ElarK-PNU

Роль шкільної географії у формуванні екологічної свідомості учнів

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Корнус, О. Г.
dc.contributor.author Корнус, А. О.
dc.contributor.author Мовчан, В. В.
dc.date.accessioned 2018-04-26T08:51:40Z
dc.date.available 2018-04-26T08:51:40Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Корнус О.Г., Корнус А.О., Мовчан В.В. Роль шкільної географії у формуванні екологічної свідомості учнів / О.Г. Корнус, А.О. Корнус, В.В. Мовчан // Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія екологія. – 2016. – Вип. 1. – С. 99-110 uk_UA
dc.identifier.issn 2519-8955
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1426
dc.description.abstract Розглянуто і проаналізовано впровадження методів формування екологічної свідомості школярів на уроках географії, починаючи від ідей К. Д. Ушинського і завершуючи сучасними педагогічними технологіями. Наведено приклади застосування географічних підходів для зростання екологічної культури учнів на базі знань, отриманих в основній школі відповідно навчальній програмі з географії та на основі використання місцевого матеріалу. Надано рекомендації щодо впровадження системи екологічного виховання під час навчання географії у кожному класі. Розкрито шляхи поєднання теоретичних знань, краєзнавчих досліджень та практичної природоохоронної діяльності для оптимального підвищення рівня екологічної грамотності в школярів. Описано роль вчителя географії у процесі екологічної освіти і виховання. Зазначається, що саме від його знань, бажання та професійного вміння залежить формування екологічної свідомості серед підростаючого покоління. uk_UA
dc.description.abstract Purpose. The aim of article is to outline the role of school geography in forming of environmental awareness of pupils. Methodology. The analysis of program of the geography school course points to the wide opportunities of this discipline in the implementation of environmental education and upbringing of children and adolescents. Results. The introduction of methods ecological consciousness formation of pupils in geography lessons was reviewed and analyzed, ranging from ideas of K. Ushynskyi to modern pedagogical technologies. Examples of use of the geographic approaches for the growth of ecological culture of pupils on the basis of knowledge obtained in the basic school, in accordance with the curriculum of geography and through the use of local material are given. Originality and practical value. The particular themes and sections of school geography for each class, when studying of which the teacher is required to pay attention to the formation of environmental thinking in the younger generation were deঔned. Conclusion. As can be seen, the curriculum of school geography is designed so that the among of children and adolescents who ঔnished the course of the basic school, on the basis of knowledge about the geographical envelope as the biggest natural-territorial complex on the Earth, as well as thanks of practical nature conservation work, there was a gradual emergence of environmental consciousness and ecological culture. In the future, this could be a determining factor in their attitude towards the environment, and possibly will contribute to the choice of a profession in the future. The ways to combine theoretical knowledge, local natural history research and practical environmental activities, to optimize the level of environmental literacy of pupils were revealed. The role of the teacher of geography in the process of environmental education and pupils training was described. It is noted that it is from teacher’s knowledge, his desire and professional skills depends the formation of environmental awareness among the younger generation. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка uk_UA
dc.relation.ispartofseries Випуск 1;Екологія.
dc.subject шкільна географія uk_UA
dc.subject екологічна свідомість uk_UA
dc.subject екологічне виховання uk_UA
dc.subject екологічне мислення uk_UA
dc.subject екологічна культура uk_UA
dc.subject school geography uk_UA
dc.subject environmental awareness uk_UA
dc.subject environmental education uk_UA
dc.subject ecological thinking uk_UA
dc.subject ecological culture uk_UA
dc.title Роль шкільної географії у формуванні екологічної свідомості учнів uk_UA
dc.title.alternative РОЛЬ ШКОЛЬНОЙ ГЕОГРАФИИ В ФОРМИРОВАНИИ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО СОЗНАНИЯ УЧАЩИХСЯ uk_UA
dc.title.alternative THE ROLE OF SCHOOL GEOGRAPHY IN THE FORMATION OF ECOLOGICAL CONSCIOUSNESS OF PUPILS uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.udc 373.11.33:502


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

  • Випуск 1 [28]
    Статті, що увійшли до першого випуску вісника

Показати скорочений опис матеріалу