dc.contributor.author |
Vatamaniuk, Galyna |
|
dc.contributor.author |
Dutkevych, Tetiana |
|
dc.date.accessioned |
2025-01-13T09:14:34Z |
|
dc.date.available |
2025-01-13T09:14:34Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Vatamaniuk, G., & Tetiana, T. (2024). Project-based learning as a means of forming leadership qualities in senior preschool children. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”, 10(3), 29-39. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/8647 |
|
dc.description.abstract |
The relevance of this research is determined by the modern demands of Ukrainian society for the formation of motivated, responsible citizens who can successfully fulfil leadership roles. The aim of the study was to find an answer to the question of how project-based learning contributes to the development of leadership qualities in older preschool children. The research employed structural-functional, terminological, humanistic, genetic, activity-functional, and competency-based approaches, as well as general scientific logical methods (analysis, the unity of induction and deduction, modelling, and systematisation). Leadership qualities (independence, initiative, creativity, responsibility, communicativeness, organisational skills, partnership, empathy) were defined as components of leadership as a child’s social competence. It is shown that project-based learning involves the organisation of children’s activities to create a project, which is based on the need to solve a life problem, achieve a certain goal, to obtain a specific result through the sequential solution of current tasks. Project-based learning aligns with the demands of the modern age, expanding the space for children’s creativity, stimulating thinking, boosting motivation, and enabling educators and children to be partners, avoiding displays of dominance. Project-based learning successfully fosters leadership qualities such as communicativeness, organisational skills, partnership, and empathy in senior preschool children, as it is built on group interaction with its inherent phenomena of role distribution, communication, and mutual understanding. By modelling the process of solving real-life problems during the project, children develop leadership qualities such as independence, initiative, creativity, and responsibility. The specific capabilities of project-based learning in developing leadership qualities lie in providing opportunities for children to exhibit leadership qualities in interactions with both peers and adults; fostering various types of leadership (communicative and business, formal and informal, etc.) and the acquisition of different leadership roles (organiser, expert, idea generator, communicator); and preventing “negative” leader traits such as arrogance, dominance, and egocentrisms |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Актуальність дослідження зумовлена сучасними запитами українського суспільства на формування мотивованих, відповідальних громадян, що можуть успішно виконувати лідерські ролі. Метою роботи став пошук відповіді на питання про те, як за допомогою проєктної технології відбувається формування лідерських якостей старших дошкільників. У дослідженні застосовано структурно-функціональний, термінологічний, гуманістичний, генетичний, діяльнісно-функціональний та компетентнісний підходи, а також загальнонаукові логічні методи (аналіз, єдність індукції та дедукції, моделювання, систематизація). Лідерські якості (самостійність, ініціативність, креативність, відповідальність, комунікабельність, організаторські вміння, партнерство, співчутливість) визначено складовими лідерства, як соціальної компетентності дитини. Показано, що проєктна технологія передбачає організацію діяльності дітей зі створення проєкту, в основі якого лежить потреба у вирішенні життєвої проблеми, у досягненні певної цілі, отриманні конкретного результату завдяки послідовному вирішенню поточних завдань. Технологія проєктів відповідає вимогам часу, розширює простір для творчості дитини, активізує мислення, підсилює вмотивованість, надає педагогу й дітям можливість бути партнерами, уникаючи проявів домінантності. Проєктна технологія дозволяє успішно формувати у старших дошкільників лідерські якості комунікабельності, організаторських умінь, партнерства, співчутливості, оскільки побудована на груповій взаємодії дітей з властивими їй явищами розподілу групових ролей, спілкування, взаєморозуміння. Моделювання дітьми під час виконання проєкту процесу вирішення життєвих проблем дозволяє розвивати у них такі лідерські якості, як самостійність, ініціативність, креативність, відповідальність. Специфічні можливості проєктної технології у формуванні лідерських якостей полягають у забезпеченні можливостей для прояву дитиною лідерських якостей у спілкуванні як з однолітками, так і з людьми іншого віку; формування різних видів лідерства (комунікативного і ділового, офіційного і неофіційного тощо) та засвоєння різних лідерських ролей (організатора, експерта, генератора ідей, комунікатора); попередження «негативних» рис лідера – таких як зверхність, домінантність, егоцентризм. |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
en |
dc.publisher |
Mukachevo State University |
en |
dc.subject |
personality |
en |
dc.subject |
leadership |
en |
dc.subject |
senior preschooler |
en |
dc.subject |
educational project |
en |
dc.subject |
cooperation |
en |
dc.subject |
educator |
en |
dc.subject |
особистість |
uk_UA |
dc.subject |
лідерство |
uk_UA |
dc.subject |
старший дошкільник |
uk_UA |
dc.subject |
освітній проєкт |
uk_UA |
dc.subject |
співпраця |
uk_UA |
dc.subject |
педагог |
uk_UA |
dc.title |
Project-based learning as a means of forming leadership qualities in senior preschool children |
en |
dc.title.alternative |
Проєктна технологія як засіб формування лідерських якостей у дітей старшого дошкільного віку |
uk_UA |
dc.type |
Article |
en |