dc.contributor.author |
Ватаманюк, Галина Петрівна |
|
dc.date.accessioned |
2025-01-13T10:07:09Z |
|
dc.date.available |
2025-01-13T10:07:09Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
2. Ватаманюк Г. П. Особливості використання дитячої книги у процесі розвитку творчості старших дошкільників. Актуальні проблеми гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич : Гельветика, 2020. Вип. 27. Т. 1. С. 224-229. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/8649 |
|
dc.description.abstract |
У статті схарактеризовано дефініції понять «творчість», «дитяча творчість», «дитяча книга». Окреслено властивості творчої особистості дошкільника (самостійність, ініціативність, оригінальність, варіативність, зацікавленість, комунікабельність) та ознаки його творчої поведінки. Названо групи функцій дитячої книги: онтологічну й феноменологічну. До першої (сутнісної) групи зараховано комунікативну, до другої (специфічної) – соціальний, пізнавальний, естетичний блоки функцій. Розкрито сутність і зміст компонентів педагогічно-творчого потенціалу дитячої книги в процесі роботи з дошкільниками: творче читання і сприймання, продуктивна читацька діяльність (художня й художньо-конструктивна творчість), мовленнєво-творча діяльність (художньо-літературна творчість), музично-рухова діяльність (музична і пластична творчість). Творче читання (слухання) розглянуто як процес включення читача в зображені письменником події, можливість прожити їх, співпережити з літературними героями, що збуджує власні переживання, активізуючи уяву – основу творчості. Творче читання стимулює народження в читача власних думок на основі авторських. Творче сприймання трактується як здатність читача створювати власні образи на основі описаного, зі слів народжувати в уяві картини й звуки; разом зі створенням образів викликати у свідомості емоційний резонанс, співпереживаючи герою, відкривати суб’єктивну сторону його свідомості й переносити її на себе. Продуктивну читацьку творчість роз’яснено як відтворення й закріплення вражень від прочитаного в образотворчій діяльності (малювання, ліплення, створення аплікацій, конструювання виробів із різних матеріалів) за змістом літературного сюжету і створення власної книги. З’ясовано, що мовленнєво-творчий компонент стимулює моделювання змісту власної історії в різних жанрах (оповідання, казки, вірша, небилиці) та у відтворенні тексту засобами художнього самовираження (декламування, театралізація). Музично-творчий компонент передбачає стимулювання дошкільників до самовираження в різних видах музичної діяльності на основі творчої уяви про описані події, предмети та явища, пов’язані з музикою (творче відтворення задуманого в мовленні, співі, рухах, музикуванні). |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The article defines the concepts of “creativity”, “children's creativity”, “children's book”. The traits of a preschooler’s creative personality (independence, initiative, originality, variability, interest, sociability) and signs of his creative behaviour are characterised. The groups of functions of the children's book are given: ontological and phenomenological. The first (essential) group includes communicative function, the second (specific) group includes social, cognitive and aesthetic blocks of functions. The author reveals the essence and content of the components of pedagogical and creative potential of the children's book in the process of work with preschool children – creative reading and perception, productive reading activity (artistic and artistic-constructive creativity), speech-creative activity (literary creativity), musical-motor activity (musical and plastic creativity). Creative reading (listening) is considered as the process of involving the reader in events depicted by the writer, an opportunity to experience them, to empathize with literary heroes, to excite one's own experiences activating imagination – the basis of creativity. Creative reading stimulates the reader to get his own ideas on the basis of the author's ones. Creative perception is defined as the reader’s ability to create his own images, pictures and sounds on the basis of the described scenes; to empathize with the hero, discovering the subjective side of his consciousness and transferring it to own life. Productive reading creativity is explained as the reproduction and consolidation of impressions on the content of literary work in visual activity (drawing, sculpting, appliques, designing from various materials), as well as the creation of own book. It is found that speech-creative component stimulates modelling of the content of own story in different genres (story, tale, poem, nonsense poem) and in reproduction of the text by means of artistic expression (recitation, dramatization). Musical-creative component provides for stimulation of preschoolers to self-expression in various types of musical activity on the basis of creative imagination about the described events, objects and phenomena related to music (creative reproduction of the thought in speech, singing, movements, music making). |
en |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Видавничий дім "Гельветика" |
uk_UA |
dc.subject |
творчість |
uk_UA |
dc.subject |
дитяча книга |
uk_UA |
dc.subject |
дошкільники |
uk_UA |
dc.subject |
творчий потенціал |
uk_UA |
dc.subject |
творче читання і сприймання |
uk_UA |
dc.subject |
мовленнєва й художня творчість |
uk_UA |
dc.subject |
музична і пластична творчість |
uk_UA |
dc.subject |
creativity |
en |
dc.subject |
children's book |
en |
dc.subject |
preschoolers |
en |
dc.subject |
creative potential |
en |
dc.subject |
creative reading and perception |
en |
dc.subject |
speech and artistic creativity |
en |
dc.subject |
musical and plastic creativity |
en |
dc.title |
Особливості використання дитячої книги в процесі розвитку творчості старших дошкільників |
uk_UA |
dc.title.alternative |
PECULIARITIES OF USE OF CHILDREN'S BOOK IN THE PROCESS OF DEVELOPING SENIOR PRESCHOOLERS’ CREATIVITY |
en |
dc.type |
Article |
en |