В монографии литературная эпоха 20-х годов исследуется с точки зрения эстетической полемики, центральным вопросом которой стала проблема художника как субъекта искусства. На основе сравнительного анализа эстетических принципов литературной группы «Серапионовы братья» и позиции официальной критики в исследовании последовательно
доказывается, что утилитаризм в искусстве приводит к упрощенной трактовке задач искусства, недооценке творческой личности, к разрушению специфики художественной сферы. В монографии анализируется единственный совместный альманах «братьев», который стал творческой реализацией идейно-эстетических принципов группы. Для научных работников, студентов и всех, кто интересуется вопросами развития русской литературы первого послеоктябрьского десятилетия.
In the monograph the literary epochof the 20s is investigated from the point of view of the aesthetic controversy, the central question of which was the problem of the artist as a subject of art. Based on a comparative analysis of the aesthetic principles of the literary group “The Serapion Brothers” and the position of official criticism it is consistently proved in the study that utilitarianism in art leads to a simplified interpretation of the art tasks, to the underestimation of the creative personality, to the destruction of the specific character of the artistic sphere. In the monograph the only joint “brothers’” almanac, which became the creative realization of the ideological and aesthetic principles of the group,is examined. For researchers, students and anyone interested in development of Russian literature of the first post-October decade.