Розглянуто і проаналізовано впровадження методів формування екологічної  свідомості  школярів  на  уроках  географії,  починаючи  від  ідей К. Д. Ушинського і завершуючи сучасними педагогічними технологіями. Наведено приклади застосування географічних підходів для зростання екологічної культури учнів на базі знань, отриманих в основній школі відповідно навчальній програмі з географії та на основі використання місцевого матеріалу. Надано рекомендації щодо впровадження системи екологічного виховання під час навчання географії у кожному класі. Розкрито шляхи поєднання теоретичних знань, краєзнавчих досліджень та практичної природоохоронної діяльності для оптимального підвищення рівня екологічної грамотності в школярів. Описано роль вчителя географії у процесі екологічної освіти і виховання. Зазначається, що саме від його знань, бажання та професійного вміння залежить формування екологічної свідомості серед підростаючого покоління.
 
Purpose. The aim of article is to outline the role of school geography in    forming of environmental awareness of pupils. Methodology. The analysis of    program  of  the  geography  school  course  points  to  the  wide  opportunities  of    this discipline in the implementation of environmental education and upbringing    of children and adolescents. Results. The introduction of methods ecological    consciousness  formation  of  pupils  in  geography  lessons  was  reviewed    and  analyzed,  ranging  from  ideas  of  K.  Ushynskyi  to  modern  pedagogical    technologies. Examples of use of the geographic approaches for the growth of    ecological  culture  of  pupils  on  the  basis  of  knowledge  obtained  in  the  basic    school, in accordance with the curriculum of geography and through the use of    local material are given. Originality and practical value. The particular themes    and sections of school geography for each class, when studying of which the    teacher is required to pay attention to the formation of environmental thinking in    the younger generation were deঔned. Conclusion. As can be seen, the curriculum    of school geography is designed so that the among of children and adolescents    who ঔnished the course of the basic school, on the basis of knowledge about the    geographical envelope as the biggest natural-territorial complex on the Earth,    as well as thanks of practical nature conservation work, there was a gradual    emergence of environmental consciousness and ecological culture. In the future,    this could be a determining factor in their attitude towards the environment, and    possibly will contribute to the choice of a profession in the future. The ways    to combine theoretical knowledge, local natural history research and practical    environmental  activities,  to  optimize  the  level  of  environmental  literacy  of    pupils were revealed. The role of the teacher of geography in the process of    environmental education and pupils training was described. It is noted that it    is  from  teacher’s  knowledge,  his  desire  and  professional  skills  depends  the    formation of environmental awareness among the younger generation.