Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Хмельницький національний університет, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України. – Хмельницький, 2012. У роботі вперше цілісно висвітлено теорію і практику діяльності шкіл з поглибленим вивченням німецької мови в Україні кінця 40-х років ХХ – початку ХХІ ст.; визначено й охарактеризовано організаційно-педагогічні засади їх діяльності; виокремлено етапи розвитку та напрями діяльності; уточнено нормативні ознаки спеціалізованих шкіл; розкрито сутність і співвідношення понять «школа з поглибленим вивченням німецької мови» та «спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземної мови»; виявлено змістово-процесуальні характеристики роботи школи й розроблено рекомендації щодо напрямів і перспектив її подальшого розвитку, в яких розглянуто можливості створення єдиної системи вимог до організації процесу поглибленого вивчення німецької на усіх освітніх рівнях, підготовки Державного стандарту з німецької мови, активізації надання школою додаткових освітніх послуг (літня школа для першокласників, мовний табір, курси). Основні результати дослідження можуть бути використанні під час викладання курсів історії педагогіки, педагогіки, методики викладання іноземних мов у ЗОШ, а також науковцями, педагогами-практиками.
The thesis for the Degree of Candidate of Pedagogical Sciences in the specialty 13.00.01 – pedagogical and history of pedagogi. – Kchmelnytsky National University, The Ministry of Education and Science, Youth and Sport of Ukraine. – Kchmelnytsky, 2012. In the research it is firstly comprehensively highlighted the theory and practice of the activity of comprehensive schools with in-depth German learning in Ukraine during the end of the 40s of the 20th century – the beginning of the 21 century; it is determined and characterized the organizationally- pedagogical principles of their activity. The dissertation deals with the stages of such schools’ development and the directions of their activity. The normative characteristics of specialized schools are specified in the manuscript. The dissertation focuses on the essence and correlation of the notions ― a school with in-depth German learning‖ and ― a specialized school with in-depth language learning‖. In the research the contentprocedural characteristics of the school activity are found out; the recommendations for the directions and the prospects of its further development are worked out, which deal with the possibility of creation of common system of requirements to the organization of the process of in-depth German learning at all educational levels, to the preparation of the State standard in German and the activation of providing additional educational services (summer school for firstgraders, language camp, courses). The main results of the research may be used at conducting courses of history of pedagogics, pedagogics and methodology of teaching foreign languages in comprehensive schools and also by scientists, practical teachers.