Стаття присвячена актуальній проблемі сучасної спеціальної психопедагогіки, зокрема, формуванню соціальних компетентностей у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Проаналізовано сутність поняття «соціальна компетентність молодшого школяра», узагальнено власне визначення його змісту й обґрунтовано структуру, ознаки та рівні сформованості соціальної компетентності учнів молодшого шкільного віку. Визначено рівні сформованості соціальної компетентності у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями за допомогою методів: спостереження; бесіда, анкетування, тестування (діагностичні методики: компетентностей Г. Беспалової, соціальної компетентності молодших школярів К. Перелигіної та І. Фішман, методику Рене Жиля, адаптовані до нашої теми та категорії дітей); обробка та інтерпретація даних (оцінка, систематизація, узагальнення та опис отриманих результатів). Описано етапи дослідження відповідно до компонентів соціальної компетентності. Перший етап передбачав дослідження рівня сформованості у дітей з порушеннями інтелекту змістового компоненту. Метою цього етапу було визначення рівня соціальної компетентності учнів молодшого шкільного віку з порушеннями інтелекту за змістовим компонентом. Другий етап передбачав вивчення рівня сформованості соціальної компетентності за ціннісно-мотиваційним показником. Третій етап дослідження полягав у виявленні рівня розвитку поведінкового критерію, що характеризується розвинутими навичками і способами соціально значущої діяльності; умінням спілкуватися і взаємодіяти у будь-якій діяльності; навичками емоційної саморегуляції; володінням засобами організації своєї поведінки. Результати проведення констатувального експерименту свідчать про недостатній рівень розвитку соціальної компетентності в дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями в освітньому процесі. Виявлені рівні розвитку соціальної компетентності свідчать про необхідність розробки та впровадження комплексу заходів із розвитку соціальної компетентності молодших школярів цієї категорії.
The article is devoted to the current problem of modern special psychopedagogy, in particular, the formation of social competences in younger schoolchildren with intellectual disabilities. The essence of the concept of “social competence of a younger schoolchildren” has been analyzed, the actual definition of its content has been summarized, and the structure, signs and levels of formation of social competence of younger schoolchildren have been substantiated. The levels of formation of social competence among younger schoolchildren with intellectual disabilities have been determined using the following methods: observation; conversation, questionnaire, testing (diagnostic methods: competences of G. Bespalova, social competence of younger schoolchildren K. Perelighina and I. Fishman, methodology of René Gilles, adapted to our topic and category of children); data processing and interpretation (evaluation, systematization, generalization and description of the obtained results). The stages of research according to the components of social competence have been described. The first stage involved researching the level of formation of the content component in children with intellectual disabilities. The purpose of this stage was to determine the level of social competence of elementary school pupils with intellectual disabilities according to the content component. The second stage involved the study of the level of formation of social competence according to the value-motivational indicator. The third stage of the research consisted in identifying the level of development of the behavioral criterion, which is characterized by developed skills and methods of socially significant activity; the ability to communicate and interact in any activity; emotional self-regulation skills; possession of the means of organizing one's behavior. The results of the ascertainment experiment indicate an insufficient level of development of social competence in children of primary school age with intellectual disabilities in the educational process. The identified levels of social competence development indicate the need to develop and implement a set of measures to develop the social competence of younger schoolchildren of this category.