У збірнику висвітлюються актуальні питання спеціальної освіти та особливостей інклюзивного навчання, представлено широкий спектр наукових пошуків та практичних доробок вітчизняних дослідників. Показані особливості організації та проведення навчально-виховної, корекційної-розвивальної та реабілітаційної роботи з різними віковими групами дітей з особливими освітніми потребами як в умовах закладів дошкільної, шкільної та позашкільної освіти. Окремо подані актуальні питання щодо розробленя професійного стандарту на професії ‟Логопед” та ‟Терапевт мови і мовлення”. Збірник наукових праць включено до переліку наукометричних баз даних Index Copernicus, Scholar Google. Збірник включений до категорії «Б» з 27.09.2021 переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора наук, кандидата наук та ступеня доктора філософії.
The collection addresses current issues in special education and features the specifics of inclusive education. It presents a wide range of scientific research and practical achievements by domestic researchers. The publication highlights the nuances of organizing and conducting educational, corrective-developmental, and rehabilitation work with various age groups of children with special educational needs, both in the conditions of preschool, school, and extracurricular educational institutions. Additionally, there are separate discussions on current issues related to the development of professional standards for the professions of "Speech Therapist" and "Speech and Language Therapist." The collection of scientific papers is included in the list of scientometric databases, namely Index Copernicus and Google Scholar. The collection is categorized as "B" from 27.09.2021 according to the list of scientific professional publications in Ukraine, where the results of dissertation research for obtaining scientific degrees of Doctor of Sciences, Candidate of Sciences, and Doctor of Philosophy can be published.