У статті проаналізовано проблему національно-патріотичного виховання молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Визначено особливості формування національної свідомості у цієї категорії дітей. Зазначено, що патріотичне виховання учнів з інтелектуальними порушеннями є складнішим у порівнянні з дітьми з нормотиповим розвитком, враховуючи особливості їхнього психофізичного розвитку. Проаналізовано роль педагогів у національно-патріотичному вихованні школярів з інтелектуальними порушеннями. Зазначено рекомендації вчителям щодо виховання патріотизму в учнів з особливими освітніми потребами. Подано результати опитування педагогів, з метою з’ясування, як вони розуміють поняття «національно-патріотичне виховання», хто, на їхню думку, повинен займатися національно-патріотичним вихованням дітей, чи потрібна їм допомога сімей учнів у здійсненні національно-патріотичного виховання, серед інших видів виховання скільки часу (%) вони б відвели на національно-патріотичне виховання, які форми роботи щодо національно-патріотичного виховання вони вважають ефективними, чи вистачає їм інформації для планування ефективної взаємодії з батьками щодо патріотичного виховання дітей, які чинники ускладнюють процес виховання патріотичності у дітей з інтелектуальними порушеннями. У дослідженні взяли участь педагоги з Кам’янець-Подільського навчально-реабілітаційного центру Хмельницької обласної ради, КЗ «Ізмаїльська спеціальна загальноосвітня школа № 5 І–ІІ ступенів», КЗ «Піщанський навчально-реабілітаційний центр» Вінницької обласної Ради, КЗ «Чорнянська спеціальна школа Одеської обласної ради». Результати анкетування педагогів свідчать про їхню обізнаність у проблемі національно-патріотичного виховання школярів. Вони зазначили, що труднощі у роботі з молодшими школярами з інтелектуальними порушеннями пов’язані як з їхніми особливостями психофізичного розвитку, так і з небажанням батьків долучатися до виховання патріотизму у них. Наголошено, що патріотичне виховання має охоплювати всіх учасників освітнього процесу, сприяти формуванню в учнів та утвердженню у педагогів та батьків національних і загальнолюдських цінностей, якостей особистості, що притаманні громадянину України.
The article analyzes the problem of national-patriotic education of younger schoolchildren with intellectual disabilities. The peculiarities of the formation of national consciousness in this category of children have been determined. It is noted that the patriotic upbringing of schoolchildren with intellectual disabilities is more difficult, taking into account the peculiarities of their psychophysical development. The role of teachers in the national-patriotic education of schoolchildren with intellectual disabilities is analyzed. Recommendations for teachers regarding education of patriotism in schoolchildren with special educational needs are indicated. The results of a survey of teachers are presented, in order to find out how they understand the concept of “national-patriotic education”, who, in their opinion, should be engaged in the national-patriotic education of children, whether they need the help of schoolchildren’ families in the implementation of national-patriotic education, among other types of education, how much time (%) they would spend on national-patriotic education, what forms of work regarding national-patriotic education do they consider effective, do they have enough information to plan effective interaction with parents regarding patriotic education of children, what factors complicate the process of education patriotism in children with intellectual disabilities. The results of a survey of teachers testify to their awareness of the problem of national-patriotic education of schoolchildren. They noted that the difficulties in working with younger schoolchildren with intellectual disabilities are related to both their psychophysical development and parents’ reluctance to participate in the education of patriotism in them. It was emphasized that patriotic education should include all participants in the educational process, contribute to the formation of national and universal human values and personal qualities inherent in a citizen of Ukraine in schoolchildren and confirmation in teachers and parents.