Відповідно до результатів моніторингу науково-методичної літератури доцільно констатувати, що актуальним питанням організації системи професійної освіти майбутніх інструкторів з фізичної підготовки і спорту для потреб інституцій сектору безпеки і оборони України (із урахуванням наявного бойового досвіду) присвячено недостатню кількість наукових праць. В процесі дослідно-аналітичної роботи використані наступні методи дослідження: ідеалізації, формалізації, аксіоматичні, історичні і логічні, сходження від конкретного. Крім цього під час теоретичного дослідження використано досвід бойових дій та особистий досвід організації системи підготовки кадрів для потреб інституцій сектору безпеки і оборони України. В результаті теоретичного дослідження нами визначені сутнісні характеристики формування готовності майбутніх інструкторів з фізичної підготовки і спорту (на прикладі військовослужбовців Національної гвардії України) до професійної діяльності. Перспективи подальших досліджень у обраному напрямі наукової розвідки передбачають визначення: критеріїв, показників та рівнів формування готовності майбутніх інструкторів з фізичної підготовки і спорту до професійної діяльності.
Today's realities require high professional training from servicemen of institutions of the security and defense sector of Ukraine (SDSU). This is achieved by a balanced and step-by-step organization of the training system for representatives of the studied category. The leading link in the training of military personnel of various categories is played by instructors, who are carriers of the necessary theoretical knowledge and practical skills. In addition, the instructors for the types of professional training are carriers of combat experience, which significantly increases the quality of training of military personnel of various categories. In the context of theoretical research, it is appropriate to highlight that in the military units of the NGU, practical classes in physical and special physical training are in the vast majority provided by full-time instructors in physical training and sports (PTS). In view of the above, the importance of individual methodical and practical preparation of the representatives of the studied category in the direction of their organization of forms of physical training is monitored. According to the results of the monitoring of the scientific literature, it is appropriate to state that insufficient number of scientific works are devoted to the urgent issue of organizing the system of professional education of future instructors in PTS for the needs of the institutions of the SDSU. Research methods: idealization, formalization, axiomatic, historical and logical, descent from concrete. As a result of the research, we determined the essential characteristics of the formation of the readiness of future instructors in PTS for professional activity.