DSpace Repository

Роль педагогів закладів загальної середньої освіти у реалізації корекційного компоненту інклюзивної освіти

Show simple item record

dc.contributor.author Чопік, Олена Василівна
dc.date.accessioned 2024-04-09T10:34:47Z
dc.date.available 2024-04-09T10:34:47Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Чопік О.В. Роль педагогів закладів загальної середньої освіти у реалізації корекційного компоненту інклюзивної освіти. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). 2022. Вип. 19. C. 249-260. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7923
dc.description.abstract Стаття присвячена актуальній проблемі участі педагогів закладів загальної середньої освіти у реалізації корекційного компоненту інклюзивної освіти. У статті зазначено функції вчителів предметів у закладі загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням. Наголошено на порушеннях в організації інклюзивного навчання та їхніх причинах. Розкрито сутність корекційної спрямованості навчання і виховання учнів з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного закладу. Досліджено методичну готовність педагогів до роботи в інклюзивних класах. З’ясовано, що педагоги загалом є досить компетентними у питаннях організації інклюзивного навчання, хочуть підвищувати свій професійний рівень, проте не повністю усвідомлюють свою роль як члена команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. uk_UA
dc.description.abstract The article is devoted to the topical problem of participation of teachers of general secondary education institutions in the implementation of the correctional component of inclusive education. The functions of subject teachers have been designated in the article. Violations in the organization of inclusive education and their causes have been emphasized. The essence of the correctional orientation of education and upbringing of pupils with special educational needs in an inclusive institution has been revealed. The methodical readiness of teachers to work in inclusive classes has been studied. Their attitude to inclusive education was studied, how they understand the concept of “inclusion”, it was found out which categories of children with special educational needs they know, which of these children can study in an inclusive institution, who should conduct lessons in an inclusive class, when the correctional component of inclusive education should be implemented, with which categories of children should be conducted correctional classes and for what purpose, what is an individual development program and who should develop it, whether they would like to receive additional information about the peculiarities of education of children with special educational needs, which of the specialists should work teacher, what is the purpose of this cooperation, what conditions should be created for successful educating children, whether they are ready to implement inclusive education, which competencies they need to work in an inclusive institution, what forms of methodological work are appropriate to prepare teachers to work in an inclusive institution. It was found that teachers in general are quite competent in the organization of inclusive education, want to improve their professional level, but are not fully aware of their role as a member of the team of psychological and pedagogical support of children with special educational needs. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Видавець Ковальчук О.В. uk_UA
dc.subject педагоги uk_UA
dc.subject заклад загальної середньої освіти uk_UA
dc.subject корекційний компонент uk_UA
dc.subject інклюзивна освіта uk_UA
dc.subject діти з особливими освітніми потребами uk_UA
dc.subject teachers en
dc.subject general secondary education institution en
dc.subject correctional component en
dc.subject inclusive education en
dc.subject children with special educational needs en
dc.title Роль педагогів закладів загальної середньої освіти у реалізації корекційного компоненту інклюзивної освіти uk_UA
dc.title.alternative The role of teachers of general secondary education in the implementation of the correctional component of inclusive education en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account