестування з використанням розробленого приладу, було визначено коефіцієнти надійності та валідності, які у числових значеннях досягли «високого» рівня, на противагу тесту, результати якого фіксувались безпосередньо викладачем з використанням секундоміра й за числовими показниками відповідні межам «низької» та «середньої». Висновки. Представлений у роботі пристрій контролю динамічної рівноваги сконструйовано з використанням найсучаснішої електронної техніки та програмування. Зважаючи на важливість усунення вестибулярних розладів та пов’язаних із ними порушень динамічної рівноваги у студентів з інвалідністю, використання презентованої розробки пристрою контролю у практиці інклюзивного ФВ скеровано на забезпечення ефективності цього процесу. Інтеграція у інклюзивне фізичне виховання студентів з інвалідністю пристрою контролю, розробленого на основі сучасних трендів в галузі електронної техніки, є основою розроблення нових підходів у процесі тестування динамічної рівноваги на основі об’єктивного оцінювання.